درمان صرع (تشنج) با نوروفیدبک و بیوفیدبک

درمان صرع (تشنج) با نوروفیدبک و بیوفیدبک
آنچه در این مطلب می‌خوانید

درمان صرع (تشنج) با نوروفیدبک و بیوفیدبک

امروزه، به لطف پیشرفت علوم و فناوری، درمان صرع (تشنج) با نوروفیدبک و بیوفیدبک ممکن شده است. بیماری صرع در درسته چهارمین بیماری شایع جهان قرار گرفته است. همچنین بیشتر مبتلایان به این بیماری چه در کشور ما و چه در خارج افراد سن بالا و به اصطلاح کهنسال می باشند. از این رو قصد داریم در ادامه شما را با یکی از بهترین روش ها برای رهایی از این بیماری یعنی درمان صرع با نوروفیدبک آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

صرع یا همان تشنج چیست؟

بیماری صرع که امروزه در تمام دنیا فراگیر شده یک اختلال سیستم عصبی مرکزی می باشد. فردی که به این بیماری دچار می شود به مروز فعالیت سلول های غصبی در مغزش مختل می شود که با مختل شدن سلول های عصبی مغز فرد تشنج می کند. وقتی فرد تشنج می کند به دلیل درگیر شدن با احساسات غیر طبیعی هوشیاری اش را از دست می دهد که این امر نگران کننده است. از طرفی دیگر کسانی که به این نوع بیماری گرفتار می شوند در حین بروز علائم با یکدیگر تفاوت دارند برای مثال یک فرد در حین تشنج به یک نقطه خیره می شود و فرد دیگر دست و پاهایش می لرزد اما هر دو میتوانند از درمان صرع با نوروفیدبک استفاده کنند.

یکی از اصلی ترین موارد در این بیماری اطرافیان فرد می باشد زیرا فردی که دچار تشنج می شود حتما باید افرادی کنارش حضور داشته باشند. همچنین نحوه برخورد اطرفیان فرد در حین تشنج بیمار بسیار مهم و اساسی می باشد. از این رو اگر شماهم به این بیماری مبتلا نیستید باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا بدانید در آن زمان چکاری باید انجام دهید.

تفاوت ریز بین تشنج و صرع

خیلی از افراد بیماری صرع و تشنج را با یکدیگر یکی می دانند اما باید بگوییم درست است که این دو بیماری شبیه هم هستند اما برخی نکته های ریز هستند که این دو بیماری را از هم جدا می کند. تشنج به معنی حمله ‌ای است که در زمان های مختلف به فرد دست می ‌دهد در حالی که صرع نام کلی بیماری می باشد که تشنج می ‌تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد. همچنین باید به این نکته توجه کنید کسی که تشنج می کند حتما بیماری صرع ندارد. همچنین اگر یکی از اطرافیان شما چندین بار تشنج کرده است باید حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا متخصصین خبره این حوزه بیماری صرع را تشخیص دهند و سپس اقدام به درمان صرع با نوروفیدبک کنید.

 

صرع چگونه ایجاد می‌شود؟

ابتدا باید بدانید که سیستم مغز و اعصاب هر فرد از سلول های عصبی تشکیل شده است که همه ی این سلول ها یک ارتباط قوی باهم دارند. این سلول ها وقتی در کنار هم قرار می گیرند باعث انتقال پیام های عصبی بدن به مغز می شوند که نتیجه آن بردن پاسخ از مغز به بدن است.

همچنین بهتر است بدانید که انجام موارد ذکر شده با کمک انتقال دهنده های عصبی، سدیم و کلسیم انجام می شود که یک فعالیت الکتریکی ایجاد می شود. اکنون به سوال اصلی شما یعنی نحوه ایجاد صرع در فرد می رسیم وقتی این فعالیت های الکتریکی در مغز فرد بیش از حد شود فرد دچار تشنج می شود که برای رفع آن میتواند از درمان صرع با نوروفیدبک استفاده کند.

صرع جنرالیزه از انواع صرع

صرع جنرالیزه یکی از انواع صرع می باشد که به آن صرع جنرال یا صرع عمومی هم می گویند. این نوع صرع هر دو نیم کره مغزی فرد را درگیر می‌ کند.

صرع کانونی از انواع صرع

صرع کانونی نیز یکی دیگر از انواع صرع می باشد که به آن صرع پارشیال یا صرع فوکال نیز می گویند. در این نوع صرع همه مغز فرد درگیر نمی شود بلکه تنها یک قسمت از مغز درگیر می شود.

صرع کانونی ساده از انواع صرع

این نوع صرع که به آن صرع کانونی ساده می گویند تنها یک قسمت کوچک از مغز فرد درگیر فعالیت الکتریکی بیش از حد سلول های عصبی می شود. همچنین علائم این نوع صرع ممکن است به صورت یک حرکت ناگهانی و کوتاه در بدن یا به صورت تغییراتی در یکی از حواس بدن نمایان شود.

صرع کانونی مرکب از انواع صرع

صرع کانونی مرکب نیز یکی دیگر از انواع صرع است که به آن صرع فوکال مرکب هم می گویند. در این نوع صرع فرد دچار گیجی و منگی می شود. به عبارتی دقیق تر فرد برای چند دقیقه نمی تواند محیط اطراف خود را درک کند و بفهمد.

صرع جنرالیزه ثانویه از انواع صرع

یکی دیگر از انواع صرع جنرالیزه ثانویه می باشد که در یک ناحیه خاص مغز آغاز می ‌شود. فرد در این نوع از انواع صرع هر دو طرف مغزش درگیر می شود.

خوشبختانه در درمان صرع با نوروفیدبک همه انواع صرع قابل درمان است و ۷۰ الی ۹۰ درصد افرادی که از نوروفیدبک برای درمان استفاده کردند درمان شدند.

 

علائم صرع و نشانه های این بیماری چیست؟

تا به اینجا متوجه شدید که این بیماری بر اثر فعالیت های غیر طبیعی سلول های مغزی در فرد به وجود می آید. همچنین دانستیم که تشنج بر همه ی فرایند های هماهنگی مغز اثر می گذارد اما نگران نباشید امروزه در درمان صرع با نوروفیدبک میشود برای همیشه از حملات صرع رهایی یافت. در ادامه برای آگاهی بیشتر شما در مورد این بیماری علائم صرع و نشانه های آن را بیان کرده ایم. البته باید به این نکته توجه کنید که علائم نام برده شده بسته به نوع صرع که در مطالب قبلی گفتیم در هر فرد متفاوت است. از این رو شایع ترین علائم صرع عبارت هستند از :

  • احساس گیجی موقت
  • صحبت کردن به صورت نامفهوم و یا بریده بریده
  • حرکت های تند یا غیر قابل کنترل در دست ها و پاها
  • از دست دادن هوشیاری
  • پدیدار شدن علائم روانی

علت ایجاد بیماری صرع در فرد چیست؟

خیلی از افراد در مورد علت ایجاد این بیماری نیز سوال دارند که در پاسخ به سوال هایشان ابتدا باید بگوییم در اکثر موقع این بیماری هیچ علتی ندارد و فرد را بدون هیچ علتی درگیر خود می کند. اما در ادامه برخی از فاکتورهایی که در بروز این بیماری دخیل هستند را برای شما مطرح کرده ایم :

اثرات ژنتیکی

بررسی ها نشان داده که این بیماری در افرادی که خانواده هایشان مشکل داشتند بیشتر بوده است. از این رو می توان ژنتیک را نیز برای علت این بیماری نام برد.

ژن

بررسی های محققین اثبات کرده که ژن ها نیز در بخشی از علت های بروز بیماری صرع نقش دارند. همچنین بیان شده که ژن ها می توانند فرد را در شرایط محیطی بیشتر حساس کنند که نتیجه آن تحریک کردن تشنج است.

ترومای سر

بررسی متخصصین نشان داده ترومای سر که در اثر تصادف به وجود می آید می تواند یکی از علت های بروز بیماری صرع در فرد باشد.

بیماری های مغزی

بیماری های مغزی مانند تومور های مغزی یا سکته که باعث آسیب به مغز می شوند نیز ممکن است یکی از علت های بروز بیماری صرع در فرد شود.

نوروفیدبک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

در بالا چندین بار به درمان صرع با نوروفیدبک کردیم و شما کنجکاو شدید که درمان صرع با نوروفیدبک چگونه است؟ خیلی از شماها هم اصلا با روش درمانی نوروفیدبک آشنایی ندارید از این رو به تمامی سوال های شما در خصوص درمان صرع با نوروفیدبک پاسخ می دهیم. نوروفیدبک که امروزه به یکی از بهترین و معروف ترین روش های درمانی انواع اختلالات و بیماری ها تبدیل شده همانند یک مداخله درمانی می باشد.

در این روش درمانی توسط یک برنامه کامپیوتری فعالیت های امواج مغزی ارزیابی می شود. در حقیقت این روش درمانی به وسیله این برنامه امواجی را که از مغز فرد دریافت می کند را به همراه سیگنال ها سازماندهی می کند. اگر بخواهیم به طور ساده تر به شما بگوییم نوروفیدبک چیست می توان گفت این روش درمانی به مغز یاد می دهد خودش به تنهایی برای بهبود خود تلاش کند. این روش درمانی که توسط متخصصین الکترودهایی بر روی سر بیماران متصل می شود هم برای کودکان و هم برای افراد مسن مفید است.

درمان صرع یا تشنج با نوروفیدبک

باید به شمایی که نگران درمان صرع با نوروفیدبک هستید بگوییم که بیش از هشتاد الی نود درصد مبتلایان به صرع با این روش درمانی نوین درمان شده اند. همچنین درمان صرع با نوروفیدبک به دلیل غیر دارویی بودنش یکی از مطمئن ترین روش ها می باشد. چون اکثر دارو ها عوارضی مانند خستگی، کوفتگی بدن، سرگیجه، افزایش وزن، مشکلات حافظه و تمرکز، افسردگی و …. را به دنبال دارند در حالی که درمان صرع با نوروفیدبک هیچ عوارضی ندارد.

میزان اثربخشی نوروفیدبک در درمان صرع

بررسی های متخصصین و محققان این حوزه در درمان صرع با نوروفیدبک نشان داده که حدود پنجاه میلیون فرد در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که دو سوم شان از درمان دارویی برای رهایی از این بیماری بهره می برند. این آمار درحالی است که حدود یک سوم این افراد بدنشان به دارو پاسخ نمی دهد و باید به فکر روش درمانی دیگر رفت از این رو این افراد به درمان صرع با نوروفیدبک روی میاورند. در حقیقت تا قبل از پدید آمدن روش درمانی نوروفیدبک همه بیماران مبتلا به صرع مجبور بودند که در تمام طول عمرشان از داروهای مختلف استفاده کنند.

اما تحقیقات محققین نشان داده که نوروفیدبک می تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد. حتی آزمایش هایی که در درمان صرع با نوروفیدبک روی افراد زیادی انجام شده نشان داده که در همان جلسات اول حمله های صرع کاهش پیدا کرده و شدت تشنج هایشان نیز کم شده است. به همین دلیل است که ما درمان صرع با نوروفیدبک را به شما پیشنهاد می کنیم چون نوروفیدبک روش درمانی کاملا مطمئن، سالم و غیر تهاجمی است که در حین درمان صرع با نوروفیدبک فرد یاد میگیرد که خودش چگونگی عملکرد مغز خود را به نحو مطلوب تغییر دهد.

آیا درمان صرع با نوروفیدبک عوارض دارد؟

در پاسخ به این سوال شما به طور صد در صد می گوییم که این روش درمانی چون بدون دارو است هیچ گونه عوارضی برای فرد به دنبال ندارد. درست است که هر روش درمانی بسته به میزان دخالت اش در بدن فرد عوارض جانبی را به دنبال می آورد اما این روش درمانی یک استثنا است. باید بدانید که هر چه قدر روش های درمانی تهاجمی تر باشند و میزان دخالت آنها در عملکرد طبیعی بدن بیشتر باشد عوارض بیشتری را به دنبال دارند که درمان صرع با نوروفیدبک یک روش درمانی غیر تهاجمی می باشد از این رو عوارضی روی بدن فرد نمیگذارد.

نوروتراپیست حرفه ای در درمان صرع با نوروفیدبک

حالا که تا به اینجا با نحوه درمان صرع با نوروفیدبک و انواع آن آشنا شدید باید به دنبال یک نوروتراپیست حرفه ای بروید اما یک نوروتراپیست خوب چه کسی است و کجا آن را می توان پیدا کرد؟ ابتدا باید به شما بگوییم که امروزه بسیاری از افراد که تخصصی در نوروتراپی ندارند در مراکز نوروفیدبک مشغول به کار شده اند.

به عبارتی دیگر این افراد حتی بدون داشتن هیچ مدارک و سوابق درمانی معتبری، در این مراکز جلساتی آموزش دیده و شروع به کار کرده اند. هنگامی که نوروتراپیست تخصص لازم را نداشته باشد در انتخاب پروتکل های درمانی دچار مشکل شده و باعث میشود که فرد از درمان هیچ نتیجه ای نگیرد. از این رو باید حتما به سراغ بهترین مراکز بروید تا از متخصصین آن ها مطمعن باشید و بهترین نتیجه را از درمان بگیرید.

بهترین مرکز نوروفیدبک برای درمان صرع

برای پیدا کردن یک نوروتراپیست خوب باید به بهترین مرکز نوروفیدبک برای درمان صرع و سایر اختلالات روحی و روانی مراجعه کنید. آیا نمی دانید بهترین مرکز نوروفیدبک کجاست؟ ما در مقاله بهترین مرکز نوروفیدبک به شما کمک میکنیم که بهترین مرکز را برای درمان انتخاب کنید و به بهترین نتایج درمانی دست یابید. باید بدانید که کلینیک نوین در دسته بهترین مراکز نوروفیدبک در کشور قرار گرفته است. زیرا این مرکز دارای پیشرفته ترین و باکیفیت ترین تجهیزات نوروتراپی، متخصصین حرفه ای با سابقه ی درخشان درمانی، معتبر ترین تاییدیه ها در سطح کشور و اروپا میباشد.

این مرکز با استفاده از کادری با تجربه چندین سال است که به صورت حرفه ای در زمینه های مختلف روانشناسی و نوروتراپی مانند نوروفیدبک فعالیت می کند. هدف این مرکز از ابتدای تاسیس تا کنون ارائه پیشرفته ترین خدمات بوده و از بهترین دستگاه ها که دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو آمریکا است، نیز بهره برده است. از این رو اگر می خواهید درمان صرع با نوروفیدبک شما به بهترین نحوه ممکن انجام شود بهتر است به چنین مراکزی مراجعه کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به طور کلی با صرع و انواع آن آشنا شدید. همچنین دریافتید که نباید به هر مرکز و هر نوروتراپیستی برای درمان صرع با نوروفیدبک مراجعه کنید. در سخن آخر این مقاله امیدوار هستیم با مراجعه به بهترین مرکز نوروفیدبک درمان صرع با نوروفیدبک خود را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *