افزایش دقت و تمرکز کودکان

افزایش دقت و تمرکز کودکان
آنچه در این مطلب می‌خوانید

افزایش دقت و تمرکز کودکان: تمرکز در کودکان، همانند ماهیچه‌ها نیاز به تقویت دارد. درصورتی‌که وظایف محوله به کودک برایشان جالب نباشد، حواسشان به‌سرعت پرت می‌شود.

لذا، متخصصان راهکارهای مختلفی را برای بالا بردن تمرکز در کودکان پیشنهاد می‌کنند.

بعضی کودکان، در این زمینه عملکرد خوبی دارند؛ ولی باید افزایش دقت و تمرکز کودکان در برخی از آن‌ها، با استفاده از راهکارهای کمکی انجام شود.

اقداماتی مانند بازی و فعالیت‌های فکری سرگرم‌کننده، می‌تواند به افزایش تمرکز در کودکان کمک کند. در ادامه به موضوع افزایش دقت و تمرکز کودکان می‌پردازیم.

افزایش دقت و تمرکز کودکان

بهترین تمرین ‌های افزایش دقت و تمرکز کودکان

بازی‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارند که در صورت انجام شدن به‌صورت مستمر، می‌توانند به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک کنند.

توصیه متخصصان این است که انجام این بازی‌ها حداقل به مدت 20 دقیقه در روز می‌تواند تأثیر چشمگیری در بالا بردن تمرکز در کودکان داشته باشد.

برای افزایش دقت و تمرکز کودکان، تمرین‌هایی وجود دارد که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.
یکی از بهترین تمرین‌ها برای افزایش تمرکز در کودکان، تمرین تنفس عمیق و آرام است. همچنین، بازی‌های تمرکزی مانند پازل، تعمیر اشیاء کوچک یا حل معما، می‌تواند در بالا بردن تمرکز در کودکان موثر باشد.

یکی دیگر از راهکارهای مفید برای افزایش تمرکز در کودکان، ورزش و فعالیت‌های بدنی است. درنهایت، محیط آرام و بدون تنش، نقش مهمی در افزایش تمرکز کودکان دارد.

در مقاله‌ی نشانه‌های کودک بیش فعال در نوزادی اطلاعات جامعی راجع به بیش فعالی نوزاد به دست می‌آورید.

 افزایش دقت و تمرکز کودکان

چگونگی تمرین تمرکز برای کودکان

برای افزایش تمرکز در کودکان، راهکارهای مختلفی توصیه شده است. یکی از روش‌های مفید برای این امر، استفاده از بازی‌هایی است که به تمرکز و توجه دقیق نیاز دارند.

حل پازل، ساخت برج با قطعات رنگی، حل معما، پیدا کردن اشیاء مخفی در تصاویر و … جزو بازی‌های مفید برای افزایش دقت و تمرکز کودکان هستند. این بازی‌ها، علاوه‌بر سرگرم‌کننده‌بودن، در بالا بردن تمرکز در کودکان تاثیر دارند.

تمرین تنفس عمیق نیز روشی موثر برای افزایش تمرکز در کودکان است. به آن‌ها بیاموزید که نفس عمیق بکشند و آن‌را به‌آرامی بیرون بدهند.

شما می‌توانید از کودک بخواهید که به‌آرامی شعله شمع را فوت کند. این تمرین، می‌تواند علاوه‌بر کمک به افزایش دقت و تمرکز کودکان، در کنترل استرس و اضطراب نیز مفید باشد. ایجاد فضای آرام و بدون محرک‌های اضافی، در زمان انجام وظایف نیز به افزایش تمرکز در کودکان کمک می‌کند.

حذف عوامل محرک بیرونی، مانند تلویزیون یا صداهای بلند نیز برای افزایش دقت و تمرکز کودکان مفید خواهد بود.

فعالیت‌های حرکتی بر تمرکز کودکان تاثیرگذار هستند. ورزش، رقص، یوگا یا تمرینات مدیتیشن به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک می‌کنند.

درنهایت، تمرینات ذهنی، انجام بازی‌های تقویت حافظه، لگو، حل مسائل ریاضی، شطرنج و … نیز، می‌تواند با تقویت استعدادهای ذهنی کودکان، به افزایش دقت و تمرکز کودکان منجر شود.

افزایش دقت و تمرکز کودکان

پیشنهاد مطالعه:

علائم افسردگی درکودکان 3 تا 12 ساله

روش‌های تمرین دقت و تمرکز برای کودکان

همان‌طور که گفته شد، تمرین‌های مختلفی برای بالا بردن تمرکز در کودکان وجود دارد که در این بخش، سعی داریم به بهترین تکنیک‌های توصیه‌شده برای افزایش دقت و تمرکز کودکان اشاره کنیم.

لازم به ذکر است که انتخاب تمرینات صحیح برای افزایش تمرکز در کودکان و متناسب با شرایط کودک، اهمیت ویژه‌ای دارد. در این بخش، چند راهکار بالا بردن تمرکز در کودکان ارائه می‌شود.

استفاده از تکنیک‌های تحریک حسی

استفاده از فعالیت‌هایی که همزمان توانمندی‌های حسی را بهبود می‌بخشند و به آرامش خاطر و تمرکز کمک می‌کنند، می‌تواند در بالا بردن تمرکز در کودکان مفید باشند.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید نورهای رنگی با جلوه‌های حرکتی را در اتاق خواب به‌کار ببرید. همچنین، استفاده از اسانس‌ها و اشیای با نوردهی جالب نیز به‌عنوان یک راهکار افزایش دقت و تمرکز کودکان توصیه می‌شود.

گوش دادن به موسیقی و یادگیری آن

یکی از روش‌های مهم برای افزایش دقت و تمرکز کودکان، گوش‌دادن به موسیقی یا فراگیری نحوه نواختن یک آلت موسیقی است.

این روش، با فعال‌کردن بخش‌هایی از مغز که مسئول خلاقیت و توجه هستند، به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک می‌کند.

مدیتیشن و یوگا

انجام یوگا و تمرینات ذهن آرامی، یکی دیگر از روش‌های موثر بر افزایش تمرکز در کودکان است که در فعال‌سازی ذهن کودک یاری‌رسان خواهد بود.

کپی کردن تصاویر روی کاغذ

کشیدن تصاویر یا کپی‌کردن نیز به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های خوب برای بالا بردن تمرکز در کودکان شناخته می‌شود که افزایش دقت و تمرکز کودکان را به‌دنبال دارد و به افزایش مهارت دست و ذهن آن‌ها منجر می‌شود.

انجام تمرینات تنفسی

استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب و تمرینات تنفسی نیز، می‌تواند به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک کند.

این امر، موجب افزایش تمرکز در کودکان، کاهش تنش و استرس و بهبود وضعیت روان کودک خواهد شد.

انجام بازی با کارت

بازی‌های کارتی، به نحوی طراحی شده‌اند که انجام آن‌ها به افزایش دقت و تمرکز کودکان می‌انجامد.

این بازی‌ها، اغلب قوانین ساده‌ای دارند که نیاز به تمرکز و توجه دارد و انجام آن‌ها، می‌تواند به تقویت مهارت‌های شناختی و شناختی-اجرایی کودکان یاری برساند.

رنگ‌آمیزی اعداد و شکل‌ها

یکی از تمرین‌هایی که به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک می‌کند، رنگ‌آمیزی شکل‌ها و عددها است.

در این بازی، کودک باید با وصل‌کردن نقطه‌چین‌ها و پیدا‌کردن شکل یا عدد خاص، آن‌ها را رنگ کند. این کار، به افزایش دقت و تمرکز کودکان منجر خواهد شد.

پیدا کردن تفاوت در تصاویر

پیدا کردن تفاوت‌های موجود در تصاویر، به افزایش تمرکز در کودکان می‌انجامد. چرا که کودک باید برای یافتن تفاوت‌ها روی شکل تمرکز کند که این کار مستلزم بالا بردن تمرکز در کودکان است.

ساخت کاردستی

ساخت کاردستی‌ها، از هر نوع که باشند، به‌خصوص اوریگامی، می‌تواند علاوه‌بر کمک به هماهنگی چشم و دست‌ها، در افزایش دقت و تمرکز کودکان یاری‌رسان باشد.

حفظ کردن شعر و آهنگ

یادگیری شعرها، به‌خصوص اشعار کودکانه ریتمیک، می‌تواند در بالا بردن تمرکز در کودکان نقش چشم‌گیری ایفا کند.

انجام پازل و بازی‌های معمایی

یکی دیگر از شیوه‌های خوب برای افزایش تمرکز در کودکان، انجام بازی‌های معمایی و پازل‌های فکری است. این‌کار، موجب بالا بردن تمرکز در کودکان خواهد شد.

استفاده بهینه از تکنولوژی

همان‌قدر که استفاده بیش‌ازحد از فناوری‌هایی همچون موبایل، تبلت و بازی‌های رایانه‌ای مضر است، استفاده بهینه و به‌اندازه از این ابزار می‌تواند به افزایش دقت و تمرکز کودکان کمک کند.

امروزه، بازی‌های مفیدی طراحی شده‌اند که با تحریک تفکر منطقی می‌توانند در فراگیری بهتر درس‌ها یاری برسانند و بهبود عملکرد تحصیلی را به‌دنبال داشته باشند.

انجام بازی‌های گروهی و انجام فعالیت‌های ورزشی

بازی‌های گروهی و فعالیت‌های ورزشی، دقت و تمرکز کودکان را بهبود می‌بخشند.

این فعالیت‌ها، شامل بازی‌های مشارکتی، رقابتی و حرکتی می‌شوند. انجام این فعالیت‌ها، باعث تحریک سیستم عصبی کودکان، تقویت مهارت‌های شناختی، حرکتی، بالا بردن تمرکز در کودکان، بهبود حافظه و توانایی حل مسئله، تقویت مهارت‌های اجتماعی و افزایش سلامت جسمانی و روحی آن‌ها می‌شود.

انجام پازل و دومینو

پازل و دومینو، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان جذاب هستند. حل پازل و توجه به جزئیات آن، می‌تواند بهبود تمرکز را به‌همراه داشته باشد.

دومینو نیز، به‌عنوان یک بازی کلاسیک موجب افزایش دقت و تمرکز کودکان می‌شود. این بازی‌ها، نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند؛ بلکه به‌عنوان یک استراتژی مؤثر برای توسعه توانایی‌های ذهنی و حرکتی و بالا بردن تمرکز در کودکان معرفی می‌شوند.

راه‌های افزایش تمرکز در کودکان دبستانی

والدین، باید تلاش کنند که شرایط خانه را برای افزایش تمرکز در کودکان مهیا کنند.

به‌عنوان‌مثال، با کمک به کودک برای برنامه‌ریزی، خودداری از سرزنش کودک، ایجاد محیطی آرام برای بالا بردن تمرکز در کودکان، انجام تمرینات خود انضباطی، حذف محرک‌های مزاحم، ترغیب به ورزش و فعالیت بدنی، تعیین زمان مشخص برای تمرین تمرکز و کلیه تمرینات فوق‌الذکر، می‌تواند به افزایش دقت و تمرکز کودکان منجر شود.

تمرینات توجه و تمرکز کودکان آیا مفید است؟

تمرینات توجه و تمرکز، باعث افزایش تمرکز در کودکان می‌شوند و به آن‌ها کمک می‌کنند که در طول فعالیت‌های مختلف مانند مطالعه، انجام تکالیف مدرسه و بازی‌های آموزشی تمرکز بیشتری داشته باشند.

این مهارت‌ها، برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی کودکان و بالا بردن تمرکز در کودکان بسیار حائز اهمیت هستند.

 افزایش دقت و تمرکز کودکان

افزایش توجه و تمرکز در کودکان در چه مدت امکان ‌پذیر است؟

افزایش دقت و تمرکز کودکان، فرایندی طولانی است و نیاز به مداومت و تمرین دارد. زمانی که کودکان با تمرینات منظم، توجه و تمرکز را تمرین کنند، می‌توانند به‌طور تدریجی مهارت‌های خود را بهبود بخشند.

مدت زمان مورد نیاز برای حصول نتایج، می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی از جمله سن کودک، سطح توجه اولیه، تمرینات مورد استفاده و مداومت در انجام تمرینات بستگی دارد.

با ادامه تمرینات، تغییرات مثبتی در توجه و تمرکز کودک رخ خواهد داد.

بازی ‌های فکری برای بالا بردن تمرکز در کودکان

همه کودکان به بازی علاقه دارند. لذا، انجام بازی‌های فکری، می‌تواند ابزاری مناسب برای بالا بردن تمرکز در کودکان باشد.

بازی‌های آنلاین فکری، بازی‌های تمرکزی مانند جفت‌کردن کارت‌ها، بازی‌های معمایی و سوالی و …، همگی می‌توانند در افزایش دقت و تمرکز کودکان موثر باشند.

بالا بردن تمرکز در کودکان با غذاهای سبز و سالم

تغذیه سالم، دارای ارتباط مستقیمی با تقویت حافظه کودک است. داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار خواب کافی، می‌تواند در ارتقای سلامت بدن، تقویت مغز و بالا بردن تمرکز در کودکان موثر باشد.

از دادن غذاهای پرقند، چرب یا کافئین‌دار به کودکان اجتناب کنید و به‌جای آن از کودک بخواهید که مواد غذایی سالم را مورد استفاده قرار دهند.

نکات مهم و دانستنی در بالا بردن تمرکز در کودکان

والدین، می‌توانند نقش مهمی در افزایش تمرکز کودکان داشته باشند. تمرکز نیز، مهارتی است که مانند هر مهارت دیگری با انجام تمرین و بازی‌های فکری بهبود می‌یابد.

در این زمینه، نکات مهمی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک کنید.

  • انتخاب فضای مناسب ازنظر نور، صدا و تهویه برای تمرین، بازی یا درس‌خواندن کودک، موجب می‌شود که تمرکز او برهم نخورد.
  • با توجه به رژیم غذایی کودک، او را تشویق کنید که غذاهای سرشار از امگا 3، پروتئین و ویتامین مانند گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را مورد استفاده قرار دهد.
  • پس از انجام تمرینات یا تکالیف، یک زمان استراحت معقول در نظر بگیرید.
  • کودک را بابت رسیدن به اهداف هرچند کوچک، تشویق کنید.
  • از وسایلی که موجب حواس‌پرتی کودک می‌شوند، مانند موبایل، تلویزیون و … در محیط حضور کودک اجتناب کنید.
  • حمایت و تقویت روحیه کودک را فراموش نکنید.
  • آموزش مهارت‌های مدیریت زمان می‌تواند در افزایش دقت و تمرکز کودکان یاری‌رسان باشد.

بایدها و نبایدهای بالا بردن تمرکز در کودکان

به کودک کمک کنید که تمرینات تقویت تمرکز را انجام دهد. توصیه می‌شود با خودداری از مصرف غذاهای شیرین و شور غذاهایی را به کودکان توصیه کنید که می‌تواند تمرکز آن‌ها را افزایش دهد. مطمئن شوید که کودکان سبزیجات و منابع پروتئین را در رژیم غذایی خود دارند.

بالا بردن تمرکز در کودکان با روش‌های ساده و تاثیرگذار

می‌توانید با پایبندی به کلیه روش‌هایی فوق و ممارست و تمرین، به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک کنید.

راهکارهایی مانند تمرینات موثر بر بهبود تمرکز، مناسب‌سازی محیط، تنظیم روال کاری، توجه به رژیم غذایی و خواب کودک و … همگی می‌توانند در افزایش دقت و تمرکز کودکان تاثیرگذار باشند.

چگونه در بالا بردن تمرکز کودکان کمک کنیم؟

شما می‌توانید با آموزش مدیریت زمان، برنامه‌ریزی، بازی‌های فکری، استفاده از اپلیکیشن‌ها، تقسیم کارها به بخش‌ها و گام‌های کوچک، تمرینات ذهن آگاهی و … به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک کنید.

چگونه تمرکز کودکانمان را بالا ببریم و توجه آنها را جلب کنیم؟

برای بالا بردن تمرکز در کودکان و جلب توجه آن‌ها، روش‌های متنوعی استفاده کنید. ایجاد محیط آرام و خلوت، حذف مزاحمت‌ها و استفاده از تکنیک‌های تقویت تمرکز، می‌تواند مفید باشد.

انتخاب بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی متناسب با علایق کودکان و تنظیم زمان‌های استراحت کوتاه پس از تمرین توصیه می‌شود. همچنین، اهمیت تشویق و پاداش مناسب برای تلاش‌ها و پیشرفت‌های کودکان نباید نادیده گرفته شود.

با توجه به نیازها و علایق خاص کودکان، روش‌های مناسب را برای آن‌ها تعیین کنید. پیشهاد می‌کنیم ار کودک بیش‌فعال دارید، مقاله درمان بیش‌فعالی با نوروفیدبک را مطالعه کنید.

قصه‌خوانی برای افزایش تمرکز کودک

خواندن داستان‌های جذاب برای کودکان، یک عادت موثر و طلایی است که به بالا بردن تمرکز در کودکان و بهبود قوه تخیل و خلاقیت آن‌ها کمک می‌کند.

این فعالیت، نه‌تنها در رشد ذهنی کودکان موثر است، بلکه پیوند عاطفی بین والدین و فرزندان را نیز تقویت می‌کند. خواندن داستان قبل از خواب و تشویق آن‌ها به مشارکت در داستان، موجب افزایش دقت و تمرکز کودکان خواهد شد.

انتخاب داستان‌های مصور و موردعلاقه کودکان، تجربه خواندن را برای آن‌ها جذاب‌تر خواهد کرد.

تعیین اهداف کوتاه‌مدت برای تمرکز بهتر کودکان

تعیین اهداف کوتاه‌مدت برای بهبود تمرکز کودکان، اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید محدوده زمانی مشخصی برای انجام یک فعالیت درنظر بگیرید. به کودکتان بگویید که باید ظرف ۲۰ دقیقه، تعداد صفحات معینی از کتابی مورد علاقه خود را بخواند.

این روش، می‌تواند در ارتقای تمرکز به کودک کمک کند. اهداف، باید قابل دست‌یابی و روزانه باشند تا کودک بتواند تلاش خود را برای رسیدن به آن هدف متمرکز کند.

استفاده از این روش، به بالا بردن تمرکز در کودکان منجر خواهد شد.

سخن نهایی

در این مقاله، راهکارهای موثر برای افزایش دقت و تمرکز کودکان مورد بررسی قرار گرفت.

همان‌طور که در این مقاله به آن پرداخته شد، داشتن یک روتین منظم برای تقویت تمرکز کودکان و تعهد به راهکارهای فوق، به بالا بردن تمرکز در کودکان کمک خواهد کرد.

توجه داشته باشید که برای افزایش تمرکز کودکان می‌توانید از خدمات نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک نوین مشاوره استفاده نمایید.


سوالات متداول

1. مدت زمان حفظ تمرکز در کودکان چقدر است؟

بر اساس مطالعات، فرمول جالبی برای مدت زمان حفظ تمرکز در کودکان وجود دارد که بر اساس سن، (۲ الی ۵ دقیقه) تعریف می‌شود.

2. دلایل عدم تمرکز کودکان چیست؟

داشتن اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، استرس، کمبود خواب، محیط نامناسب، مشکلات روانی و عاطفی و… ازجمله مهم‌ترین دلایل کاهش تمرکز کودکان به‌شمار می‌روند.

3. نشانه‌های عدم تمرکز در کودکان چیست؟

خیره‌شدن به اطراف، پرش فکری، طولانی‌شدن زمان انجام تکالیف و مسئولیت‌ها، نیاز به تکرار دستورالعمل‌ها، عدم اعتمادبه‌نفس، بی‌قراری، عدم سازمان‌دهی کارها و … از جمله نشانه‌های عدم تمرکز کودکان محسوب می‌شوند.

3.5/5 - (11 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.