نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است؟

سن مناسب برای نوروفیدبک
آنچه در این مطلب می‌خوانید

نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است؟ امروزه بسیاری از افراد به سبب اختلالات رفتاری فرزندشان و چه‌بسا خودشان کلافه شده‌اند؛ درواقع این‌گونه مشکلات ریشه در مغز و افکاری دارد که با آن سروکله می‌زنند.

امواج مغزی پالس‌هایی الکتریکی هستند که به هنگام برقراری ارتباط میان سلول‌های مغزی شما، تولید شده و همواره در حال جمع‌آوری اطلاعات از چگونگی رفتار و عادات از پیش آموختة شما هستند؛ به‌گونه‌ای که همچون جعبه سیاهی از خلق‌و‌خوی پایه شما هستند.

به دلیل فراگیری این مسائل، کارشناسان و پزشکان به راه‌حلی نسبتاً قطعی، تحت عنوان “نوروفیدبک یا لورتا نوروفیدبک” رسیده‌اند که تاکنون در درمان این دست مشکلات ذهنی، نتایج موفقی داشته است.

این روش به‌منزلة آموزش مستقیم به نحوة عملکرد مغز است تا با بررسی اختلالات و رفع آن‌ها، کارآمدتر عمل کند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها به هنگام مواجهه با این روش نوین، سن مناسب جهت شروع درمان است.

به همین سبب در ادامه به بررسی برخی اطلاعات مهم در خصوص نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است پرداخته‌ایم.

نوروفیدبک برای چه بیماری‌هایی و از چه سنی کاربرد دارد؟
اختلال یادگیری در برخی کودکان که گاهی منجر به اختلال در خواندن و نوشتن می‌شود
اختلال بیش‌فعالی و ADHD در کودکان
استرس و اضطراب افراد
سردردهای مکرر یا میگرن
افسردگی

بهترین سن برای نوروفیدبک

به‌طورکلی مناسب‎ترین سن برای درمان این دست بیماری‌های ذهنی در سنین دبستان است تا با رفع به‌موقع آثار آن‌ها، از ورود یک بزرگسال نابالغ به جامعه جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که این روش درمان تنها مختص کودکان نبوده و بسیاری از بزرگسالان در صورت عدم بهبود به‌واسطه جلسات تراپی، می‌توانند با یک متخصص مجرب مشورت کرده و نوروفیدبک را امتحان کنند.

اما ممکن است نحوة پیگیری این درمان متناسب با سن و میزان وخامت این اختلالات، متفاوت باشد.

درمان نوروفیدبک را از چه سنی می‌توان شروع کرد؟

تحقیقات نشان می‌دهند درمان از طریق نوروفیدبک را می‌توان در سنین 5 تا 6 سالگی شروع کرد؛ اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برای درمان اختلالات عصبی در سنین بالاتر نیز کاربرد دارد.

درواقع ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است؛ اما هرچه سن بیمار پایین‌تر باشد روند بهبود سریع‌تر است؛ بنابراین، هر زمان که از وجود این اختلالات عصبی مطمئن شدید، بی‌درنگ با متخصصان مربوطه ارتباط برقرار کنید و نسبت به شروع این شیوه درمانی اقدام کنید.

نوروفیدبک برای چه بیماری‌هایی و از چه سنی کاربرد دارد؟

یکی از متداول‌ترین سؤالات افراد این است که این روش برای درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد و به‌طورکلی نوروفیدبک برای چه سنی از افراد مناسب است.

به همین دلیل در ادامه برخی از اختلالات شایع را که با نوروفیدبک قابل‌درمان‌اند، معرفی کرده‌ایم.

  • اختلال یادگیری در برخی کودکان که گاهی منجر به اختلال در خواندن و نوشتن می‌شود
  • اختلال بیش‌فعالی و ADHD در کودکان
  • استرس و اضطراب افراد
  • سردردهای مکرر یا میگرن
  • افسردگی

به‌طورکلی نتایج تحقیقات نشان می‌دهند تمامی افراد بالای 5 سال می‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند و علاوه بر رفع اختلالات عصبی، مغز و عملکرد آن را نیز ارتقا دهند؛ اما بسته به شرایط هر فرد، روند درمان متفاوت خواهد بود

سن مناسب برای نوروفیدبک

بهترین سن نوروفیدبک برای کودکان

برای شروع درمان کودکان از طریق نوروفیدبک برخی محدودیت‌ها، همچون سن وجود دارد؛ چرا که لازمة پیشبرد این روش درمانی نوین، همکاری کودک با متخصص است تا با قرارگرفتن پشت مانیتور و توجه به صحبت‌های فرد متخصص، امواج مغزی خود را اصلاح کند.

بنابراین، حداقل سن برای درمان کودکان از طریق نوروفیدبک، متفاوت است؛ اما به‌طورکلی سنین 6 سال به بالا می‌توانند برای این شیوه‌ی درمان مناسب باشند؛ چرا که قادر به نشستن و دریافت اطلاعات از محیط بیرون هستند.

بهترین سن نوروفیدبک برای درمان اضطراب

اضطراب نیز یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد امروزی است که کاملاً به عملکرد مغز مربوط است؛ به‌طوری‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهند عملکرد افراد مضطرب با رفتاری که افراد سالم در یک شرایط یکسان از خود نشان می‌دهند، همچون تفاوت زمین تا آسمان است.

چرا که کوچک‌ترین تفاوت در این قیاس، افزایش فعالیت آمیگدال فرد مضطرب است که کمترین خطرها را همچون هشداری بزرگ به مغز  اعلام می‌کند؛ درنتیجه، منجر به افزایش تدریجی اضطراب و استرس در طول فرایند نیز می‌شود.

بنابراین، می‌توان به کمک نوروفیدبک، بر عملکرد مغز فرد مضطرب نظارت کرد و با کنترل آن، او را به شرایط عادی رساند.

در این روند درمان نیز محدودیت سنی (به جز سنین زیر 5 سال) وجود ندارد و تمامی سنین می‌توانند به هنگام بروز علائم این اختلال، نسبت به شروع روند درمان خود از طریق نوروفیدبک اقدام کنند.

 

سن مناسب برای نوروفیدبک

مناسب‌ترین سن نوروفیدبک برای درمان وسواس

متأسفانه، وسواس فکری از آن دست بیماری‌های سختی است که در غالب مواقع، برای بهبود صددرصدی، صبر بسیاری لازم است؛ به همین جهت به‌منظور افزایش اثربخشی، توصیه می‌شود چندین روش درمانی را به‌عنوان مکمل یکدیگر پیش ببرید.

به‌طورکلی تجویز دارو، روان‌درمانی و نوروفیدبک از رایج‌ترین روش‎های درمان این اختلال عصبی است که به صلاحدید متخصص مربوطه، به‌صورت توأمان در روند درمان افراد به کار می‌رود.

درواقع می‌توان از طریق نوروفیدبک، ارتباطات اضافی که میان بخش‌های مختلف مغز رخ‌داده است را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که منجر به کاهش نشخوار فکری و وسواس افراد شود.

این اختلال عصبی غالباً در افراد نوجوان خود را نشان می‌دهد که در همان سنین نیز می‌توانید نسبت به شروع درمان از طریق نوروفیدبک اقدام کنید تا مانع شدت‌گرفتن آن در سنین بزرگسالی شوید.

بهترین سن نوروفیدبک برای درمان ADHD

اختلال ADHD که همان بیش‌فعالی و کمبود توجه است، بسیار در کودکان شایع بوده و می‌تواند رفتار کودک و زندگی روزمره او را تماماً تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

به همین جهت معمولاً برای درمان این کودکان، روش غیرتهاجمی نوروفیدبک مناسب بوده و نتایج مطلوبی دارد.

بنابراین، در صورت مشاهده علائمی همچون انرژی بسیار و عدم خستگی، اختلالات خواب، لجبازی بیش از حد و عدم توجه فرزندتان به هنگام صحبت با دیگران، دراسرع‌وقت به یک متخصص مراجعه کنید و در همان سنین پایین، نسبت به پیگیری روند درمان او جدی باشید.

چرا که بهترین سن برای شروع درمان ADHD همان 6 سالگی است که کودک انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و می‌توان به سرعت روند بهبود امیدوار بود.

 

مناسب ترین سن نوروفیدبک

مناسب‌ترین سن نوروفیدبک برای درمان افسردگی

برخی مطالعات نشان می‌دهند آسیب‌های وارده به نیمکره چپ مغز منجر به بروز افسردگی می‌شوند و همچنین جالب است بدانید که عکس این اتفاق، یعنی واردشدن آسیب به نیمکره راست مغز، می‌تواند خوشی بیش از حد و به‌نوعی جنون را به دنبال داشته باشد.

بنابراین، می‌توان از طریق نوروفیدبک ارتباط میان دو نیمکرة مغزی را به نحوی اصلاح کرد که دیگر سبب بروز علائم افسردگی نشود.

درواقع نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که تأثیر قابل‌توجهی در درمان افسردگی بزرگسالان دارد؛ اما به‌طورکلی نمی‌توان گفت نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است.

چرا که میزان افسردگی هر فرد متفاوت بوده و شیوه درمان تماماً به صلاحدید متخصص مربوطه بستگی دارد.

بهترین سن نوروفیدبک برای درمان میگرن

امروزه یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمان میگرن، نوروفیدبک است که می‌تواند منجر به بهبود صددرصدی یا کاهش سردردهای مزمن و میگرنی شود.

درواقع میگرن یکی دیگر از اختلالات عصبی است که تغییراتی در امواج مغزی ایجاد می‌کند؛ به همین جهت می‌توان با کنترل این امواج از طریق نوروفیدبک، در راستای ازبین‌بردن یا کاهش تعداد دفعات سردردها موفق عمل کرد.

در این اختلال عصبی نیز نمی‌توان با قاطعیت گفت روند درمان نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است.

به همین جهت توصیه می‌شود به هنگام بروز سردردهای شدید و تکرار آن‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، با یک متخصص مشورت کرده و در صورت موافقت با نوروفیدبک، سریعاً روند درمان خود را شروع کنید.

سن مناسب نوروفیدبک برای درمان اختلالات یادگیری

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات کودکان، اختلال در یادگیری است که معمولاً با بروز ضعف در یادگیری برخی دروس، اعلام وجود می‌کند.

بنابراین اگر متوجه دشواری یا یادنگرفتن بعضی از درس‌ها در کودکتان شدید، آن را پشت‌گوش نیندازید و با یک متخصص مشورت کنید تا با شروع بهترین شیوه‌های درمانی من‌جمله نوروفیدبک، نه‌تنها عملکرد ناحیه مربوط به یادگیری مغز فرزندتان را بهبود دهید.

بلکه با پیگیری این روند، قدرت یادگیری او را نیز بالا ببرید.

بنابراین، بهتر است در همان سنین دبستان که متوجه بروز علائم این اختلال می‌شوید، آن را جدی گرفته و سریعاً برای رفع این مشکل، به یک متخصص مراجعه کنید تا چاره‌ای تخصصی همچون نوروفیدبک تراپی را به کار ببندید.

 

 بهترین سن برای نوروفیدبک

بهترین سن نوروفیدبک برای درمان اختلالات بیش‌فعالی

پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد که یکی از شایع‌ترین اختلالات کودکان، بیش‌فعالی است و معمولاً در سنین 5 سالگی به بالا خود را نشان می‌دهد که در صورت عدم پیگیری این مسئله، اختلالات خواندن و نوشتن نیز به‌مرور‌زمان با شدت هر چه بیشتر، نمایان می‌شود.

اما خوشبختانه با ورود این روش نوین به علم پزشکی، می‌توان در جهت بهبود فرد اقدام کرد و مانع تشدید این اختلال در بزرگسالی شوید.

بنابراین اگر کودک حدودا 6 ساله دارید و شاهد بروز علائم این‌گونه اختلالات در او هستید، سریعا با مراجعه به یک متخصص، روند درمان فرزندتان را آغاز کنید تا در بزرگسالی با معضلات اجتماعی مواجه نشوید.

در چه شرایطی می‌توان از نوروفیدبک استفاده کرد؟

همان‌‌گونه که متوجه شدید می‌توان از این شیوة درمانی در شرایط گوناگونی استفاده کرد.

بنابراین هرزمان که احساس کردید خود یا اطرافیانتان، مشکلات مختلفی همچون عدم تمرکز کافی برای انجام کارها یا ضعف در یادگیری برخی موضوعات دارید، بدون اتلاف وقت به متخصص مراجعه کنید و با درمیان‌گذاشتن این مشکل، بهترین شیوة درمان را شروع کنید تا مانع بروز اختلالات مغزی جدی‌تری شوید.

 

 بهترین سن نوروفیدبک

 

مزایای نوروفیدبک در سنین مختلف

نوروفیدبک به علت ماهیت غیرتهاجمی که دارد، برای درمان اختلالات مختلفی مثل حملات پنیک، افسردگی و بیش‌فعالی بسیار کاربردی است و با تنظیم الگوهای مغزی، نه‌تنها باعث بهبود این‌گونه مسائل می‌شود.

بلکه به‌مرورزمان در تنظیم عادات خواب و ارتقای تمرکز و حافظه نیز تأثیر قابل‌توجهی دارد.

 

 بهترین سن نوروفیدبک

چند جلسه نوروفیدبک مؤثر واقع می‌شود؟

نتایج جلسات نوروفیدبک به‌صورت تدریجی قابل‌مشاهده است؛ اما به‌طورکلی در اکثر مواقع شاهد یک پیشرفت اولیه در 15 جلسه اول درمان هستیم که میزان افزایش یا کاهش آن در ادامه‌ی روند، کاملا به سن و سبک زندگی افراد بستگی دارد؛ به همین جهت به‌طور میانگین، بهبود نسبی افراد در 40 جلسه برآورد شده است.

سخن نهایی

امروزه یکی از روش‌های درمان اختلالات عصبی کودکان و بزرگسالان، تحت عنوان “نوروفیدبک” شناخته شده که تاکنون ثابت شده است در درمان مشکلات متعددی همچون بیش‌فعالی، افسردگی، اختلالات خواب، عوارض ناشی از استرس و اضطراب و همچنین برخی میگرن‌ها، اثربخشی بالایی دارد.

به همین جهت سعی کردیم در این مطلب به ارائه برخی اطلاعات مهم از این شیوه درمانی نوین بپردازیم تا به شناخت نسبتاً جامعی از نوروفیدبک برسید و به هنگام مواجهه با علائم مشکلات این‌چنینی، درمان را عقب نیندازید و سریعاً برای رفع این اختلالات اقدام کنید؛ زیرا در غیر این صورت، با عواقب بدتر و عمیق‌تری رودررو خواهید شد.

امیدواریم مقاله “نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است” برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.


سوالات متداول

1. استفاده از نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است؟

به‌طورکلی حداقل سن برای شروع روند درمان از طریق نوروفیدبک، 5 سالگی است؛ اما برای اطلاع از محدودیت سنی دقیق فرد بیمار، باید با متخصص مشورت کنید.

2. درمان کودکان از طریق نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است؟

معمولاً سنین 5 الی 6 سال برای شروع درمان اختلالات کودکان مناسب است.

3. درمان میگرن از طریق نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است؟

باتوجه‌به این موضوع که میگرن معمولاً در سنین بالاتری همچون دوران نوجوانی اعلام وجود می‌کند، شروع این شیوه درمان محدودیت سنی نداشته و امکان‌پذیر است.

4.5/5 - (10 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *