اضطراب هنگام حرف زدن و راه های درمان آن [10 راه حل طلایی]

اضطراب هنگام حرف زدن
آنچه در این مطلب می‌خوانید

اضطراب هنگام حرف زدن

نه تنها در دنیای مدرن امروز بلکه از زمان های خیلی دور هم حرف زدن یکی از کلید های موفقیت افرادی بوده که در زندگی آینده ای خوش برای خود رقم زده اند. اما امروزه افرادی می باشند که دارای اضطراب هنگام حرف زدن هستند و از رفتن به جمع های دوستانه و خانوادگی هم برای اضطراب خود دوری می کنند. درحالی که باید بدانید ترس از صحبت کردن در یک جمع و اضطراب داشتن موضوعی می باشد که برای هر فرد ممکن است در طول زندگی اش اتفاق بیوفتد چون مسئله ای کاملا طبیعی است. وقتی یک فرد دچار ترس از صحبت کردن در یک جمع می شود باید بدانید که عامل اصلی آن اضطراب می باشد اما به هیچ وجه نگران نباشید چون با آگاهی از چند موارد می توانید این موضوع را حل کنید. کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا ابتدا در مورد دلایل و علت های اضطراب هنگام حرف زدن در جمع و سپس در مورد راه هایی که می تواند شما را خلاص کند صحبت کنیم.

اضطراب هنگام حرف زدن فوبیایی رایج

اضطراب هنگام حرف زدن بدین صورت است که فرد به یکباره در حین صحبت کردن دچار استرس و ضطراب می شود و ذهنش به سمت خودگویی های منفی سوق پیدا می کند. در حقیقت فردی که دچار اضطراب هنگام حرف زدن می باشد در ذهن خود دائم جمله های منفی تکرار می کند که نتیجه آن مشاهده واکنش های منفی دیگران می باشد. درست است که اضطراب اصلی ترین عامل این مشکل است اما تا روش های درمانی و نکات مهمی که در این زمینه برای رهایی و یا کاهش این مشکل است نباید نگران باشید.

اضطراب هنگام حرف زدن در جمع یکی فوبیای طبیعی و عادی می باشد که بخش عمده ی وجود آن در یک نفر انتظارات غیر واقعی می باشد که از خودش دارد. در اصل این انتظاراتی که فرد از خودش دارد بر روی توانایی های عملکردی اش تاثیرات منفی می گذارد که نتیجه آن ترس از صحبت کردن و استرس داشتن است. اما همان طور که گفته شد تا نکات مهم در این زمینه برای کنترل آن و راه های درمان برای رهایی از آن می باشد نباید نگران هیچ چیزی باشید.

منشا جسمی از علت های اضطراب در حرف زدن

مسئله های مختلفی وجود دارند که فرد را دچار اضطراب در حرف زدن می کنند که اولین علت اضطراب هنگام حرف زدن منشا جسمی می باشد. برای مثال تصور کنید یک فرد همواره در طول روز دچار خون ریزی از بینی می شود و این امر در بدنش یک امر طبیعی است.

حال باید به یک سخنرانی مهم در محل کار یا دانشگاه خود برود اما این مشکل جسمانی او را مضطرب می کند. در این بین فرد دائم افکارهای منفی مانند اینکه نکند در حین صحبت کردن خون از بینی ام بیاید در ذهنش تکرار می شود در نتیجه فشار روانی زیادی بر او متحمل می شود و استرس می گیرد.

منشا ذهنی از علت های اضطراب در حرف زدن

یکی دیگر از علت های اضطراب منشا ذهنی می باشد چون ذهن هر فرد در طول روز افکار های مختلفی را تولید می کند. در حقیقت در ذهن هر فردی یک سری افکار وجود دارد که بعضی از آن ها منفی می باشند و فرد را دائم سرزنش می کنند. این افکار منفی وقتی ادامه دارد باشند زیاد می شوند و کل ذهن فرد را در بر می گیرند.

برای مثال اگر یک نفر برای یک بار سخنرانی ناموفقی در دانشگاه یا محیط کاری داشته باشد همواره در دفعات بعدی ذهنش به او می گوید که تو نمیتوانی به خوبی سخنرانی انجام دهی. در نتیجه این افکار منفی ذهن فرد را به هم می ریزد و ممکن است بازهم سخنرانی ناموفقی را تجربه کند.

منشا بیرونی از علت های اضطراب در حرف زدن

یکی دیگر از علت های اضطراب هنگام حرف زدن منشا بیرونی می باشد. در این علت فرد وقتی در حال سخنرانی می باشد متوجه می شود که اطرافیانش به سخنان او هیچ توجهی ندارد و هواسشان جای دیگری است. از این رو اگر این فرد کمی هم استرس داشته باشد سریعا دست و پای خود را گم می کند و دچار اضطراب در حرف زدن می شود.

خودگویی منفی یکی از دلایل اضطراب هنگام حرف زدن

یکی از اصلی ترین دلایل اضطراب هنگام در حین حرف زدن خودگویی منفی می باشد و این مشکل آنقدر جدی است که اصلا نباید آن را ساده و دست کم بگیرید. فردی که دچار خودگویی منفی می شود دائم در ذهن خود بدترین حالت ممکن یک موضوع یا اتفاق را تصور می کند و با تجزیه و تحلیلی که ذهنش انجام داده قبل از خراب کردن چیزی فکر می کند که همه چیز را خراب می کند.

در حقیقت این نوع دلیل که یکی از اصلی ترین دلایل اضطراب در حرف زدن می باشد فرد را درگیر این می کند که چه چیزی باعث اضطراب در او شده است. در نتیجه فرد آنقدر در ذهن خود برای پیدا کردن یک جواب بالا و پایین می کند که استرس و اضطراب بیشتر گریبان گیرش می شود. پس سعی کنید از افکار منفی ذهن خود جلوگیری کنید تا در مراحل بعدی دچار اضطراب هنگام حرف زدن نشوید.

حضور کمرنگ در اجتماع یکی از دلایل اضطراب حین حرف زدن

یکی دیگر از دلایل اضطراب حین حرف زدن حضور کمرنگ در اجتماع می باشد. امروزه بسیاری از افراد با این همه راه های ارتباطی باز هم به ندرت با دوستان و آشنایان خود وقت می گذرانند که نتیجه آن به مرور زمان اضطراب هنگام حرف زدن است. پس سعی کنید از هر راهی با دوستان و آشنایان خود تعامل برقرار کنید.

باید این نکته را در یاد داشته باشید که بزرگ ترین سخنرانان که هیچ استرس و اضطرابی ندارند افرادی هستند که در هر جمعی حضور پیدا می کنند و برای صحبت کردن منتظر نمی مانند. وقتی در چندین جمع شروع به صحبت کردن کنید تجربه هایتان افزایش پیدا می کند و می توانید به راحتی ترس و اضطراب را در سخنرانی های جدی کنار بگذارید.

روابط دوستانه‌ ی ضعیف یکی از دلایل اضطراب هنگام حرف زدن

یکی دیگر از دلایل مهم که باعث اضطراب هنگام حرف زدن می شود روابط دوستانه ی ضعیف می باشد. چون بررسی های محققین نشان داده افرادی که دارای روابط دوستانه ی قوی هستند اعتماد به نفس در آن ها حین صحبت کردن بسیار بالا می باشد. از این رو می توان گفت افرادی که رابطه دوستانه شان ضعیف است دچار اضطراب حین حرف زدن در جمع یا سخنرانی ها می شوند.

آن ها همواره به دلیل نداشتن تجربه و داشتن خجالت ترس از صحبت کردن دارند و فکر می کنند اگر صحبت کنند ممکن است سوتی بدهند. از این رو به دلیل ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن و … اعتماد به نفس شان پایین می آید و دیگر نمی توانند در جمع های رسمی یا غیر رسمی به راحتی صحبت کنند.

برنامه ‌‌ریزی ضعیف یکی از دلایل اضطراب حین حرف زدن

شاید از نظرتان کمی بی ربط باشد اما برنامه ریزی ضعیف هم یکی از دلایل اضطراب هنگام حرف زدن می باشد. چون بیشتر افراد وقتی می خواهند در جمع های رسمی یا حتی دوستانه صحبتی کنند هیچ برنامه ای برای اینکه چه بگویند و چگونه بحث خود را به پایان برسانند ندارند.

از این رو این افراد ممکن است در حین تمرین کردن هم دارای استرس و اضطراب باشند. حتی باید بگوییم که این افراد به ‌دلیل عدم آمادگی کافی درهنگام صحبت‌ کردن اشتباهات بیشتری هم مرتکب می ‌شوند و درنهایت خودشان را به ‌شدت قضاوت می‌ کنند که خوب بوده اند یا خیر.

برای غلبه بر اضطراب شروع به صحبت در جمع های کوچک کنید

برای اینکه بر اضطراب هنگام حرف زدن خود غلبه کنید لازم نیست به سراغ صحبت کردن در جمع های بزرگ بروید. برای غلبه بر این مشکل ابتدا باید بتوانید ترس خود را قبول کنید سپس به سراغ صحبت کردن در جمع های کوچک بروید. بررسی های متخصصین نشان داده بهتر شدن مهارت های کلامی برای صحبت کردن در جمع های رسمی و غیر رسمی باید قدم به قدم باشد. پس به شما توصیه می کنیم برای غلبه بر این مشکل ابتدا از جمع‌ های کوچک و خودمانی شروع کنید و کم کم با تعداد نفرات بیشتری رو به رو شوید تا صحبت در جمع برایتان عادی شود.

در کلاس های آموزشی سخنرانی کنید

یکی از بهترین راه های غلبه بر اضطراب هنگام حرف زدن شرکت کردن در کلاس های آموزش سخنرانی می باشد. چون این کلاس ها دارای کارگاه هایی هستند که یک سری فن ها و تکنیک های بی نظیر برای مقابله با استرس، اضطراب، کنترل لرزش بدن و … به شما یاد می دهند. برای مثال در این کلاس ها به شما یک سری تکنیک ها یاد داده می شود تا مکث کنید از این رو هم خودتان و هم اطرافیانتان فرصت فکر کردن دارند.

سعی کنید برای غلبه بر اضطراب خجالت را کنار بگذارید

یکی دیگر از اصلی ترین و بهترین راه های غلبه بر اضطراب هنگام حرف زدن در جمع های رسمی و غیر رسمی کنار گذاشتن خجالت و کم رویی می باشد. چون بررسی ها نشان داده بسیاری از افرادی که با این مشکل رو به رو هستند خجالتی و کم رو می باشند. از این رو به جای اینکه از آن فرار کنید سعی کنید به سراغ مقابله کردن با او بروید تا بتوانید در جمع های رسمی و دوستانه خود بدون هیچ استرس و اضطرابی صحبت کنید.

همواره برای رهایی از اضطراب ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی یکی دیگر از راه هایی می باشد که می توانید به واسطه آن اضطراب هنگام حرف زدن را کنار بگذارید. چون ذهن اگاهی به شما کمک می‌ کند تا به مرور زمان بر اضطراب خود غلبه کنید و ترستان را از بین ببرید. در اصل زمانی که اضطراب به سراغتان می ‌آید تنها به موضوعات منفی فکر می‌ کنید و باید بدانید تمرکز بر افکار منفی اضطرابتان را افزایش می ‌دهد. بنابراین تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا به چیزهای مثبت فکر کنید برای مثال می توانید به سراغ مدیتیشن بروید تا به ذهن آگاهی برسید.

نکات مهم برای دور شدن از اضطراب هنگام صحبت کردن  

برای اینکه بتوانید در جمع های دوستانه و کاری و دانشگاهی خود به بهترین نحو ممکن صحبت کنید باید به یک سری نکات مهم توجه کنید. به همین دلیل ما در ادامه برای آگاهی هرچه بیشتر شما و رهایی از این اضطراب یک سری نکات مهم را بیان کرده ایم که عبارت هستند از :

  • سعی کنید در هنگام صحبت کردن ریتم و سرعت تکلم را کاهش دهید.
  • به خود القا کنید که شخصیت مورد احترامی دارید.
  • اگر ضعفی وجود دارد به خود اطمینان دهید با استفاده از توانایی ‌هایتان آن را برطرف می ‌کنید.
  • همواره یادتان باشد خودباوری در گذر زمان تقویت می ‌شود.
  • به خود القا کنید که مباحث جذابی برای بیان کردن دارید.
  • اگر خطایی داشتید بدون احساس باخت آن را اصلاح کنید.
  • راه های مقابله با استرس را یاد بگیرید.
  • در هنگام صحبت کردن خود را در قالب فردی با اعتماد به ‌نفس ظاهر کنید.
  • تماس چشمی با اطرافیان خود داشته باشید.
  • سعی کنید در مورد خودتان افکار منفی نداشته باشید.
  • بر روی کلماتی که می‌ خواهید ادا کنید تمرکز کنید و آن‌ ها را آرام هجی و ادا کنید.

درمان اضطراب هنگام حرف زدن با نوروفیدبک

اضطراب هنگم حرف زدن یکی از مشکل های اساسی نمی باشد اما اگر به صورت مداوم ادامه داشته باشد و نتوانید به راحتی در هیچ جمعی صحبت کنید باید به فکر راه چاره باشید. یکی از راه هایی که می توانید تا حد زیادی اضطراب هنگام حرف زدن خود را بدون هیچ عوارض و دردی کاهش دهید یا درمان کنید نوروفیدبک می باشد. نوروفیدبک یکی از روش های نوین درمانی برای رهایی از بسیاری اختلالات مانند استرس، اضطراب، بیش فعالی، پرخاشگری و … می باشد.

این روش درمانی به علت اینکه غیر تهاجمی می باشد هیچ نوع عوارضی برای بدن شما به همراه ندارد. همچنین این روش درمانی بدون کمک از هیچ محرک خارجی به تنهایی اقدام به درمان مغز شما می کند. به عبارتی صریح تر نوروفیدبک به مغز شما یاد می دهد که چگونه خودش نواقص خود را به تنهایی و بدون هیچ محرکی درمان کند. به همین دلیل نوروفیدبک بشدت برای افرادی که از عوارض و اعتیاد به قرص های ضد اضطراب واهمه دارند، پیشنهاد میشود. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد کارکرد نوروفیدبک بر روی مغز و هزینه و تعداد جلسات مورد نیاز آن کسب کنید، پیشنهاد میکنم حتما مقاله درمان اضطراب با نوروفیدبک را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم ابتدا شما را با علت ها و دلایل بروز اضطراب هنگام حرف زدن آشنا کنیم تا در مورد این مشکل آگاهی ها لازم را داشته باشید. سپس تصمیم گرفتیم به شما چند راه مقابله و نکات مهم در حین حرف زدن را آموزش دهیم تا خودتان برای رهایی از این مشکل تلاش کنید. در اخر هم در صورت بهتر نشدن اضطراب و استرس تان در حین حرف زدن به شما یک روش درمانی خوب در بهترین مرکز کرج پیشنهاد کردیم.

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *