تست طرحواره یانگ ۹۰ سوالی بصورت کاملا رایگان

تست طرحواره یانگ
آنچه در این مطلب می‌خوانید

تست طرحواره یانگ ۹۰ سوالی بصورت کاملا رایگان

طرحواره ها پیش زمینه هایی هستند که بر اثر تجربه های زیاد در انسان شکل می گیرند و همانند یک عینک دید فرد را به دنیا و محیط پیرامون آن تغییر می دهد. وقتی شما یک عینک سبز بزنید دنیا و محیط اطراف را از پشت همان عینک سبز می بینید و گویی همه چیز سبز است اما حقیقت این نیست و با چیزی که شما در پشت عینک مشاهده می کنید کاملا متفاوت است. به عبارتی دقیق تر طرحواره ها به شما نشان می دهند دنیا را از پشت چه نوع عینکی ببینید. یکی از این طرحواره ها، طرحواره یانگ می باشد. با استفاده از تست طرحواره یانگ که در ادامه بصورت کاملا رایگان در اخیار شما قرار گرفته، می توانید نمره خام خود را دریافت کرده و ویژگی های شخصیتی خود را بشناسید.

طرحواره های ناسازگار اولیه چیست؟

طرحواره ها باورهای عمیق و محکم فرد در مورد خودش و جهان می باشد. همچنین می توان گفت طرحواره ها حاصل آموزه های سال های اولیه زندگی اند که در زمینه های مختلف زندگی به ویژه زندگی مشترک فرد تاثیر می گذارند. اما یانگ ها چه هستند؟ یانگ آن دسته از طرحواره ها را که منجر به شکل گیری مشکلات روانشناختی می شوند طرحواره های ناسازگار اولیه می نامد.

طرحواره یانگ معتقد است طرحواره ها به الگوی خود تداوم بخش از خاطرات، هیجانات، شناخت ها، حواس و ادراکات اطلاق می شود که رفتارها را هدایت می کنند. همچنین در تعریفی صریح تر می توان گفت که آن ها موضوعات ثابت و دراز مدتی هستند که در دوران کودکی به وجود می آیند و به زندگی بزرگسالی راه پیدا می کنند. تا به اینجا نگاهی کوتاه به یانگ و طرحوره ها کردیم برای شرکت در تست طرحواره یانگ با ما همراه باشید.

نگاهی به طرحواره یانگ

آیا می دانید طرحواره یانگ توسط چه کسی پدید آمده است؟ طرحواره یانگ که یک تئوری طرح واره در یک چارچوب نظری است توسط فردی به نام جفری یانگ در سال ۱۹۹۴ تهیه شده است. محوریت این نظریه با مفهوم طرح های ناسازگار اولیه استوار است. این موارد از تجربیات ناخوشایند و منفی دوران کودکی نشات می گیرد که به باورهای بنیادین و ناسازگار مبدل شده و خود را زنده نگه می دارند. بنابراین بدون معالجه مناسب نسبت به تغییر مقاومت شدید از خود نشان می دهند. پس چه باید کرد؟

می توانیم نتیجه بگیریم که این تئوری معیار های موثر در روانپزشکی مزمن و روانشناسی ویژه شخصیت را حفظ می کند. در تئوری طرحواره یانگ به طور کلی ۵ حوزه وجود دارد که نیاز های عاطفی برآورده نشده دوران کودکی را نمایان می سازند مانند قطع ارتباط، استقلال مختل شده، محدودیت های مختل شده، سایر هدایت و عدم تمایل. برای ارزیابی این طرحواره ها یانگ پرسشنامه ای در سال ۱۹۹۸ تهیه کرد که در ابتدا شامل ۲۰۵ مورد و ۱۶ مقیاس طرحواره های ناسازگار بود که به آن تست طرحواره یانگ می گویند.

تله های زندگی

نام دیگر طرحواره یانگ تله های زندگی می باشد. ۱۶ طرحواره ی ناسازگار مورد اندازه گیری عبارت اند از : محرومیت هیجانی، رها شدگی، بی ثباتی، بی اعتمادی، بد رفتاری، انزوای اجتماعی، بیگانگی، نقص، شرم، شکست، وابستگی، بی کفایتی، آسیب پذیری در برابر ضرر و بیماری، گرفتار، خود تحول، اطاعت، ایثار، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه، استحقاق، بزرگ منشی، خویشتن داری، خود انضباطی.

کاربرد های تست طرحواره یانگ

تست طرحواره یانگ در موقعیت های مختلفی در زندگی ما کاربرد دارد، برای مثال: انتخاب همسر، انتخاب شغل، تحریف ‌های شناختی از اطلاعات محیطی، استدلال‌ های منطقی برای درست بودن شیوه تفکر و..

طرحواره درمانی

تست طرحواره یانگ رویکردی درمانی در روانشناسی دارد و برای درمان اختلالات شخصیت و اختلال‌ های روانی، مانند بیمارانی که به سایر درمان‌ ها مثل درمان کلاسیک شناختی رفتاری پاسخ نداده‌ اند یا با بازگشت علائم مواجه شده اند به کار می‌ رود. به عبارتی دیگر برای تمامی عموم طرح ‌واره درمانی رویکردی یک پارچه ‌نگر است که از ترکیب نظریه‌ ها و تکنیک ‌هایی که از قبل وجود داشته ‌اند حاصل شده ‌است.

طرحواره درمانی

هدف طرحواره درمانی چیست؟

سوال اصلی بعد از فهمیدن ماهیت تست طرحواره یانگ هدف این طرحواره می باشد. هدف اصلی این طرحواره کمک به بیماران برای برآورده کردن نیاز های هیجانی شان از طریق یادگیری است. درمان کردن طرحواره از طریق کاهش دادن شدت خاطرات هیجانی و کاهش دادن شدت حساسیت بدنی و فیزیکی و همچنین تغییر الگو های شناختی مرتبط با طرحواره انجام می شود. در حقیقت تکنیک‌ هایی که در طرح‌ واره درمانی استفاده می‌ شوند شامل بازسازی تصویر ذهنی و گفتگو با صندلی خالی و… است. همچنین باید بدانید که امروزه مطالعات زیادی در مورد اثربخشی تست طرحواره یانگ انجام شده که نشان دهنده‌ ی اثرات مفید آن در دنیای روانشناسی است.

بررسی حوزه‌ های طرحواره یانگ

جفری یانگ پنج حوزه اصلی را معرفی کرد و بر اساس آنها ۱۸ طرحواره ارائه داد و آن را به عنوان حوزه های طرحواره معرفی کرد. در تست طرحواره یانگ همه این طرحواره ها را در شما ارزیابی میکنیم.

حوزه ۱ : بریدگی و طرد

رها شدگی / بی ثباتی (ab)

فردی که این طرحواره را داشته باشد نگران این است که عزیزانش را از دست بدهد و تنها بماند و معتقد است که طرف مقابلش اورا ترک خواهد کرد و در آخر تنها خواهد ماند به همین دلیل با کسی وارد رابطه صمیمانه نمیشود اگر هم بشود برای حفظ کردنش او را بشدت کنترل میکند و با کوچک ترین نشانه های ترد شدگی بسیار نگران میشوند و احساس رها شدگی و تنهایی میکند برای مثال اگر به تلفنتان جواب ندهید یا به او کم توجهی کنید فکر میکند دیگر اورا دوست ندارید و میخواهید ترکش کنید و یا به او خیانت میکنید برای همین ثابت کردن عشق و علاقه به چنین افرادی بسیار سخت است، همچنین ممکن است این افراد دچار عشق های بسیار گرم و آتشین بشوند.

رفتار های شاخص افراد داری طرحواره رها شدگی :

  • وابستگی به افراد مهم و صمیمی زندگی به صورت افراطی
  • تمایل به محدود کردن و کنترل کردن افراد نزدیک زندگی
  • حسادت
  • رقابت کردن با رقیب عشقی خیالی

فردی که این طرحواره را داشته باشد ممکن است به صورت زیر عمل کند:

  • از میان افراد غیرقابل دسترس و یا غیرقابل پیش‌بینی همسر یا دوستان خود را انتخاب میکنند. (تسلیم)
  • به دلیل ترس و نگرانی از رها شدن و یا ترد شدن وارد روابط صمیمی نمی‌شوند. (فرار)
  • به دلیل ترس از ترک شدن بر طرف مقابل خود مسلط می شوند و دائما او را کنترل میکنند که مبادا رهایشان کند. (جبران افراطی)

بی اعتمادی / بدرفتاری (ma)

کسی که دچار این طرحواره باشد مدام در شک و تردید به سر میبرد، او حتی به نزدیک ترین افراد زندگی اش هم اعتماد ندارد و فکر میکند همه آدم های دورو برش در حال نقشه کشیدن، فریب دادن، دروغ گفتن و کلک زدن به او هستند، به همین دلیل با کسی ارتباط صمیمانه برقرار نمیکند. همچنین ازینکه احساسات و افکار خود را با کسی درمیان بگذارد میترسد چون معتقد است که در آخر از این اطلاعات سوء استفاده میکنند و بخاطر همین است که هیچوقت اجازه نمیدهد کسی نزدیکش شود و خودش هم نزدیک کسی نمیشود و اینگونه میشود که حصاری به دور خودش میکشد تا از احتمالات بد جلوگیری کند.

کسانی که در زندگی آنها قرار میگیرند قربانی بدرفتاری و بی اعتمادی های بی مورد او میشوند زیرا همیشه به دنبال دلیل و شواهدی برای اثبات بی اعتمادی خود میگردد. همچنین لازم به زکر است که بدانید با شرکت در تست طرحواره یانگ که در ادامه به آن میپردازیم، شما هم میتوانید میزان این طرحواره را در خود ارزیابی کنید.

افراد این طرحواره ممکن است در روابط عاطفی خود بصورت زیر عمل کنند:

  • با فردی غیرقابل اعتماد و بدبین وارد رابطه شوند یا ازدواج کنند. (تسلیم)
  • چون به همه بی اعتماد هستند با هیچکسی وارد رابطه ی نزدیک نشوند. (فرار)
  • به دیگران بی حرمتی کنند و یا از آنها سوء استفاده کنند. (جبران افراطی)

محرومیت هیجانی (ed)

در محرومیت هیجانی فرد در طول زندگی اش به اندازه کافی مورد محبت و پزیرش قرار نگرفته است به همین دلیل همیشه از تنهایی، افسرگی و درک نشدن توسط دیگران شاکی است. این افراد در روابط عاطفی و کاری خود جذب افراد بی‌عاطفه و سرد می‌شوند و یا انتظار عاطفی زیادی از دیگران دارند. بعضی از این افراد هم تمایلی به روابط صمیمی با دیگران ندارند، چون فکر می‌کنند دیگران توجهی به آن‌ها نمیکنند.

سه نوع محرومیت هیجانی وجود دارد:

  • محرومیت از محبت : کمبود محبت، عاطفه و همراهی.
  • محرومیت از همدلی : احساس درک نشدن و درمیان نگذاشتن احساس با دیگران
  • محرومیت از حمایت : احساس نداشتن تکیه گاه و منبع قدرت و هدایت نشدن توسط دیگران

افرادی که محرومیت هیجانی دارند ممکن است مانند موارد زیر عمل کنند :

  • با افراد سرد و بی عاطفه وارد رابطه میشوند و مورد بی توجهی طرف مقابل قرار میگیرند. (تسلیم)
  • برای اینکه بتوانند کمبود عاطفی خود را فراموش کنند و از این بی مهری فرار کنند به اعتیاد و یا کار کردن زیاد روی میاورند. (فرار)
  • بشدت درگیر جلب نظر دیگران هستند و به همین دلیل برای براورده کردن خواسته های دیگران وقت زیادی میگذراند و در آخر به دلیل براورده نشدن نیاز های عاطفی خود از دیگران گله میکنند. (جبران افراطی)

نقص / شرم (ds)

افرادی که این طرحواره را دارند حس بی ارزشی میکنند و فکر میکنند در جامعه به هیچ دردی نمیخورند. آنها اصلا انتقادپذیر نیستند و معمولا در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند و احساس میکنند دارای نقص ها و عیب های درونی هستند. چنین فردی فکر میکند کسی دوستش ندارد و از بودن با دیگران احساس نا امنی میکند زیرا معتقد است که اینگونه متوجه نقص ها و عیب های او میشوند به همین دلیل خجالت زده و شرمنده میشود. شما نیز میتوانید با شرکت در تست طرحواره یانگ که در ادامه به آن میپردازیم میزان این طرحواره را در خود یا عزیزانتان ارزیابی کنید.

چنین افرادی ممکن است در روابط خود اینگونه عمل کنند :

  • در روابط خود همسر یا دوستان سرزنش گر یا انتقاد گر انتخاب میکند. همیشه خودش را زیر دست دیگران قرار میدهد و فکر میکند نمیتواند در کارش پیشرفت کند و موقعیت بهتری داشته باشد. (تسلیم)
  • احساسات خودش را با دیگران درمیان نمیگذارد زیرا میترسد طرد شود یا مورد تمسخر قرار گیرد. (فرار)
  • مدام از دیگران انتقاد میکند و سعی میکند موفقیت های دیگران را بی ارزش نشان دهد. (جبران افراطی)

انزوای اجتماعی / بیگانگی (si)

افرادی که این طرحواره را دارند اکثرا تنها و گوشه گیر هستند و از ورود به جمع تا حد امکان خودداری میکنند زیرا فکر میکنند که با دیگران فرق دارند و تناسبی با افراد حاضر در جمع ندارند و خود را مطعلق به هیچ گروهی نمیدانند.

این افراد ممکن است بصورت زیر عمل کنند:

  • در کار های گروهی شرکت نمیکنند. (تسلیم)
  • از جمع ها و دور همی ها اجتناب میکنند. (فرار)
  • در کار های گروهی خود را مشتاق نشان میدهد و نقش بازی میکند ولی از درون احساس تعلق به آن را ندارد. (جبران افراطی)

حوزه ۲ : خودگردانی و عمل مختل

وابستگی / بی کفایتی (ai)

این افراد فکر میکنند نمیتوانند از عهده انجام هیچکاری بربیایند و حتی در انجام کار های متدوال و روزمره زندگی خود دنبال کسی میگردند که بتواند کمکش کند. همچنین به انتخاب ها و تصمیمات خود اعتمادی ندارند و حس میکنند برای انجام این کار به راهنمایی نیاز دارند.

این افراد ممکن است در زندگی خود اینگونه عمل کنند :

  • در روابط خود، همسر یا دوستان بسیار کمک کننده و همراه را انتخاب میکنند. (تسلیم)
  • در زندگی بی هدف و بی انگیزه است و در محیط کار سهل انگار و بی مسئولیت عمل میکند که ممکن است موجب اخراج او از کار شود. (فرار)
  • بعضی از این افراد برای اینکه این مشکلشان را حل کنند بصورت افراطی و فشرده کار میکنند تا بتوانند فورا آن را تمام کنند. (جبران افراطی)

آسیب پذیری نسبت به بیماری یا ضرر (vu)

در این طرحواره فرد احساس ترس و نگرانی افراطی از وقوع یک فاجعه را دارد و فکر میکند هر لحظه احتمال وقوع آن وجود دارد و نمیتواند مانع آن بشود. این ترس ها بر چند جنبه زیر متمرکز هستند :

  1. حوادث پزشکی، مانند ابتلا به سرطان یا حمله قلبی.
  2. وقایع هیجانی، مانند روان پریشی یا دیوانه شدن.
  3. سوانح محیطی، مانند وقوع زمین لرزه، سیل، سونامی، ترور شدن، سقوط هواپیما، گیر کردن در آسانسور یا مورد تجاوز قرار گرفتن.

این افراد ممکن است در روابط خود اینگونه عمل کنند :

  • از طرف مقابل مدام سوال میپرسد تا از اینکه مشکلی پیش نمی آید مطمئن شود و دائما نگران است و دلشوره دارد که مبادا اتفاقات بدی بیافتد. (تسلیم)
  • از هر کاری که موقعیت آن ناشناس و نامعلوم است دوری میکند. (فرار)
  • ممکن است در شرایط خطرناک خود را شجاع و نترس نشان دهد و خود را به خطر بیاندازد. (جبران افراطی)

گرفتار / خویشتن تحول نیافته (eu)

کسانی که به این طرحواره گرفتارند اکثرا هویت محکمی ندارند به عبارتی دیگر سست عنصر هستند یعنی وجود خودشان را بسیار وابسته به افراد نزدیک خود میدانند و به نوعی با آنها ادغام شده اند و هویت جداگانه ای ندارند.

رفتار آنها در روابطشان ممکن است بصورت زیر باشد:

  • بسیار تقلیدکار هستند و همیشه از کارهای افراد مهم زندگی خود تقلید میکنند با کسانی که شخصیت رهبر و مستعدی دارند وارد رابطه میشوند که در رابطه رهبر و فروانروای او باشد. (تسلیم)
  • وقتی کسی از او انتظار دارد که مستقل شود و از آن شخص دوری میکند. (فرار)
  • بعضی از این افراد برعکس عمل میکنند و خود را بسیار آزاد و مستقل نشان میدهند و حتی در مواقع سخت که نیاز به کمک و راهنمایی دارند از کسی درخواست کمک نمیکند. (جبران افراطی)

شکست (fa)

در این طرحواره فرد احساس شکست خوردگی، ناکامی و بی کفایتی میکند. او دائما خود را با دیگران مقایسه میکند و به این نتیجه میرسد که از هر لحاظ دیگران از او سرتر هستند و به همین دلیل خود را شخصی بی استعداد، نادان و بی لیاقت میداند.

چنین افرادی در روابط خود ممکن است اینگونه رفتار کنند :

  • در هیچ کاری خود را قبول ندارند و فکر میکنند دیگران کار هارا بهتر از او انجام میدهند. (تسلیم)
  • هیچ برنامه ریزی و هدفی برای آینده خود و رسیدن به موفقیت ندارد. (فرار)
  • برخی از این افراد هم تمام تلاش خود را میکنند که بتوانند کار هایشان را بی نقص انجام دهند و آن را با موفقیت به سرانجام برسانند و اگر نتوانند اینکار را انجام دهند دچار اضطراب و استرس زیادی میشوند. (جبران افراطی)

حوزه ۳ : محدودیت های مختل

استحقاق / بزرگمنشی (et)

در طرحواره استحقاق، فرد همیشه حس میکند یک سرو گردن از دیگران بالاتر است و به حقوق دیگران احترام نمیگذارد و برای خودش حقوق ویژه ای قائل است.
علایق و خواسته های خودش را به پیروی کردن از سنت و هنجار های جامعه ترجیح میدهد و معمولا هر کاری را در هر زمانی که دوست داشته باشد انجام میدهد.
همچنین سعی میکند نظرات و خواسته هایش را به دیگران تحمیل کند و همیشه بر آنها غالب باشد،
این افراد علاقه زیادی به کسب قدرت و بهترین بودن دارند و برای اینکه بتوانند این نیاز را در خود ارضا کنند همواره در حال رقابت کردن هستند و شما برای اطمینان پیدا کردن از داشتن یا نداشتن این طرحواره در خود یا عزیزانتان میتوانید در تست طرحواره یانگ شرکت کنید.

چنین افراد ممکن است اینگونه عمل کنند :

  • به افراد مهم زندگی خود بی توجهی و بی اعتنایی میکنند و روابط سرد و بی عاطفه ای دارند. (تسلیم)
  • اگر در موقعیتی نتواند برتری خود را نشان دهد و خواسته هایش را به کرسی بنشاند، آنجا را ترک میکند. (فرار)
  • این افراد برخی اوقات هم برعکس عمل میکنند برای مثال برای اینکه بخواهند خود را خیر خواه و متواضع نشان دهند برای دیگران هدیه های گران قیمت میخرند.

خویشتنداری / خود انضباطی ناکافی (is)

این طرحواره مربوط به کسانی است که بسیار بی حوصله هستند، هیچ برنامه ریزی مشخصی برای آینده ندارند، در انجام کار ها مسئولیت پذیر نیستند و به خود سخت نمیگرند، لذت های آنی را به لذت اهداف بلند مدت ترجیح میدهند و افراد منظمی نیستند. اگر شما هم اینگونه هستید میتوانید در تست طرحواره یانگ شرکت کنید و میزان این طرحواره را در خود بسنجید.

افرادی که در دام این طرحواره افتاده اند ممکن است رفتار های زیر را در روابط خود داشته باشند :

  • دائما در حال تفریح و مسافرت یا خوردن هستند و نمیتوانند هیجانات خود را کنترل کنند. (تسلیم)
  • برنامه ریزی و اهداف خاصی برای آینده خود ندارند و در محیط کار بی توجه و سهل انگار عمل میکنند و به همین دلیل ممکن است از کار اخراج شوند. (فرار)
  • برخی از این افراد هم برای این که مشکلشان را حل کنند بصورت برعکس عمل میکنند برای مثال برای اینکه بتوانند فورا کارشان را تمام کنند بصورت خیلی فشرده و افراطی آن کار را به اتمام میرسانند. (جبران افراطی)

حوزه ۴ : دگر جهت مندی

اطاعت (sb)

کسی که به این طرحواره دچار است فکر میکند اهداف، آرزو ها، عقاید، تمایلات شخصی و احساساتش برای دیگران ارزشی ندارد و به همین دلیل آنها را در روابطش با دیگران بروز نمیدهد.

مهم ترین انواع اطاعت :

  • اطاعت از نیازها: نشان ندادن و پس زدن تصمیمات، تمایلات و ترجیحات شخصی،
  • اطاعت از هیجان‌ها: نشان ندادن و پس زدن هیجانات شخصی بخوصوص خشم.

ایثارگری (ss)

افرادی که این طرحواره را دارند “نه” گفتن را بلد نیستند و به همین دلیل با اینکه میل به انجام کاری را ندارند باز هم آن را انجام میدهند و خود را قربانی خواسته های دیگران میکنند. این افراد سرلوحه زندگی خود را راضی نگهداشتن دیگران قرار داده اند و بسیار انسان های رعوف و مهربانی هستند و همیشه با دیگران همدردی میکنند همچنین دوستان بسیار خوبی هستند.

افراد این طرحواره امکان دارد بصورت زیر عمل کنند :

  • به هدف ها و خواسته های خود اهمیتی نمیدهند و بیش از حد برای دیگران فداکاری میکنند. (تسلیم)
  • از ترس قربانی شدن برای خواسته های دیگران، با کسی معاشرت نمیکند و از همه دوری میکند. (فرار)
  • شاید روزی بخاطر اینکه دیگران قدر خوبی ها و فداکاری های او را ندانستند ناراحت و عصبانی شود و تصمیم بگیرد که دیگر برای هیچکس کاری انجام ندهد. (جبران افراطی)

پذیرشجویی / جلب توجه (as)

افراد طرحواره پذیرشجویی بسیار به این علاقه مند هستند که مورد تایید و تمجید دیگران قرار بگیرند و نظر دیگران برایشان بسیار مهم است یعنی فرد زمانی احساس ارزشمندی و قدرت میکند که نظر دیگران درباره اش مثبت باشد و دیگران از او تعریف کنند و در غیر این صورت احساس بی ارزشی میکند.

افراد این طرحواره ممکن است بصورت زیر رفتار کنند :

  • در انجام هر کاری بسیار دنبال جلب توجه دیگران هستند و اگر این اتفاق نیوفتد و مورد بی توجهی از جانب آن شخص قرار گیرند بسیار احساس ناراحتی و بی ارزشی میکنند. (تسلیم)
  • شاید اگر شخصی را ببینند که بسیار در معرض توجه قرار دارد و همه از آن تعریف و تمجید میکنند احساس حسادت کرده و آنجا را ترک کنند. (فرار)
  • شاید وقتی میبینند کسی کارش را خیلی خوب انجام میدهد بصورت نامناسبی کارش را بی ارزش جلوه دهد. (جبران افراطی)

حوزه ۵ : گوش به زنگی بیش از حد و بازداری

منفی گرایی/ بدبینی (np)

افراد این طرحواره بسیار انسان های بدبینی هستند و همیشه نیمه خالی لیوان را میبینند. آنها استاد این هستند که از از کاه کوه بسازند و مشکلات کم اهمیت را بصورت یک فاجعه ببینند، همچنین این افراد تمرکز عمیقی به تمام جنبه های منفی زندگی دارند و از جنبه های مثبت زندگی با غفلت میگذرند و آن ها را نمیبینند.

این افراد در روابط خود در زندگی اینگونه عمل میکنند :

  • در برخورد با افراد، ویژگی های خوب آنها را کم اهمیت میداند و تنها ویژگی های منفی او را میبیند حتی وقتی جنبه های مثبت آن بسیار بیشتر از جنبه های منفی باشد. (تسلیم)
  • وقتی مشکلی برایش پیش می آید همه امیدش را از دست میدهد و فکر میکند هیچوقت مشکلاتش تمام نمیشود. (فرار)
  • برخی از این افراد هم ممکن است پس از مدتی برعکس عمل کنند کنند و بصورت افراطی به مسائل مثبت نگاه کند و به عبارتی دیگر، به فردی مثبت نگر ساده لوح و خیالی تبدیل شوند. (جبران افراطی)

تنبیه (pu)

کسانی که دچار طرحواره تنبیه میشوند معمولا افرادی هستند که بخشیدن برایشان بسیار کار دشواری است و با دیگران همدلی نمیکنند و نمیتوانند آنها را درک کنند. این افراد بسیار سخت گیر هستند و معتقدند هرکسی هر خطایی مرتکب شد باید حتما مجازات شود و بخششی در کار نیست!

معیار های سخت گیرانه / انتقاد جویی (us)

این طرحواره اکثرا در خانواده هایی به وجود می آید که تحت فشار قرار دارند و دائما در حال عیب جویی از زندگی خود یا دیگران هستند و توقع دارند که همیشه کار ها به بهترین شکل ممکن و در کوتاه ترین زمان انجام شوند در غیر این صورت آن کار دیگر ارزشی ندارد.

این طرحواره معمولا به شکل های زیر خودش را نشان میدهد :

  • کمال گرایی
  • قوانین (باید ها)
  • دغدغه زمان و کار آمدی

این افراد معمولا در روابطشان بصورت زیر عمل میکنند:

  • از خود و دیگران انتظارات بسیار بالایی دارند و دوست دارند همه کار ها به بهترین نحو ممکن انجام شوند. (تسلیم)
  • اگر کاری آنگونه که میخواهد پیش نرود کار را به تعویق می اندازد یا اینکه کلا کار را رها میکند. (فرار)
  • گاهی از همه اهداف و آرزو های بزرگ خود دست میکشد و به یک زندگی بسیار معمولی روی میاورد. (جبران افراطی)

بازداری هیجانی (ei)

بازداری هیجانی یکی از طرحواره های ناسگاری اولیه است که در آن شخص احساس تنهایی، تردشدگی، غم و افسردگی میکند و در کل زندگی اش مورد درک و پذیرش و محبت قرار نگرفته است.
این افراد احساسات و هیجانات خود را بروز نمیدهند، چون میترسند دیگران را ناراحت کنند یا طرد شوند به همین دلیل ممکن است حتی خوشحالی خود را نیز پنهان کنند.
شایع ترین جنبه های بازداری هیجانی :

  1. بازداری از نشان دادن خشم و عصبانیت.
  2. بازداری از بروز احساسات مثبت.
  3. بازداری از نشان دادن آسیب پذیری.
  4. تاکید افراطی بر عقلانیت و استدلالات منطقی.
  5. سرکوب کردن هیجانات

فردی که دچار این طرحواره باشد در روابط و دوستی هایش ممکن است بصورت زیر عمل کند :

  • احساسات و عواطف را بی اهمیت نشان میدهد و بر استدلالات منطقی تاکید دارد. (تسلیم)
  • افرادی که هیجانات خود را بروز میدهند بی منطق میداند و از فعالیت های هیجان انگیز دوری میکند. (فرار)
  • برخی از این افراد نیز برعکس عمل میکنند و بصورت افراطی احساسات و هیجانات خود را بروز میدهند و برای این کار حتی ممکن است تحت تاثیر مواد مخدر و الکل هم قرار بگیرند. (جبران افراطی)

ذهنیت طرحواره‌ ای چگونه است؟

ذهنیت های طرحواره ای حالات ذهنی هستند که هر انسانی ممکن است آن‌ ها را در عمر خود تجربه کند. همچنین می توان گفت ذهنیت‌ های طرحواره ‌ای از مجموعه ‌ای از طرحواره ها و سبک ‌های مقابله‌ ای تشکیل شده‌ است. موقعیت‌ های زندگی که فرد آن‌ ها را آزار دهنده و نامطلوب می‌ داند یا خاطرات بدی را در او بر می‌ انگیزاند محرک نام دارند که طرحواره‌ های هیجانی را فعال می ‌کنند.

به طور کلی در افرادی که از نظر روانشناختی سلامت هستند طرحواره‌ ها ملایم و انعطاف‌ پذیرند و به راحتی توسط سایر حوزه‌ های شخصیتی فرد تعدیل و مدیریت می‌ شوند. اما در افرادی با اختلالات شخصیتی، طرحواره‌ های هیجانی شدید تر و وخیم تر و غیر قابل انعطاف هستند و به نظر می توان گفت که جدا از سایر ابعاد شخصیتی فرد به حساب می ‌آیند.

برنامه ‌ی درمانی در طرحواره شامل چند دسته است؟

برنامه ی درمانی توسط تست طرحواره یانگ به طور کلی شامل سه دسته ‌ی اساسی از تکنیک‌ هاست و این تکنیک ها عبارت هستد از :

  • شناختی
  • تجربی
  • رفتاری

تکنیک‌ های شناختی تست طرحواره یانگ

تکنیک های شناختی بر اساس درمان شناختی رفتاری کلاسیک و تکنیک‌ هایش گسترش پیدا کرده‌ است مانند بررسی سود و زیان یک طرح ‌واره و بررسی شواهد و اعتبار یک طرح ‌واره یا طراحی یک گفتگو بین وجه طرح ‌واره و وجه بدون طرح‌ واره‌ی شخصیت فرد. استراتژی ‌های رفتاری شکستن الگوه معیوب بر اساس تکنیک‌ های رفتار درمانی کلاسیک پایه ‌گذاری شده ‌اند می پرسید چگونه؟ برای مثال مانند تمرین ایفای نقش در یک تعامل و سپس بررسی و ارزیابی تعامل به عنوان تکلیف خانگی. استراتژی‌ های هیجانی و تجربی بر اساس گشتالت درمانی سایکو دراما طراحی شده ‌اند و همین‌ طور تکنیک‌ های تصویر سازی و تجسم.

تست طرحواره یانگ درمانی با استفاده از تکنیک ‌های خاصی معمولا به صورت فلش کارت‌ هایی که پیام‌ های درمانی مهمی دارند و در جلسه ‌ی درمان نوشته می ‌شوند اجرا می ‌شود. همچنین دفترچه خاطرات طرح‌ واره محور که مانند کتابچه می ماند توسط مراجع در بین جلسات پر می ‌شود و پیشرفت مراجع را در رابطه با تمامی مفاهیم نظری در طرح‌ واره درمانی گزارش می‌ کند. همچنین می توان گفت که یکی از کلیدی ‌ترین تکنیک‌ های طرح‌ واره درمانی استفاده از رابطه‌ ی درمانی در طی پروسه ‌ای اثربخش به نام باز والدینی حد و مرز دار است.

این طرحواره برای چه کسانی مناسب است؟

ممکن است تا به اینجا سوالی برایتان پیش آید که تست طرحواره یانگ برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی می توانند از روش درمانی تست طرحواره یانگ استفاده کنند. در پاسخ به این سوال می توان گفت از آنجا که همه انسان ها در طول زندگی خود با حوادثی روبرو می شوند که باعث ایجاد جراحت های فراوان در روحشان می شود تست طرحواره یانگ به تمامی افراد پیشنهاد می شود. همچنین می تون اشاره کرد که هر کس به میزانی مشخص با این طرحواره ها در ارتباط است.

اما باید بدانید که تشخیص هر کدام از این طرحواره ها در افراد تنها باید به وسیله روانشناسان حاذق و با تجربه صورت بگیرد و از تفسیر شخصی خود نسبت به تشخیص یا راه های درمان تست طرحواره یانگ بپرهیزید که می تواند بسیار خطرناک باشد. در این زمینه شما می توانید با مراجعه به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا نسبت به تکمیل تست طرحواره یانگ اقدام نمایید. کادر های حرفه ای این مراکز شما را یاری خواهند کرد تا پس از تشخیص طرحواره ای که در شما شکل گرفته است به درمان مناسب با این معضل بپردازید.

طرحواره یانگ

هزینه ی انجام تست طرحواره یانگ

این تست اصولا باید در مراکز روان شناختی برای افراد انجام شود و توسط روان سنج متخصص اخذ شده و به صورت اختصاصی برای هر مراجعه کننده تفسیر شود. تست طرحواره یانگ آنلاین که توسط مرکز مشاوره نوین پیاده سازی شده است کاملا مطابق با تفسیر های معتبر روانشناسی بوده و در نتیجه ی تفسیر تست علاوه بر اینکه نمره خام فرد را ارائه میدهد، ویژگی های شخصیتی فرد را نیز مشخص می کند. انجام این تست در سایت نوین مشاوره بصورت کاملا رایگان است! در ادامه مقاله می توانید در تست شرکت کنید و از نتایج و تفاسیر آن شگفت زده شوید.

2.2/5 - (6 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *