درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک

نوروفیدبک اختلالات یادگیری
آنچه در این مطلب می‌خوانید

درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک: به طور کلی نوروفیدبک یک روش درمانی برای بهبود عملکرد مغز است و برای مغز همانند بازخورد بیولوژیکی عمل می‌کند.

این روش برای بهبود اختلالات و بیماری‌های بسیاری، از جمله اختلالات یادگیری به‌کار می‌رود. در این مقاله به نوروفیدبک اختلالات یادگیری می‌پردازیم.

 

 نوروفیدبک اختلالات یادگیری

 

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک روشی برای آموزش دادن مغز است. امواج مغزی پالس‌های الکتریکی هستند که در ارتباط بین سلول‌های مغز تولید می‌شوند و اطلاعات زیادی درباره احساسات، عملکرد و سطح استرس ارائه می‌دهند.

در روش درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، از طریق حسگرهایی که بر روی پوست سر قرار می‌گیرند و استفاده از نرم‌افزار تحلیل مغز، می‌توان فعالیت‌های مغزی را اندازه‌گیری و نقشه‌های مغزی (QEEG) تهیه کرد.

با داشتن اطلاعات کافی درباره مشکلات مغزی، برنامه‌های آموزشی مطابق با نیازهای مغز طراحی شده که این می‌تواند به بهبود عملکرد مغز منجر شود. به‌عبارت دیگر، نوروفیدبک تراپی به معنی درمان با استفاده از بازخورد مغزی است.

 

نوروفیدبک اختلالات یادگیری

 

درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک

درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک یک روش غیرمتمرکز محسوب می‌شود که بر پایه اصول علمی مغزشناسی استوار است.

در این روش، ابتدا سنسورهایی روی سر فرد قرار می‌گیرند که امواج مغزی را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس این اطلاعات به یک کامپیوتر منتقل می‌شود که الگوهای فعالیت مغزی را تجزیه و تحلیل می‌کند.

با توجه به الگوهای شناسایی شده، کامپیوتر به مغز پاداش می‌دهد تا الگوهای سالم‌تری را ایجاد کند.

این پاداش می‌تواند شامل افزایش زمان‌بندی بازی کامپیوتری باشد. این فرآیند به مرور زمان به مغز کمک می‌کند تا الگوهای سالم‌تری را به تنهایی و با بهبود زمان‌بندی و اتصال بهتر ایجاد کند.

با تمرین و آموزش مداوم، مغز بهبودهای قابل‌توجهی در الگوهای فعالیت خود ایجاد می‌کند. این بهبودها باعث افزایش توانایی یادگیری می‌شود.

یکی از مزایای درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک این است که بدون درد انجام می‌شود و برای بسیاری از افراد مانند انجام یک بازی ویدیویی با مغزشان است. بنابراین بسیاری از کودکان از این روش لذت می‌برند و به‌خوبی به آن پاسخ می‌دهند.

نوروفیدبک اختلالات یادگیری چگونه انجام می‌شود؟

نوروفیدبک اختلالات یادگیری از ترکیب دو عنصر اصلی تشکیل شده است: آموزش و تغییر امواج مغزی. در این روش، فرد الکترودهایی را بر روی سر خود قرار می‌دهد که امواج مغزی را ضبط می‌کنند.

سپس این امواج به یک دستگاه کامپیوتری منتقل می‌شوند که الگوریتم‌های خاصی برای تحلیل آن‌ها دارد.

سیگنال‌های ضبط شده از مغز، به‌صورت لحظه‌ای به درمانگر نشان داده می‌شود. فرد سعی می‌کند با کنترل ذهن خود و تمرکز بر روی وظایف مشخص، این سیگنال‌ها را تغییر دهد.

به‌عنوان مثال، ممکن است وظیفه‌ای مثل جمع کردن اعداد را در یک بازی کامپیوتری انجام دهد.

هدف درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، آموزش مغز به تولید الگوهای فعالیتی است که برای عملکرد بهتر ذهنی مفید هستند.

با تمرین و تکرار، مغز به تغییر امواج مغزی و پاسخ به وظایف مشخص عادت می‌کند. این روش نه‌تنها برای افرادی که اختلال یادگیری دارند، بلکه برای هر کسی مفید محسوب می‌شود که به بهبود عملکرد ذهنی خود علاقه‌مند است.

 

نوروفیدبک اختلالات یادگیری

تاثیر نوروفیدبک بر اختلالات یادگیری

افراد مبتلا به ناتوانی یا اختلال یادگیری، معمولا در مقایسه با همسالانشان با چالش‌های بیشتری در زندگی تحصیلی روبه‌رو می‌شوند.

اضطراب و استرس ناشی از عدم تطابق با مطالب آموخته‌شده و عملکرد ضعیف در امتحانات می‌تواند بر کودکان و خانواده‌هایشان تاثیر منفی بگذارد.

والدین کودکان مبتلا به این اختلالات، تلاش می‌کنند تا بهترین کمک را برای فرزندانشان پیدا کنند.

ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر اعصاب است و معمولا از مشکلات ریشه‌ای در عملکرد مغز ناشی می‌شود.

درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، از طریق بازآموزی مغز بدون نیاز به دارو، به بهبود عملکرد مغز و رفع عوارض ناخواسته کمک می‌کند.

با تحلیل نقشه‌های مغزی اولیه بیمار، مناطقی که مشکل دارند شناسایی می‌شوند و پس از آن، برنامه‌های آموزشی مناسبی برای بهبود عملکرد مغز طراحی می‌شود.

اثبات شده است که نوروفیدبک اختلالات یادگیری می‌تواند برخی از ناتوانی‌های یادگیری را با موفقیت درمان کند، علائم ناخواسته را کاهش دهد و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد.

نوروفیدبک می‌تواند بر بسیاری از اختلالات را رفع کند، یکی از اختلالاتی که نوروفیدبک می‌توان در درمان آن کمک کند، درمان لکنت زبان است.

عملکرد نوروفیدبک در درمان اختلالات یادگیری چگونه است؟

در مورد عملکرد درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک باید بگوییم که این روش با آموزش مغز و امواج مغزی، به شیوه‌های متفاوتی انواع مختلفی از اختلالات یادگیری را درمان می‌کند که عبارت اند از:

  • اختلال پردازش شنوایی
  • اختلال حساب
  • دیسگرافیا
  • نارساخوانی
  • دیسپراکسی
  • اختلال عملکرد اجرایی

اختلال پردازش شنوایی

این اختلال باعث مشکلات در تفسیر صداها و تشخیص تفاوت‌های بین کلمات و صداها می‌شود.

با تاثیر نوروفیدبک بر اختلالات یادگیری، تفسیر صداها و توانایی درک و تمایز بین صداها بهبود می‌یابد و در نتیجه اختلال پردازش شنوایی درمان می‌شود.

اختلال حساب

افراد مبتلا به این اختلال در فهم و پردازش اعداد و نمادهای ریاضی مشکل دارند. از طریق درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، مغز توانایی بهتری در فهم و پردازش اعداد و مسائل ریاضی را به‌دست خواهد آورد و اختلال حساب از بین خواهد رفت.

دیسگرافیا

این اختلال باعث مشکلاتی در نوشتن می‌شود، از جمله دست‌خط ناخوانا و مشکلات در ترکیبات نوشتاری.

با نوروفیدبک اختلالات یادگیری، مغز بهبود می‌یابد و حرکات دست هماهنگ‌تر می‌شود و در نتیجه، اختلال دیسگرافیا رفع می‌گردد.

نارساخوانی

این اختلال باعث می‌شود ترتیب حروف یا کلمات در جمله به صورت معکوس به‌نظر برسند و برای فهم مطلب و نوشتن مشکلاتی ایجاد شود.

از طریق درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، مغز توانایی بهتری در ترتیب درست حروف و کلمات را تجربه می‌کند و این اختلال درمان می‌شود.

دیسپراکسی

این اختلال باعث مشکلاتی در کنترل حرکات عضلانی می‌شود که می‌تواند به نوشتن ناخوانا، املای ضعیف و دشواری در تنظیم حرکات نوشتاری منجر شود.

با استفاده از درمان نوروفیدبک اختلالات یادگیری، مغز بهبود می‌یابد و کنترل حرکات عضلانی و توانایی نوشتن بهتر می‌شود.

اختلال عملکرد اجرایی

این اختلال باعث می‌شود مغز به درستی وظایفی مانند برنامه‌ریزی، توجه و حافظه را مدیریت نکند.

به‌وسیله درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، مغز توانایی بهتری در مدیریت وظایف عملکردی را تجربه می‌کند و در نتیجه، اختلال عملکرد اجرایی بهبود می‌یابد.

 

 نوروفیدبک اختلالات یادگیری

آیا درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک قطعی و دائمی است؟

نوروفیدبک برعکس روش‌های دارویی، یک روش درمانی موقتی محسوب نمی‌شود و اگر با روشی استاندارد انجام شود، می‌تواند منجر به درمان قطعی اختلالات یادگیری شود.

این روش می‌تواند از پیشرفت اختلالات یادگیری جلوگیری کند و باعث افزایش مهارت‌های کودکانی می‌شود که مشکل یادگیری دارند، به‌نحوی که آن‌ها بتوانند در بزرگسالی زندگی طبیعی داشته باشند.

اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه خواهد بود‌. به عبارت دیگر، نوروفیدبک هم اختلال یادگیری را بهبود می‌بخشد و هم اختلال نقص توجه را درمان می‌کند.

نوروفیدبک علاوه بر این موارد، به درمان مشکلات روانی کودکان نیز منجر می‌شود.

درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک در کرج

درمان‌های نوروتراپی و استفاده از نوروفیدبک در اختلال یادگیری نیازمند متخصصین مجرب است. اگر متخصص مربوطه تجربه کافی را در این زمینه نداشته باشد، ممکن است از درمان خود نتیجه دلخواه را دریافت نکنید.

بنابراین، در انتخاب بهترین مرکز نوروفیدبک باید دقت کنید. مرکز مشاوره و نوروفیدبک «نوین مشاوره» به‌عنوان مجهزترین مرکز نوروفیدبک در کرج، با بهره‌گیری از کادری مجرب و در فضایی مناسب و آرامبخش، به بیماران و مراجعین محترم خدمات‌رسانی می‌کند.

هزینه درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک

هزینه درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک بستگی به موارد مختلفی دارد، از جمله اینکه آیا درمان در منزل یا در کلینیک انجام می‌شود.

در شرایطی که درمان در منزل انجام شود، ممکن است هزینه‌های بیشتری نیاز باشد. همچنین تعداد جلسات و نوع تجهیزات و مواد مصرفی نیز تاثیر دارد.

پیش از هر چیز، وضعیت بیمار ارزیابی شده و مراحل درمانی و تعداد جلسات مشخص می‌شود. سپس می‌توان در مورد هزینه‌ها تحلیلی دقیق داشت و آن را با در نظر گرفتن پوشش بیمه‌ای بررسی کرد.

همچنین باید در نظر داشت که هزینه نوروفیدبک ممکن است بسته به مکان و کلینیک متفاوت باشد.

آیا اختلالات یادگیری با نوروفیدبک درمان می‌شود؟

بله، نوروفیدبک و همچنین لورتا نوروفیدبک به‌عنوان دو روش درمانی پیشرفته و موثر برای اختلالات یادگیری از دهه‌های پیش تاکنون در سطح جهان شناخته و اثبات شده‌اند.

این روش‌ها، با استفاده از پیشرفت‌های علوم اعصاب و نوروساینس، به ما امکان می‌دهند تا به‌راحتی مغز را بازآموزی کنیم و برنامه‌ریزی مناسبی برای بهبود عملکرد ذهنی ارائه دهیم.

ارتباط مثبت میان نوروفیدبک و اختلال یادگیری و اثربخشی این روش کاملا ثابت شده است.

پروسه درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک

پروسه درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک به این صورت است که در ابتدا، یک تست نقشه مغزی یا QEEG انجام می‌شود.

این تست، یک نقشه رنگی کامل از عملکرد مغز شما را نشان می‌دهد. سپس، متخصصین مجرب در زمینه نوروتراپی، تست نقشه مغزی شما را تحلیل می‌کنند و بهترین روش درمانی، تعداد جلسات موردنیاز و موارد مهم دیگر را پیشنهاد می‌دهند.

حتی در بسیاری از موارد، نیازی به انجام نوروفیدبک نیست و تنها با جلسات مشاوره، می‌توان این اختلال را از بین برد.

تعداد جلسات نوروفیدبک و درمان اختلالات یادگیری

تحقیقات در زمینه روانشناسی و جلسات مشاوره نشان می‌دهد که جلسات درمانی با روش نوروفیدبک برای اختلالات مختلف متفاوت است.

سیر درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، به دلیل ذات آموزشی بودنش، به‌آهستگی و به‌صورت تدریجی رخ می‌دهد. مغز شما باید در مدل صحیح امواج مغزی شرطی شود و از روش‌های قدیمی و اشتباه فاصله بگیرد.

اما در بعضی از اختلالات مانند سردردهای میگرنی، تاثیر خود را سریع‌تر نشان می‌دهد.

تعیین دقیق تعداد جلسات نوروفیدبک از قبل ممکن نیست، اما معمولا تعداد جلسات بین ۱۰ تا ۸۰ جلسه است.

کمترین تعداد جلسات تا ۱۰ جلسه برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. اما به‌طور معمول، چیزی حدود بیست جلسه درمان نوروفیدبک برای هر بیمار نیاز است.

در کل، تعداد جلسات باید به حدی باشد که درمان به‌طور کامل انجام شود، زیرا نصفه رها کردن جلسات می‌تواند تمام زحمت‌های شما را به هدر بدهد.

با توجه به توصیه‌های متخصصان، حداقل ۲ تا ۳ جلسه در هفته کافی است و مدت معمول جلسات ۳۰ تا ۵۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

در طول این مدت می‌توان از دستورالعمل‌های مختلف استفاده کرد و مدت جلسه ممکن است در برخی از موارد کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

به‌طور کلی، دوره درمان نوروفیدبک معمولا بین هفت تا چهارده یا پانزده هفته طول می‌کشد.

براساس توصیه‌های موسسات معتبر، بیشترین میزان انجام نوروفیدبک هفته‌ای دو تا سه بار و ۱۵ جلسه برای افراد عادی و ۲۰ تا ۴۰ جلسه برای افراد با اختلالات خاص است.

بهترین مرکز درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک

مرکز نوین مشاوره به‌عنوان یکی از مجهزترین مراکز کشور، با تیم مجربی از متخصصان روانشناسی و مشاوره در زمینه‌های مختلف، آماده ارائه خدمات به افراد است.

این مرکز، تجهیزات پیشرفته‌ای مانند لورتانوروفیدبک، نوروفیدبک ILF و دستگاه نقشه مغزی QEEG دارد که به وسیله آن‌ها می‌توان به تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتری دست یافت.

علاوه بر این، تمامی تجهیزات مرکز دارای گواهی استاندارد از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هستند که این موضوع نشان از کیفیت و اعتبار مرکز است.

یکی از ویژگی‌های برجسته مرکز مشاوره نوین، ارائه درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک بدون نیاز به تجویز دارو است.

با بهره‌گیری از کادر مجرب و استفاده از تکنیک‌های روانشناسی روز دنیا، این مرکز به بیماران خدماتی ارائه می‌دهد که باعث بهبود و توسعه آن‌ها می‌شود، بدون اینکه نیاز به مصرف داروی خاصی باشد.

به‌طور کلی، مرکز مشاوره نوین با تمرکز بر کیفیت خدمات، استفاده از تجهیزات پیشرفته و کارشناسان مجرب، به بیماران خدمت می‌کند.

سخن نهایی

درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک، روشی جدید و پیشرفته به‌شمار می‌رود. نوروفیدبک با آموزش مغز، اختلالات یادگیری و بسیاری بیماری‌ها و اختلالات دیگر را به‌طور قطعی و دائمی درمان می‌کند.

هزینه نوروفیدبک براساس تعداد جلسات و نوع اختلال متفاوت است.

سوالات متداول

1. از چه سنی می‌توان اختلال یادگیری را با نوروفیدبک درمان نمود؟

از سنین ۵ یا ۶ سالگی به بالا می‌توان از نوروفیدبک بهره برد. اما بهترین سن برای استفاده از این روش، به‌ویژه در مورد اختلال بیش فعالی یا ADHD و اختلالات یادگیری (اختلالات دوران کودکی)، سنین دبستان است.

2. آیا اختلال یادگیری پس از درمان با نوروفیدبک، دوباره بازمی‌گردد؟

پس از اتمام دوره استفاده از نوروفیدبک، علائم و مشکلات معمولا بهبود می‌یابند، اما برای حفظ نتایج، ادامه دادن به راهنمایی‌ها و توصیه‌های درمانگر بسیار مهم است.

3. درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک چه عوارضی دارد؟

تاکنون، عوارض جانبی مشخص و پایداری در خصوص استفاده از نوروفیدبک گزارش نشده است. در موارد کمی، در جلسات اول یا دوم، ممکن است سردرد، منگی یا سرگیجه ایجاد شود.

 

4.2/5 - (12 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

2 نظر در “درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک

  1. پیمان گفت:

    نورویدبک برای اختلال یادگیری چند درصد موثره؟ و نتایج ماندگار خواهد بود؟

    1. دوست عزیز سلام
      نوروفیدبک در 80 درصد موارد (و شاید بیشتر) موثر واقع می شود و نتایج تا 5 الی 10 سال دیگر ماندگار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.