اختلال خواب در بارداری

اختلال خواب در بارداری
آنچه در این مطلب می‌خوانید

اختلال خواب در بارداری

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که خانم های باردار در بیشتر مواقع با آن دست و پنجه نرم می کنند خوابیدن می باشد که این مشکل در سه ماهه های اول بارداری کمی متفاوت است. آیا می دانید دلیل این مشکل چیست؟ دلایل زیادی مانند سوزش معده یا تکرر ادرار ممکن است این مشکل را برای شما به وجود بیاورند اما نگران نباشید چون اختلال خواب در بارداری بیشتر در سه ماهه اول و سوم بارداری بیشتر است. این مشکل خطری برای شما و فرزندتان ندارد اما خواب شبانه را از شما می گیرد و چی از این بدتر برای یک خانم باردار؟ اگر در ادامه با ما همراه باشید شما را با علل های اختلال خواب در بارداری آشنا خواهیم کرد تا به سراغ یک روش درمانی برای حل این اختلال بروید.

اختلال خواب در بارداری چیست؟

آیا می دانید اختلال خواب در بارداری چیست؟ یا بهتر است بگوییم چگونه شما را درگیر می کند؟ این دوران به دلیل تغییرات جسمانی و هورمونی که در بدنتان به وجود می آید به راحتی نمی توانید خواب کافی و مناسب داشته باشید از این رو ممکن است در طول روز خسته و کلافه باشید. درست است که این اختلال آسیب جدی به شما وارد نمی کند اما ممکن است با تاثیرات منفی که بر روی شما می گذارد دچار زایمان زودرس شوید.

از این رو باید به دنبال رهایی از این اختلال باشید و در صورت مشاهده آن را به هیچ وجه پشت گوش نیندازید چون علاوه بر خودتان سلامت کودکتان نیز مورد اهمیت است. علل های اختلال خواب در بارداری بلافاصله خود را پس از چند هفته بارداری نشان می دهد و با دانستن علل های آن به راحتی می توانید وجود این اختلال را در خود تشخیص دهید. حتی بررسی های متخصصین نشان داده که 25 درصد خانم های باردار دچار اختلال خواب بسیار حاد شده اند.

تغییرات هورمونی 

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین علل های اختلال خواب در بارداری تغییرات هورمونی می باشد می دانید چرا؟ در اصل با افزایش پیدا کردن سطح پروژسترون در بدن خانم های باردار ممکن است در سه ماهه ی اول بارداری احساس خواب آلودگی شدید داشته باشید. از این رو وقتی شما دچار تغییرات هورمونی می شوید به دلیل تاثیر بر روی عضلات تان ممکن است در حین خواب خر و پف کنید.

حتی اگر وزن شما بالا باشد ممکن است دچار آپنه ی خواب شوید. از طرفی پروژسترون می ‌تواند خواب را در شب مختل و منجر به احساس خستگی و کسلی در طول روز شود. از این رو دائم در طول روز با وجود انجام ندادن هیچ کاری احساس خستگی می کنید و این حس خستگی به مرور می تواند شما را از انجام کوچک ترین کار های روزانه تان باز دارد.

استرس و اضطراب 

یکی دیگر از علل های اختلال خواب در بارداری استرس و اضطراب می باشد. البته این مورد بیشتر برای خانم هایی است که بارداری اول شان را تجربه می کنند از این رو به دلیل اضطراب بارداری و زایمان دچار بی خوابی می شوند می دانید چرا؟ چون استرس می تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند و چی از این بدتر؟

درست است که احساس نگرانی در مورد سلامت جنین تان یا مادر شدن برای بار اول به شما استرس وارد کند و طبیعی باشد اما اگر این استرس مداوم شود برای شما اختلال ایجاد می کند و ممکن است در تمام طول شب آنقدر بیدار بمانید که شاهد روشن شدن هوا باشید اما به هیچ وجه نگران این اختلال نباشید.

کابوس های شبانه 

مشکلات خواب شما ممکن است علل های دیگری نیز داشته باشد و تنها به دلیل استرس یا تغییرات هورمونی نباشد. از این رو می توان گفت که کابوس های شبانه نیز می تواند یکی دیگر از علل های اختلال خواب در بارداری باشد. چون بررسی ها نشان داده خانم های که به هر دلیلی کابوس های شبانه در حین بارداری شان دیده اند به این اختلال دچار شده اند.

به عبارتی ساده تر خانم های بارداری که تجربه کابوس دیدن داشته اند بیان کرده اند که تمام طول شب بیدار بوده اند و نتوانسته اند به خوبی بخوابند و استراحت کنند. از این رو باعث اختلالاتی در خواب شان مانند دیر خوابیدن یا کم خوابیدن شده اند که همین مورد باعث کلافگی و بی حوصلگی شان در تمام طول روز شده است.

افزایش اندازه‌ ی شکم 

یکی دیگر از واضح ترین علل های اختلال خواب در بارداری که تمامی خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنند بزرگ شدن اندازه شکم شان می باشد. چون وقتی جنین بزرگ می شود شکم مادر نیز افزایش پیدا می کند و همین بزرگ شدن شکم مانع راحت خوابیدن مادر می شود چون شکم بزرگ خانم باردار نمی گذارد به راحتی دراز بکشید. این علل که بیشتر در سه ماهه ی سوم بارداری است نمی گذارد فرد به خواب عمیق برود و چی از این بدتر برای یک خانم باردار؟

از این رو اگر عادت به خوابیدن به صورت دمر یا جنین وار دارید باید این عادت خود را سریعا ترک کنید و به حالت دیگری بخوابید تا از شر اختلال خواب در این دوران خلاص شوید. حتی ممکن است خوابیدن به این صورت باعث وارد شدن فشار رحم بر روی رگ‌ های اصلی گردش خون شود در نتیجه این امر منجر به ایجاد اختلال در خون ‌رسانی و باعث سرگیجه، تنگی نفس یا ضربان سریع قلب می ‌شود.

آیا تکرر ادرار از علل های اختلال خواب در حین بارداری است؟

آیا فکر می کنید تکرر ادرار یکی از علل های اختلال خواب در بارداری است؟ در پاسخ به این سوالتان باید بگوییم که بله. چون وقتی در دوران بارداری حجم خون تان افزایش می یابد کار کلیه ‌هایتان برای فیلتر کردن این حجم زیاد افزایش پیدا می کند در نتیجه حجم ادرار بیشتری تولید می ‌کنند.

از این رو رشد روز به روز جنین و فشار رحم بر روی مثانه شما را مجبور می‌ کند تا نسبت به قبل در تعداد دفعات بیشتری نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنید. این اتفاق که بیشتر در سه ماهه ی اول و سه ماهه ی سوم برایتان رخ می دهد باعث می شود در نیمه ‌ی شب مجبور شوید تا برای دفع ادرار بارها از خواب بیدار و بد خواب شوید.

آپنه ‌ی خواب از علل های اختلال در بارداری است؟

آیا می خواهید بدانید که آپنه ی خواب از علل های اختلال در بارداری است؟ در پاسخ باید بگوییم بله چون خانم های باردار بیشتر از سایر افراد در خطر مبتلا شدن به آپنه ی خواب هستند. آیا نمی دانید آپنه ی خواب چیست؟ آپنه ‌ی خواب اختلالی است که در آن راه هوایی بسته و تنفس بارها و بارها در طول خواب قطع می‌ شود در نتیجه شما ممکن است دچار بیداری ناگهانی شوید.

وقتی شما به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید در تمام طول روز بی قرار و خسته هستید و نمی توانید هیچ کاری را در تمام طول روز انجام دهید. حتی می توان گفت خانم هایی که به آپنه ی خواب دچار می شوند جنین شان با اختلال اکسیژن رسانی دست و پنجه نرم می کند و اگر مادرشان اضافه وزن هم داشته باشد دیگر اوضاع بدتر خواهد شد.

گرفتگی عضلات پا و کمردرد از علل های اختلال خواب در بارداری

یکی دیگر از علل های اختلال خواب در حین بارداری گرفتگی عضلات پا و کمردرد است. این علل بیشتر در خانم های دارای اضافه وزن شایع است از این رو به دلیل وزن اضافی ممکن است این خانم ها درد هایی در ناحیه ی پا و پشت خود احساس کنند. از آنجایی هم که در دوران بارداری هورمون ریلاکسین ترشح می شود رباط های بدن شما شل و آسیب پذیر خواهند شد.

از این رو ممکن است در نیمه دوم بارداری تان دچار گرفتگی های عضلانی شوید که در حین خواب یا شما را بیدار می کند و یا اصلا نمی گذارد شما بخوابید. از این رو اگر وزن شما پایین باشد و دارای اضافه وزن نباشید ممکن است کمتر دچار این علل اختلال خواب در حین بارداری در خود شوید و از داشتن یک خواب راحت و کامل محروم شوید.

تنگی نفس یکی دیگر از علل های اختلال خواب در حین بارداری است

یکی دیگر از علل های اختلال خواب در حین بارداری تنگی نفس می باشد که خانم های باردار زیادی امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنند می دانید چرا؟ چون وقتی جنین رشد می کند رحم شما روز به روز بزرگ تر از قبل می شود در نتیجه شکم تان برای اینکه فضای بیشتری داشته باشد به دیافراگم فشار وارد می کند.

از این رو وقتی به دیافراگم شما فشار وارد می شود دچار تنگی نفس می شوید و نمی توانید در حین خواب به راحتی نفس بکشید. این مورد وقتی هم که در حالت افقی می خوابید شدید تر می شود و باید نگران نوع خوابیدن خود نیز باشید تا در حین خواب بتوانید یک خواب راحت و کامل را تجربه کنید.

سوزش سر دل و یبوست از علل های اختلال خواب در خانم های باردار می باشد؟

آیا فکر می کنید سوزش سر دل و یبوست از علل های اختلال خواب در خانم های باردار است؟ باید به شما بگوییم که درست فکر کرده اید چون در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن تان رخ می دهد عملکرد دستگاه گوارش تان کند می شود در نتیجه غذا هایی که خورده اید در معده و روده هایتان باقی می ماند.

از این رو ممکن است به سوزش سر دل یا یبوست دچار شوید چون سوزش سر دل وقتی به وجود می آید که محتویات معده به بالا و درون مری وارد می شود. حتی ممکن است با پیشرفت کردن بارداری و بزرگ‌ تر شدن رحم و فشاری که بر روی معده یا روده ‌ی بزرگ وارد می شود این حالت بدتر شود. 

خستگی یکی از اساسی ترین علل های اختلال خواب در بارداری

یکی دیگر از اساسی ترین علل های اختلال خواب در بارداری خستگی می باشد که در سه ماهه ی اول بارداری حتی اگر ده الی دوازده ساعت هم در طول شب بخوابید باز هم وقتی بلند شوید احساس خستگی و سستی می کنید. اما به هیچ وجه نگران نباشید چون که این مسئله طبیعی می باشد و با پیشرفت بارداری و استراحت کردن به مرور زمان بهتر خواهید شد.

همچنین می توانیم بگوییم که بیماری های صبح گاهی مانند احساس تهوع یا استفراغ و نیاز به ادرار کردن مکرر در طول شب می ‌تواند باعث افزایش حس خستگی بیشتر در شما شود. از طرفی جسم شما در حین بارداری نیاز دارد که خود را با تغییرات سریع سوخت و ساز بدنتان که برای حمایت فرزندتان مهم است تطبیق دهد از این رو ممکن است در این بین نیز احساس خستگی کنید.

دارو درمانی یکی از راه های درمان اختلال خواب در خانم های باردار

همان طور که در مطالب فوق اشاره کردیم اختلال خواب در بارداری آسیبی به جسم شما وارد نمی کند اما با تاثیرات منفی که بر روی شما می گذارد ممکن است باعث زایمان زودرس در شما شود و سلامت جنین تان به خطر بیوفتد از این رو حتما پس از بررسی علل های اختلال خواب در بارداری باید به سراغ یک روش درمانی خوب برای درمان اختلال خواب در بارداری خوب بروید. یکی از روش های درمانی این اختلال در خانم های باردار دارو درمانی می باشد.

اما ما این روش درمانی را زیاد به شما پیشنهاد نمی کنیم می دانید چرا؟ چون روش های درمانی تهاجمی دارای عوارض می باشند و دارو درمانی نیز یک روش کاملا تهاجمی است. اما به طور کلی دارو هایی که برای رفع اختلال خواب در بارداری می توانید استفاده کنید عبارت هستند از دیفن‌ هیدرامین، ویتامین ‌ها، مکمل ‌های گیاهی، ضد اسیدها برای کاهش ریفلاکس معده به مری و مکمل‌ های اسیدفولیک که حتما باید زیر نظر یک پزشک متخصص مصرف شوند.

نوروفیدبک بهترین راه درمان اختلال خواب در خانم های باردار

اگر می خواهید بدون هیچ عوارض و دردی هم سلامت خود و هم سلامت جنین تان را تضمین کنید به شما پیشنهاد می کنیم به سراغ یک روش غیر تهاجمی یعنی نوروفیدبک بروید. نوروفیدبک یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمانی نوین در تمام دنیا می باشد که می توانید به واسطه آن بسیاری از اختلالات مانند اختلال خواب در بارداری را درمان کنید.  در این روش درمانی به مغز فرد آموزش داده می شود که بدون دخالت هیچ محرک خارجی اقدام به درمان و بهبود خودش کند از این رو این روش برای مادران باردار و شیرده که نگران عوارض مصرف دارو برای خود و فرزند دلبندشان هستن، بهترین گزینه میباشد.

برای اطلاع از کارکرد دقیق نوروفیدبک و هزینه و تعداد جلسات آن پیشنهاد میکنم حتما مقاله درمان اختلال خواب با نوروفیدبک را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب همان طور که مشاهده کردید سعی کردیم شما را با علل های اختلال خواب در بارداری آشنا کنیم تا دیر نشده به فکر سلامت خود و جنین تان بیوفتید. از این رو در پایان امیدوار هستیم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد و نهایت بهره را برده باشید.

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *