درمان اضطراب با نوروفیدبک

درمان اضطراب با نوروفیدبک
آنچه در این مطلب می‌خوانید

درمان اضطراب با نوروفیدبک

امروزه افراد زیادی درگیر اختلال اضطراب و استرس می شوند و از راه های مختلفی نیز برای درمان این اختلالات استفاده می کنند. اما بهترین درمان اضطراب چیست؟ مطالعات متخصصین نشان داده که علاوه بر درمان های سنتی برای اختلال اضطراب مانند روان درمانی و رویکرد پزشکی نوروفیدبک نیز می تواند در معالجه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب موثر باشد. اکنون سوالی در ذهن شما شکل می گیرد که نوروفیدبک چیست؟ نوروفیدبک یک روش درمانی برای اختلال های اضطراب و استرس می باشد که با متمرکز شدن موج آلفا بر روی این گونه بیماران آن ها را درمان می کند. اگر شما هم در مورد نوروفیدبک کنجکاو هستید و می خواهید بدانید چگونه با نوروفیدبک می شود اختلال های استرس و اضطراب را رفع کرد کافیست در ادامه با ما همراه باشید.

 

اضطراب چیست؟

اضطراب می تواند در فرد علائم و شدت های متفاوتی داشته باشد. در حقیقت بسیاری از افراد اضطراب معمولی را با اختلال اضطراب اشتباه می گیرند. همه ما گاهی اوقات احساس استرس، اضطراب و یا نگرانی می کنیم. این حس ها که در شرایط مختلف به ما دست می دهد می تواند یک پاسخ عادی به یک موقعیت خاص باشد. برای مثال ممکن است از نتیجه یک امتحانمان احساس استرس و اضطراب کنیم.

حتی می توان گفت که حس های استرس یا اضطراب می تواند به شما آگاهی دهد تا از خطرات و کار هایی که باید در یک وضعیت دشوار یا خطرناک انجام دهید در امان بمانید. در حقیقت مغز شما با آزاد کردن هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول به یک تهدید یا خطر پاسخ می دهد. حتی اگر شما یک خطر را هم تصور کنید این هورمون ها در بدن شما آزاد می شوند.

اما پس از پایان یافتن خطری که احساس کرده اید بدن تان به حالت عادی بر می گردد. اگر پس از رفع یک خطر بدن شما به حالت عادی برنگشت و به عبارت دیگر ادامه دار باشد شما به اختلال اضطراب دچار شده اید. در چنین مواقعی می توانید توسط متخصصین از درمان اضطراب با نوروفیدبک استفاده کنید.

اضطراب و نوروفیدبک

همه ما می دانیم که اختلالات روحی و اضطرابی از متداول ترین اختلالات روانی هستند. در حقیقت اختلالات روحی و اضطرابی شامل اختلالات روانپزشکی مختلفی هستند که اختلال پس از سانحه ، اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی محور اصلی آن است. درمان اضطراب که جزو شایع ترین اختلالات روحی و روانی می باشد راه های متفاوتی دارد که درمان اضطراب با نوروفیدبک یکی از بهترین راه ها می باشد. اختلال اضطراب در حقیقت می تواند بر اثر تکرار یک خاطره بد یا یک رویداد آسیب زا باشد که مدت آن به بیش از یک ماه می رسد.

همچنین اختلال افسردگی با ناراحتی شدید و مداوم بروز پیدا می کند که باعث مختل شدن عملکرد طبیعی زندگی فرد می شود. گزینه های درمانی برای این اختلالات به طور کلی شامل داروسازی یا روان درمانی و همچنین درمان اضطراب با نوروفیدبک است. حتی ممکن است که همه بیماران به روش های درمانی ذکر شده در بالا به خصوص درمان اضطراب با نوروفیدبک پاسخ ندهند اما امروزه بهترین درمان اضطراب با نوروفیدبک است.

علائم روانی شناخته شده اضطراب که در درمان اضطراب با نوروفیدبک بهبود می یابد

  • افکار رقابتی شدید
  • غیر قابل کنترل در مورد چیزی فکر کردن
  • تمرکز
  • احساس ترس، وحشت یا عذاب قریب الوقوع
  • احساس تحریک پذیری
  • هوشیاری افزایش یافته
  • مشکلات خواب
  • تغییر در اشتها
  • فرار از موقعیتی که در آن هستنید
  • انزوا

علائم جسمی شناخته شده اضطراب که در درمان اضطراب با نوروفیدبک بهبود می یابد

  • تعریق
  • تنفس سنگین و سریع
  • گرگرفتگی یا سرخ شدن
  • دهان خشک
  • لرز
  • ریزش مو
  • ضربان قلب سریع
  • خستگی شدید یا کمبود انرژی
  • سرگیجه و غش
  • درد معده و بیماری

اگر میخواهید اطمینان پیدا کنید که دچار اختلال اضطراب هستید یا خیر، پیشنهاد میکنم در تست اضطراب بک که معتبر ترین تست اضطراب در دنیا میباشد، شرکت کنید. این تست بصورت کاملا رایگان و با تفسیری کامل در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

برخی از اختلالات اضطرابی که در درمان اضطراب با نوروفیدبک تشخیص داده می شوند

 

اختلال اضطراب عمومی

در این نوع اختلال فرد نگرانی های منظم یا غیر قابل کنترل در زندگی روزمره خود دارد. این نوع اختلال می تواند با کمک درمان اضطراب با نوروفیدبک بهبود پیدا کند.

اختلال اضطراب اجتماعی

در این نوع اختلال فرد دچار ترس یا اضطراب در موقیعیت های مختلف اجتماعی یا هراس اجتماعی می شود. این نوع اختلال نیز توسط درمان اضطراب با نوروفیدبک بهبود پیدا می کند.

اختلال هراس

به معنای داشتن حملات منظم یا مکرر هراس بدون علت یا علت مشخص است. تجربه اختلال وحشت یا هراس می تواند به معنای این باشد که شما دائما از حمله می ترسید تا حدی که این ترس به خودی خود می تواند حملات هراس شما را برانگیزد.

فوبیا

ترس شدید ناشی از یک موقعیت خاص مانند موقعیت های اجتماعی یا یک شی خاص مانند سوسک است. درمان اضطراب با نوروفیدبک می تواند به درمان فوبیا در موضوعات متفاوت کمک کند.

اختلال استرس پس از سانحه

این نوع اختلال ممکن است در صورت بروز مشکلات اضطرابی پس از گذراندن چیزی که به نظر شما آسیب زا است در شما ایجاد شود.

اختلال وسواس فکری

در این نوع اختلال فرد دارای افکار یا رفتاری های اصراری می باشد و دوست دارد یک چیز را همان طور که دوست دارد انجام دهد. درمان اضطراب با نوروفیدبک نیز می تواند باعث بهبود این اختلال در فرد شود.

ابتدا قبل از شروع درمان اختلال اضطراب با نوروفیدبک پیشنهاد میکنیم راه های مقابله با اضطراب و استرس را امتحان کنید و اگر باز هم به نتیجه ی مطلوب نرسیدید، آن وقت درمان را آغاز کنید.

[alert style=”warning”]حتما مطالعه کند : راه های مقابله با اضطراب و استرس را بدانید و اضطراب خود را مدیریت کنید[/alert]

بیوفیدبک چیست؟

اگر می خواهید بدانید نوروفیدبک چیست ابتدا باید در مورد بیوفیدبک چکیده ای در ذهنتان شکل بگیرد. بیوفیدبک یک روش درمانی روانشناختی یا غیر تهاجمی است که دارای یک سیستم کنترل بیومانیتور و سنسورها برای اندازه گیری، تقویت و بازخورد اطلاعات است. در حقیقت بیوفیدبک فرد را قادر می سازد که چگونه فعالیت های فیزیولوژیکی مانند مانند تنفس، تغییر ضربان قلب، جریان خون و فشار خون را تغییر دهد. در نتیجه بیوفیدبک با تغییر فعالیت های فیزیولوژیکی سلامت و عملکرد را در فرد بهبود می بخشد که در درمان اضطراب بسیار موثر است.

نوروفیدبک چیست؟

کسانی که می خواهند بدانند نوروفیدبک چیست باید گفت که نورفیدبک نوعی خاص از بیوفیدبک می باشد. نوروفیدبک بر روی سیستم عصبی مرکزی و مغز فرد متمرکز می شود تا تنظیم و تثبیت عصب را به مرور بهبود ببخشد. به همین دلیل درمان اضطراب با نوروفیدبک یکی از بهترین راه های درمان اختلالات روحی و روانی شناخته شده است. همچنین باید بدانید که تعدیل فعالیت مغز می تواند بر تغییرات رفتاری تاثیر بگذارد که نوروفیدبک این مشکل را حل کرده است.

در درمان اضطراب با نوروفیدبک سعی می شود با آموزش به مغز با استفاده از فناوری رایانه، الگو های امواج مغزی ضعیف را بهبود بخشید. نوروفیدبک با استفاده از بازی ها یا تصاویر ویدیویی ارائه شده، تا به مغز بیاموزد که امواج مغزی خود را بصورت صحیح تنظیم کند و اختلال را کنار بگذارد و به حالت نرمال بازگردد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نوروفیدبک و کار کرد آن کلیک کنید.

درمان اضطراب با نوروفیدبک

در درمان اضطراب با نوروفیدبک هنگامی که سلول های مغزی شما با یکدیگر تعامل دارند تکانه های الکتریکی به نام امواج مغزی ایجاد می شوند. این امواج مغزی نشانگر عملکرد کلی مغز شما هستند و وضعیت درونی شما را منعکس می کنند. افرادی که از اختلال اضطراب رنج می برند اغلب نسبت به افرادی که این چالش ها را تجربه نمی کنند الگوهای متفاوتی از امواج مغزی را دارند که در درمان اضطراب با نوروفیدبک بر این امواج تمرکز می شود.

[alert style=”warning”]حتما مطالعه کنید : نوروفیدبک چیست و چگونه کار میکند؟ [/alert]

نوروفیدبک به درمان اضطراب چه کمکی می کند؟

بعضی مواقع مغز شما می تواند بیش از پیش تحریک شود. همچنین شما ممکن است احساسات مزمن خاصی را تجربه کنید که می توانند روش عادی زندگی تان را به طور کلی تغییر دهند. درمان اضطراب با نوروفیدبک که امروزه به یکی از بهترین روش های درمانی انواع اختلالات روحی و روانی شناخته شده است می تواند به این عدم تعادل مغز کمک کند.

درمان اضطراب با نوروفیدبک چقدر طول می کشد؟

برنامه درمان اضطراب با نوروفیدبک به طور متوسط ​​شامل ۴۰ جلسه می باشد. در حقیقت دو بار یا سه بار در هفته به مدت بیست یا سی هفته با توجه به میزان اختلال فرد، جلسات نوروفیدبک برایش تجویز میشود. البته همانگونه که گفته شد این تعداد متغیر است و به میزان اختلال فرد بستگی دارد.

مزیت معالجه اضطراب با نوروفیدبک

یکی از بهترین و اساسی ترین مزیت های درمان اضطراب با نوروفیدبک رهایی از شر تمامی داروها می باشد. به عبارتی دیگر درمانگر در درمان اضطراب با نوروفیدبک به مرور دوز دارو های فرد را پایین آورده و کم کم آن را قطع میکند و روش نوروفیدبک را جایگزین دارو میکند. به این ترتیب فرد احتیاجی به دارو های خود در حین درمان یا در آینده پیدا نمی کند.

عوارض جانبی نوروفیدبک چیست؟

درمان اضطراب با نوروفیدبک هیچ گونه عوارض جانبی برای فرد ندارد و یکی از دلایل مهمی که نوروفیدبک بشدت در کل جهان محبوب شد همین است.

آیا درمان با نوروفیدبک قطعی است؟

در مورد اختلالات روحی و روانی افراد به هیچ وجه نمی شود قول درمان قطعی داد. در حقیقت گرفتن یک نتیجه مناسب از یک درمان مانند درمان اضطراب با نوروفیدبک به شرایط زیادی مانند شدت و نوع بیماری، زمان اقدام کردن به درمان، میزان همکاری که بین خود فرد و خانواده او با تیم درمانی وجود دارد، رعایت کردن کلیه نکات راجب به درمان از سوی فرد و درمانگر بستگی دارد. در اصل تمامی موارد ذکر شده در کنار یکدیگر می توانند در درمان اختلالات مختلف پاسخ مثبت بدهند.

آیا بعد از اتمام دوره نوروفیدبک نشانه ها دوباره باز می گردند؟

همانند بقیه درمان ها تکمیل کردن یک دوره درمان خیلی مهم است و ناقص رها کردن درمان باعث عود کردن علائم می شود. راجب نوروفیدبک باید به یاد داشت که این متد درمانی در اصل نوعی یادگیری می باشد و مغز یاد می گیرد که به چه صورت خودش را به بهترین حالت تنظیم کند. همانطور که رانندگی کردن را یاد می گیریم و آن را از یاد نمی بریم این یادگیری نیز فراموش نخواهد شد. در اصل مغز یک مهارت نوین به دست آورده است. البته برای درمانی کامل در کنار رعایت ترتیب جلسات و همچنین تکمیل کردن آنها همکاری خانواده فرد و عمل کردن به همه دستورات و توصیه های های درمانگر بسیار حائز اهمیت است.

به کدام مرکز نوروفیدبک مراجعه کنیم؟

برای اینکه به نتیجه مطلوب و درمان موثر با نوروفیدبک دست یابید، باید به مرکز نوروفیدبکی که به آن مراجعه میکنید دقت داشته باشید. اگر شما به مراکزی مراجعه کنید که از متخصصین حرفه ای و تجهیزات با کیفیت برخوردار نباشد، ممکن است همه هزینه و وقتی که برای درمان گذاشته اید تلف شود. پس بسیار مهم است که به بهترین مراکز نوروفیدبک مراجعه کنید تا به نتیجه ی مورد نظر دست یابید. در مقاله بهترین مرکز نوروفیدبک بصورت کامل به مواردی پرداخته ایم که قبل از مراجعه کردن به مراکز نوروفیدبک حتما باید به آنها توجه کنید. همچنین در این مقاله شما را با بهترین مرکز نوروفیدبک در سطح کشور آشنا کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما آنرا مطالعه کنید که به درمانی موثر و ماندگار دست یابید.

[alert style=”warning”]حتما مطالعه کنید : بهترین مرکز نوروفیدبک کجاست؟ [/alert]

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مقاله به طور کلی دانستید که نوروفیدبک و بیوفیدک چیست و چه کمکی به فرد در درمان اضطراب می کند. همچنین متوجه شدید علاوه بر این روش درمانی خانواده تان نیز باید در کنار شما در طول درمان باشند. در سخن آخر این مقاله امیدوار هستیم مطالب فوق برایتان مفید واقع شده باشد و با بهره بردن از آن از شر استرس ها و اضطراب های زندگی خود رهایی پیدا کنید.

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

2 نظر در “درمان اضطراب با نوروفیدبک

  1. هژار مونسی گفت:

    با تشکر از مطالب خوبتون. میخواهم در شهر خودم کرمانشاه به یک مرکز نوروفیدبک مراجعه بکنم. میخواستم درمورد آمادگی قبل از جلسه راهنمایی بفرمایید.

    1. دوست عزیز سلام
      آمادگی خاصی منظور نظر نیست. سعی کنید شب قبل از جلسه به اندازه کافی بخوابید، زیرا خواب آلودگی می تواند باعث تغییر بازخورد ها شود. نوروفیدبک یک فرآیند یادگیری است، بنابراین مطمئن شوید مغز شما انرژی کافی برای یادگیری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *