درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

بیش فعالی و نوروفیدبک
آنچه در این مطلب می‌خوانید

بیش فعالی و نوروفیدبک: اختلال بیش فعالی یا کم‌توجهی یکی از رایج‌ترین اختلال‌های رفتاری در کودکان است که در صورت عدم درمان می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

این اختلال که با نام اختصاری ADHD نیز شناخته می‌شود، در پسران تا سه برابر بیشتر از دختران رخ می‌دهد.

برای درمان بیش فعالی راه‌های متفاوتی وجود دارد که بهترین و جدیدترین آن‌ها، درمان بیش فعالی با نوروفیدبک است. در مقاله پیش رو با بیش فعالی و نوروفیدبک بیشتر آشنا می‌شویم.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

اختلال  ADHD که با عنوان بیش فعالی میان مردم رایج است، به دلیل تکامل نیافتن و عدم رشد کافی سیستم عصبی در کودکان شکل می‌گیرد و با علائمی همچون انرژی بسیار زیاد، عدم توجه، تکاپو و فعالیت در تمام طول روز، عدم تمرکز در گوش‌دادن به حرف دیگران و ارتباطات ضعیف و … همراه است.

این اختلال با راه‌های مختلفی نظیر نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک درمان می‌شود. مصرف دارو یکی از این راه‌هاست که در برخی موارد با عوارضی همراه است.

یکی از مدرن‌ترین روش‌های درمان بیش فعالی که از روش‌های غیرتهاجمی به‌شمار می‌رود، نوروفیدبک و استفاده از امواج در درمان اختلالات مغزی است.

در درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یا نوروفیدبک تراپی، مغز به‌آرامی و به‌طور مستقیم برای بهبود عملکرد آن آموزش می‌بیند.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک در بزرگسالی

اختلال بیش فعالی به‌طور معمول در کودکان ایجاد شده و علائم آن ظهور پیدا می‌کند و با افزایش سن و رشد فرد، رو به بهبودی می‌رود؛ اما در مواقعی و در صورت بی‌توجهی و عدم درمان ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند و افرادی در این سنین نیز دارای اختلال بیش فعالی باشند.

در صورت بروز علائم این اختلال ابتدا فرد لازم است توسط روان‌درمانگر معاینه شود و در صورت تأیید وجود ADHD درمان آغاز شود.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک در سنین بزرگسالی نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است و تأثیر به‌سزای خود را می‌گذارد.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک نیز یکی از راه‌های بهبود این اختلال در بزرگسالان است که به علت تأثیر بالای آن برای این سنین مناسب است.

موارد استفاده از نوروفیدبک در بیش فعالی

به‌طورکلی روش درمانی نوروفیدبک در بهبود بسیاری از مشکلات ناشی از بی‌ثباتی و عملکرد نامطلوب مغز استفاده می‌شود. درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یکی از موارد استفاده از این روش درمانی است.

نوروفیدبک برای انواع مختلف اختلال بیش فعالی که شامل بیش‌فعالی‌های بی‌توجه، تکانشی و ترکیبی است، استفاده می‌شود و تأثیرگذار است.

نوروفیدبک در سایر اختلالات مرتبط به مغز نیز استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • بیماری اوتیسم
  • اختلالات رفتاری
  • اختلالات مربوط به خواب
  • تشنج‌ها
  • سندروم پیش از قاعدگی (pms)
  • فلج مغزی
  • انواع افسردگی‌ها
  • میگرن

روش نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک مبتنی بر دریافت و ارزیابی امواج و سیگنال‌های ساتع شده از مغز انسان است.

در واقع مغز انسان در بخش جلویی آن که همان لوب پیشانی نام دارد، شامل طیف مختلفی از الگوهای رفتاری است که شخصیت فرد را شکل می‌دهند.

تمامی الگوهای مربوط به یادگیری و بروز رفتارهای مختلف در این بخش قرار گرفته‌اند.

در صورت بروز اختلال بیش فعالی، این الگوها تغییر کرده و مشکلات جدی‌ای در زمینه‌های انجام فعالیت‌های مختلف، بروز رفتارهای متفاوت، آموزش و یادگیری و مواردی ازاین‌قبیل ایجاد می‌شود.

موج‌های مختلفی همچون آلفا، دلتا، بتا، تتا و گاما توسط مغز تولید می‌شوند و در صورت وجود بیش فعالی اندازه دو موج تتا و بتا به ترتیب نسبت به نرمال آن افزایش و کاهش می‌یابند.

میزان این امواج با ابزار EEG قابل‌اندازه‌گیری است.

اگر بتوان الگوهای مغزی و طول امواج غیراستاندارد مغز را تغییر داد و اصلاح نمود، تمامی مشکلات و اختلالات رفتاری قابل‌رفع شدن هستند و این موضوع همان پایه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک است.

در صورت درمان بیش فعالی با نوروفیدبک که روشی مشابه اما بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر نسبت به نوروفیدبک است، می‌توان بهبود قابل‌توجهی را مشاهده کرد.

بیش فعالی و نوروفیدبک

نحوه انجام نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

برای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک مراحل زیر دنبال می‌شود.

  • پیش از هرگونه اقدامی در انجام نوروفیدبک، لیستی از سؤالات متناسب با زندگی فرد، علائم اختلال و وضعیت سلامت جسمانی فرد از گذشته تا اکنون در هریک از جلسات درمان پرسیده می‌شود. این کار به پزشک کمک می‌کند با بررسی اطلاعات و مقایسه وضعیت رفتارها و علائم فرد، به مقایسه نتایج طی جلسات مختلف و بررسی و ارزیابی روند بهبود فرد بپردازد.
  • در ابتدای انجام نوروفیدبک، یک سری الکترود روی سر فرد مراجعه‌کننده قرار می‌گیرد. این الکترودها از سمت دیگر به دستگاه EEG متصل می‌گردد تا سیگنال‌های مغز توسط آن اندازه‌گیری شود.
  • پس از اتصال الکترودها، مانیتورهای نمایشگر تصویر امواج مغز را به نمایش گذاشته و ثبت می‌کنند.
  • در این حین تصاویری از فیلم یا بازی‌های ویدئویی برای بیمار نشان داده می‌شود تا مغز درگیر تجزیه‌وتحلیل شود.
  • هرگونه واکنشی از سمت مغز نسبت به محرک‌ها در دستگاه EEG نمایش داده می‌شود. باتوجه‌به این عکس‌العمل‌ها و ثبت آن‌ها می‌توان متوجه هر گونه تغییر فعالیت مغز یا انواع اختلالات در امواج مغزی شد و در جلسات مختلف روند بهبود این فعالیت‌های مغزی باتوجه‌به همین واکنش‌ها روشن و واضح خواهد بود.
  • در ادامه و با تداوم این روش، کم‌کم امواج مغز تغییر کرده و اصلاح می‌شوند و در نتیجه بیش فعالی با نوروفیدبک درمان می‌شود.

بررسی تأثیر نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی تا به امروز توسط پژوهشگران زیادی بررسی شده است. این نتایج در اغلب موارد خبر از تأثیر بالای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک می‌دهند و برخی نیز با شکست مواجه شده‌اند.

پژوهشگران معتقدند درمان بیش فعالی با نوروفیدبک اثر بیشتری نسبت به نوروفیدبک معمولی خواهد داشت.

  • در سال 1995 تحقیقات انجام شده برای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک نتایجی مثبت داشت و در طی آن ثابت شد که آموزش های نوروفیدبک می توانند اثر به‌سزایی در اندازه‌گیری های سیگنال‌های مغزی به‌صورت عینی و ذهنی داشته باشند.
  • در سال 2009 پژوهش دیگری در درمان بیش فعالی با نوروفیدبک انتشار یافت که در آن بیان شد نوروفیدبک می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در رفتارهای تکانشی افراد و اختلال بی‌توجهی آن‌ها داشته باشد و علاوه بر آن تا حد متوسطی بیش فعالی را درمان کند.
  • تحقیقات سال 2013 در مورد درمان بیش فعالی با نوروفیدبک بر روی دو گروه کودک بین 7 تا 16 سال انجام شد؛ به‌طوری‌که در درمان یک گروه از داروهای محرک و برای گروه دیگر جلسات نوروفیدبک انجام شد. در پایان در گروه اول تأثیر درمان نوروفیدبک بیشتر مشهود بود؛ اما گروه دوم کاهش چندانی در علائم بیش فعالی نداشتند.

در مجموع پس از تحقیقات بسیار محققان هنوز معتقدند که شواهد لازم و کافی برای تأثیر قطعی درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یافت نشده است و نیازمند به انجام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه هستند.

عوارض نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک روشی کاملاً غیرتهاجمی و بی‌خطر است. بااین‌حال همچون هر درمان دیگری نوروفیدبک نیز در برخی موارد ممکن است با عوارضی همراه باشد.

برای جلوگیری از بروز عوارض، پیشنهاد می‌کنیم برای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک به مراکز تخصصی و معتبر مراجعه کنید. عوارض نوروفیدبک عبارت‌اند از:

  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • خستگی کوتاه‌مدت
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • اختلال شناختی

تعداد جلسات نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

ازآنجایی‌که درمان بیش فعالی با نوروفیدبک مبتنی بر تغییر الگوهای مغزی است و این تغییر معمولاً به‌آسانی صورت نمی‌گیرد، روش درمانی نوروفیدبک به‌صورت مداوم و پیوسته در چندین جلسه صورت می‌گیرد.

تعداد این جلسات برای هر فرد باتوجه‌به نوع بیش فعالی و شرایط فرد متفاوت است، اما به‌طورکلی ممکن است بین 10 تا 80 جلسه طول بکشد.

سن افراد نیز در تعداد جلسات لازم برای بهبود تأثیر زیادی دارد. به‌طوری‌که کودکان معمولاً بین 20 تا 40 جلسه نیاز به ادامه نوروفیدبک دارند، اما در سنین بزرگسالی بسته به شرایط افراد این جلسات بیشتر است.

تایم جلسات بین نیم ساعت تا 50 دقیقه متغیر است و بهتر است در هر هفته دو تا سه بار باتوجه‌به وضعیت کودک انجام شود.

روش نوروفیدبک از آن دست روش‌هایی است که در طول زمان نتیجه می‌دهد. در نتیجه در مدت‌زمان درمان باید تاحدامکان صبور بود و تمامی جلسات را در تایم مقرر آن شرکت کرد تا تأثیر آن را هرچه بیشتر مشاهده کرد.

بیش فعالی و نوروفیدبک

هزینه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

در واقع نمی‌توان هزینه ثابت و مشخصی برای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک در نظر گرفت. این درمان ممکن است با شرایط متفاوتی صورت گیرد که در هزینه نهایی آن تأثیرگذار باشند.

از مهم‌ترین عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرکز درمانی نوروفیدبک
  • نوع بیش فعالی فرد
  • میزان عملکرد نامطلوب مغز
  • مدت‌زمان جلسه درمانی
  • درمانگر نوروفیدبک

برای بررسی هزینه نوروفیدبک و بیش فعالی به تمام موارد بالا توجه کنید. خوشبختانه نوروفیدبک از جمله روش‌های درمانی است که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

می‌توانید با انتخاب مراکزی که با شرکت بیمه درمانی شما قرارداد دارند، هزینه کمتری را برای جلسات پرداخت کنید.

بهترین مرکز تخصصی نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

برای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک لازم است در انتخاب کلینیک مغز و اعصاب موردنظر دقت کنید و اعتبار و میزان رضایت افراد از درمان آن مجموعه را مورد بررسی قرار دهید.

ما در مرکز مشاوره و نوروفیدبک نوین به‌عنوان یکی از بهترین مراکز تخصصی درمان بیش فعالی، با دارابودن انواع تجهیزات پیشرفته و مدرن، به درمان هرگونه اختلالات مغزی همچون افسردگی، اضطراب و … پرداخته و با به‌روزترین روش‌های درمانی می‌کوشیم بهترین خدمات موردنیاز را به مراجعین محترم ارائه کنیم.

مرکز مشاوره نوین با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، انواع خدمات نوروتراپی را در جهت درمان اختلالات مختلف از جمله درمان بیش فعالی و نوروفیدبک انجام می‌دهد و همواره رضایت مراجعه‌کنندگان خود را کسب کرده است.

ویژگی‌های بهترین مرکز نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

برای پیداکردن بهترین مرکز نوروفیدبک توجه داشته باشید که کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، دارای ویژگی‌های زیر باشد.

درمانگر مجرب و متخصص

برای درمان بیش فعالی با نوروفیدبک، انتخاب درمانگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مرکزی که برای درمان بیش فعالی به آن مراجعه می‌کنید، باید از کادر درمان و به‌خصوص درمانگران مجرب و حاذق برای نوروفیدبک در درمان بیش فعالی تشکیل شده باشد.

مرکز تخصصی معتبر

توجه کنید که مرکز درمان بیش فعالی با نوروفیدبک انواع روش‌های تخصصی و دستگاه‌های پیشرفته را دارا بوده و با جدیدترین متدها به درمان اختلالات مغزی افراد بپردازد.

قرارداد بیمه

برای کاهش هزینه‌های درمان بیش فعالی و نوروفیدبک بهتر است به کلینیک‌هایی که بیمه‌های مختلف از جمله بیمه درمانی شما را پوشش می‌دهند، مراجعه کنید.

انواع روش‌های درمانی اختلال بیش فعالی

برای درمان بیش فعالی کودکان روش‌های مختلفی وجود دارد که باتوجه‌به شرایط فرد، سن، نوع بیش فعالی و اختلالات از بین این روش‌ها بهترین گزینه انتخاب می‌شود.

به‌طورکلی روش‌های درمان بیش فعالی به دو صورت دارویی و غیردارویی هستند.

روش‌های درمانی دارویی همان‌طور که مشخص است با استفاده از داروهای محرک به درمان کودکان بیش‌فعال می‌پردازد.

روش‌های درمانی غیردارویی شامل موارد مختلفی از جمله رفتاردرمانی، خانواده‌درمانی، گروه‌درمانی، نوروفیدبک و درمان بیش فعالی با نوروفیدبک می‌شود.

اغلب برای کودکان پایین‌تر از سن 6 سال روش‌های غیردارویی پیشنهاد می‌شود و پس از آن از روش‌های ترکیبی شامل درمان بیش فعالی با نوروفیدبک به همراه استفاده از داروها به کار گرفته می‌شود.

سخن نهایی

بیش فعالی و نوروفیدبک به‌عنوان درمانی مطلوب و غیرتهاجمی برای آن، موضوعی است که در این مقاله بررسی کردیم.

نوروفیدبک می‌تواند با اندازه‌گیری امواج مغزی و بهبود آن‌ها توسط دستگاه EEG در درمان بیش فعالی یا ADHD تأثیر به سزایی داشته باشد. درمان بیش فعالی با نوروفیدبک علاوه بر کودکان می‌تواند در سنین بزرگسالی نیز مؤثر باشد.

روش درمان بیش فعالی با نوروفیدبک عوارض بسیار کمی داشته و جزو روش‌های ایمن است. تعداد جلسات نوروفیدبک برای بیش فعالی بسته به شرایط فرد مراجعه‌کننده متفاوت است.

به‌منظور انجام نوروفیدبک در درمان بیش فعالی پیش از هر چیز در پیداکردن یک مرکز تخصصی برای دریافت نتیجه بهتر اقدام کنید.

مرکز نوین مشاوره باتجربه و تخصصی که در زمینه درمان بیش فعالی و نوروفیدبک دارد، همواره در صدد ارائه بهترین خدمات با متدهای درمانی روز دنیا به مراجعه‌کنندگان است.


سؤالات متداول

1- عوارض جانبی درمان بیش فعالی با نوروفیدبک چیست؟

تا به امروز عوارض جانبی خاصی از این روش درمانی مشاهده نشده است؛ اما در برخی موارد احتمال بروز سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و سردرد مواردی ازاین‌قبیل وجود دارد.

2- آیا درمان بیش فعالی در بزرگسالی با نوروفیدبک ممکن است؟

بله. اگرچه علائم بیش فعالی معمولاً در حین رشد کاهش می‌یابد، اما گاهی در این سنین نیز مشاهده می‌شود. در این صورت روش درمان کمی متفاوت خواهد بود.

3- بهترین مرکز تخصصی درمان بیش فعالی با نوروفیدبک در کرج کجاست؟

مرکز نوین مشاوره با تجهیزات پیشرفته و درمانگران متخصص، یکی از بهترین مراکز درمانی بیش فعالی با نوروفیدبک در کرج است.

3.8/5 - (12 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *