درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک
آنچه در این مطلب می‌خوانید

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک: برخی از اشکال خفیف نیستاگموس پس از آسیب سر را می‌توان با لنزهای اصلاحی یا تماسی درمان کرد. در موارد شدیدتر، داروهای خاص می‌توانند به کاهش علائم نیستاگموس کمک کنند.

با این حال، اکثر این درمان‌ها موقتی هستند و نیستاگموس را نمی‌توانند ریشه‌کن کنند. زیرا این مشکلات ریشه در اختلالات مغزی دارند.

بنابراین، یک متخصص می‌تواند تعیین کند که آیا نیستاگموس ناشی از آسیب مغزی است یا خیر و پس از آن درمان نیستاگموس با نوروفیدبک توصیه می‌شود.

 

 درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

نیستاگموس می‌تواند یک مشکل مغزی باشد. در بیماری نیستاگموس، برخی از مناطق مغز که وظیفه کنترل حرکات چشم را بر عهده دارند دچار اختلال می‌شوند و به‌درستی کار نخواهند کرد.

نیستاگموس یک اختلال حرکتی است که باعث عدم توازن در حرکت چشم‌ها می‌شود.

این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات عصبی یا مشکلات در سیستم تعادل بدن ایجاد شود.

یکی از روش‌هایی که برای درمان نیستاگموس استفاده می‌شود، نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک است، یک روش درمانی غیر دارویی که با استفاده از تکنولوژی و بازخورد بصری یا صوتی، سعی در تغییر الگوهای فعالیت عصبی مغز دارد.

مراحل درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

درمان نیستاگموس با استفاده از تمرینات نوروفیدبک ممکن است شامل تکنیک‌هایی برای تقویت عضلات چشم و تعادل، بهبود کنترل حرکتی چشم و کاهش شدت حرکت‌های ناخواسته باشد.

درمان با نوروفیدبک طبق پروتکل درمانی نوشته‌شده توسط متخصص نوروتراپیست انجام می‌شود و فواید نوروفیدبک توسط نوروتراپیست توضیح داده‌ می شود.

بیمار مقابل مانیتوری متصل به دستگاه نوروفیدبک می‌نشیند و الکترود یا الکترودهایی روی سرش قرار می‌گیرد که قادر به شناسایی امواج مغزی هستند.

این الکترودها امواج مغزی را دریافت می‌کنند و سپس به دستگاه کامپیوتری که به دستگاه نوروفیدبک وصل است، هدایت می‌شوند.

در نتیجه با رصد این نتایج، درمانگر و شخص می‌توانند بفهمند که کدام فعالیت مغزی منجر به بروز چه علائمی می‌شود.

در مرحله بعد فرایند درمان نیستاگموس با نوروفیدبک، بیمار با دیدن امواج مغزی خود به‌صورت کارتون، فیلم یا بازی روی صفحه مانیتور، می‌تواند به تنظیم و کنترل آنها بپردازد.

یعنی تنها با نگاه کردن روی مانیتور، سیستم‌های شناختی مغز بیمار بهبود و حتی تقویت می‌شوند. در تمام این مراحل درمانگر در کنار بیمار می‌نشیند و تمامی مراحل را به او یاد می‌دهد.

 

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

فعالیت مغز در طول درمان

این برنامه به بازی کامپیوتری شباهت دارد. با این تفاوت که بدون دخالت دست یا بدون استفاده از دسته انجام می‌شود و بیمار باید با نیرو و توانایی مغز خود بازی را هدایت کند.

پس از بهبودی و اصلاح بیماری در طول بازی، به بیمار جایزه داده می‌شود تا به ادامه بازی تشویق شود.

در نتیجه هرچه قدر فعالیت‌های مغزی به سمت دلخواه درمانگر حرکت ‌کنند تصاویر، فیلم و عکس بیشتری برای بیمار به نمایش در می‌آید.

در مقابل، هرچه مغز از الگوهای مطلوب درمان دور شود نمایش فیلم و عکس متوقف می‌شود.

پس، هر چه مغز بیشتر برای رسیدن به موفقیت تلاش کند، بیشتر پاداش می‌گیرد و تقویت می‌شود. مانند یادگیری هر مهارت جدیدی، موفقیت در این کار به زمان و تکرار مداوم نیاز دارد.

پس از چند جلسه درمان، مغز به‌خوبی این فعالیت‌ها را یاد می‌گیرد و فعالیت‌های خود را با این مراحل تطبیق می‌دهد. در پایان هر جلسه، الکترودها از بیمار جدا می‌شوند.

وظیفه درمانگران در طول درمان

پس از مراجعه بیمار به پزشک متخصص ابتدا یک نقشه مغزی رنگی از فعالیت‌های مغز بیمار تهیه می‌شود و پرونده پزشکی تشکیل می‌گردد.

سپس پزشک متخصص با توجه به مشاهده اختلال‌های عملکردی در مغز بیمار پروتکل‌های درمانی ویژه بیمار را تهیه می‌کند و در اختیار درمانگران قرار می‌دهد.

درمانگران با انجام پروتکل‌ها در هر جلسه فیدبک‌های بیمار را ملاحظه کرده و در سوابق بیمار میزان بهبود را ثبت می‌کنند. ثبت میزان بهبودی تا برطرف شدن کامل اختلال ادامه می‌یابد.

بیمار در هر جلسه به مدت زمان 40 دقیقه تحت درمان قرار می‌گیرد و نهایتا مغز با تحریک‌های لازم منطقه مشکل‌ساز را اصلاح می‌کند و این اصلاح برای همیشه حفظ می‌شود.

اصلاح ساختار عملکردی مغز پایدار است و نیازی نیست که بیمار همیشه تحت درمان قرار بگیرد و از جلسات ششم به بعد تغییرات بسیار مشهودی در عملکرد مغزی بیمار اتفاق می‌افتد که برای اطرافیان بیمار و شخص بیمار بسیار مشهود است.

به‌دلیل ساختار بسیار هوشمندانه و پیچیده مغز، خود این تغییرات برای همیشه در مغز ذخیره می‌شوند. به این ترتیب، درمان نیستاگموس با نوروفیدبک به‌خوبی صورت می‌گیرد.

اتمام جلسات درمانی

برای اتمام جلسات درمانی، فاصله بین جلسات باید به‌تدریج زیاد شود. ابتدا دو هفته یکبار و سپس ماهی یکبار، اگر بلافاصله پس از عدم تکرار علائم و نشانه‌های بیماری درمان قطع شود، پس از مدتی دوباره بیماری عود می‌کند.

 

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

نیستاگموس چیست؟

نیستاگموس حرکات سریع و غیرقابل کنترل چشم است. اگر نیستاگموس دارید، چشمان بیماران مبتلا به نیستاگموس ممکن است بالا و پایین، پهلو به پهلو یا به‌صورت دایره‌ای حرکت کنند.

گاهی اوقات نیستاگموس مادرزادی است و گاهی اوقات اکتسابی. نیستاگموس مادرزادی خفیف است و به بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط نیست.

نیستاگموس اکتسابی در اثر آسیب یا بیماری و در هر سنی ایجاد می‌شود.

هزینه درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

قیمت نوروفیدبک در درمان نیستاگموس به عوامل مختلفی از جمله تعداد جلسات و مدت زمان هر جلسه بستگی دارد.

همچنین، دستمزد پزشکان مختلف برای هر جلسه در شهرهای مختلف کشور متفاوت است.

در برخی از بیمارستان‌ها، بیمه هزینه نوروفیدبک را پوشش می‌دهد و در نتیجه، هزینه این روش درمانی توسط برخی بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

به‌طور متوسط، هزینه یک جلسه درمان با نوروفیدبک بین 300 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است. بنابراین، با مشخص کردن کلینیک مورد نظر خود برای درمان با نوروفیدبک، می‌توانید از قیمت‌ها مطلع شوید یا به‌صورت آنلاین با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

یکی از مراکز درمانی معتبر مرکز نوین مشاوره است.

تعداد جلسات درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

تعداد جلسات مورد نیاز درمان با نوروفیدبک به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها شدت بیماری است.

علاوه‌بر این، از آنجایی که نوروفیدبک نوعی یادگیری است و یادگیری هر مهارتی به توانایی‌های فرد بستگی دارد، تعیین تعداد جلسات مورد نیاز هر فرد کمی سخت است.

از طرف دیگر، تعداد جلسات مورد نیاز درمان را می‌توان با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده از آزمایش نقشه مغز با دقت بیشتری تعیین کرد که چند جلسه برای نتیجه‌گیری موثر لازم است.

به‌طور کلی، معمولا اکثر بیماران به 30 تا 40 جلسه برای نتیجه‌گیری مطلوب نیاز دارند.

هر جلسه درمان نیستاگموس با نوروفیدبک نیز  بین 35 تا 45 دقیقه طول می‌کشد و هر فرد با توجه به شرایط بیماری و آزمایش نقشه مغزی، به پروتکل جداگانه‌ای برای درمان نیاز دارد.

تغییرات بعد از جلسه ۱۰ مشخص می‌شود و اگر در طول ۱۰ جلسه اول هیچ‌گونه تغییراتی حاصل نشود، درمان متوقف خواهد شد.

آیا نیستاگموس با نوروفیدبک به طور کامل درمان می شود؟

نتیجه مطلوب درمان نیستاگموس با نوروفیدبک به عوامل فردی متعددی بستگی دارد از جمله شدت اختلال، میزان انگیزه بیمار و میزان توجه فرد به نکاتی که در طول جلسات درمانی ذکر می‌شود.

همچنین، برای اطمینان از کسب نتیجه بهتر، ضروری است که تمرینات خود را پیوسته و منظم انجام دهید. در این زمینه گاهی لازم است اعضای خانواده بیمار را همراهی کنند.

خانواده‌ها می‌توانند به بیماران در سازگاری با بیماری و همچنین حفظ و ارتقاء توانمندی‌های روانی بیمار کمک کنند.

در آخر، مشاوره و همکاری با یک تیم پزشکی متخصص، اعمال نوروفیدبک را برای درمان نیستاگموس موثرتر می‌کند.

مزایای درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک مزایای متعددی به‌همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از:

ایمن بودن روش درمانی

نوروفیدبک روش درمانی بسیار ایمنی است و تنها تعداد کمی از بیماران پس از نوروفیدبک عوارض جانبی را تجربه می‌کنند و اکثر محققان و پزشکان معتقدند این روش در مقایسه با مصرف دارو بهتر است و عوارض برخی داروهای شیمایی را ندارد.

 اثرات درمانی پایدار

درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات با نوروفیدبک پایدار است و در واقع با استفاده از این روش می‌توان مشکل را به‌صورت اصولی و پایدار حل کرد.

بسیاری از درمان‌ها ممکن است اثر موقتی داشته باشند و در واقع، تا زمانی که آنها را دنبال کنید موثر هستند.

اما روش درمانی نوروفیدبک در صورت تکمیل دوره درمان اثر مستمر و مطلوبی خواهد داشت.

تنظیم کل فعالیت مغز

تمام فعالیت‌های مغز را می‌توان با استفاده از نوروفیدبک درمان کرد. با این کار توانایی‌های ذهنی و شناختی شما بهبود می‌یابد، تصمیمات بهتری می‌گیرید، حافظه شما افزایش می‌یابد، هوش شما افزایش می‌یابد و می‌توانید اثرات مثبت دیگری را در طول درمان مشاهده کنید.

در نتیجه درمان نیستاگموس با نوروفیدبک، بیماران یاد می‌گیرند که چگونه سلامت جسمی و روانی خود را کنترل و مدیریت کنند و برای بهبود بیماری خود صرفا به درمان‌های تخصصی و دارو تکیه نکنند.

درمانی بدون درد

از جمله مزایای استفاده از دستگاه نوروفیدبک این است که در این روش فرد هیچ دردی را حس نخواهد کرد. همچنین، از آنجایی که درمان با دستگاه نوروفیدبک حالت بازی دارد، روال درمانی راحت‌تر پیش می‌رود.

انتخاب کلینیک برای درمان نیستاگموس با نوروفیدبک

برای اثربخشی بهتر انتخاب کلینیک معتبر نیز بسیار مهم است. برای درمان نیستاگموس با نوروفیدبک باید به یک مرکز حرفه‌ای نوروفیدبک مراجعه کنید تا این روش درمانی به‌صورت کاملا تخصصی و باکیفیت بالا برای شما انجام شود.

بنابراین انتخاب بهترین مرکز نوروفیدبک برای این امر بسیار مهم است.

در این زمینه توصیه می‌شود کلینیکی را انتخاب کنید که معتبر و دارای مجوز رسمی است. با این کار مطمئن خواهید بود که مرکز مورد نظر خدمات مجاز و تخصصی را به شما ارائه خواهد کرد.

همچنین فعالیت‌های مرکز نوروفیدبک را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهترین متخصصان در این مرکز فعالیت می‌کنند.

همچنین قرارداد مرکز منتخب با بیمه‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا این روش درمانی را با مناسب‌ترین قیمت دریافت کنید.

نکته دیگری که در انتخاب بهترین مرکز نوروفیدبک برای تقویت باید به آن توجه کنید، مرکز مجهز است. در واقع این مرکز باید تمامی تجهیزات و امکانات لازم برای دریافت خدمات نوروفیدبک را داشته باشد.

درمان نیستاگموس با نوروفیدبک در مرکز نوین مشاوره

یکی از مراکز معتبر درمان نیستاگموس با نوروفیدبک مرکز نوین مشاوره است.

دلایل برتری این مرکز استخدام پزشکان واجد شرایط و باتجربه و همچنین تهیه طرح‌های درمانی شخصی‌سازی شده است تا به مراجعین تحویل داده شود.

همچنین در این مرکز از تجهیزات پیشرفته استفاده می‌شود و متخصصین پزشکی از جمله روانشناس، روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب بر نتایج و پیشرفت درمان نظارت می‌کنند.

جمع‌بندی

مغز انسان پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد. همان‌طور که ما یاد گرفته‌ایم که کنترل سلامت جسمی خود را به دست بگیریم، زمان آن رسیده است که سلامت مغز خود را نیز تحت کنترل قرار دهیم.

با ابزارهایی مانند نوروفیدبک، بهتر از همیشه می‌توانیم مغزمان را به سمت سلامت و عملکرد مطلوب هدایت کنیم. در نتیجه این تغییرات، درمان نیستاگموس با نوروفیدبک موثر‌تر از دارو درمانی خواهد بود.

سوالات متداول

1. آیا علائم بیماری نیستاگموس پس از پایان دوره درمان با نوروفیدبک برمی‌گردند؟

خیر، با تکمیل دوره درمانی برای رسیدن به نتیجه دلخواه، نوروفیدبک مهارت‌هایی را به مغز ما می‌آموزد که هرگز فراموش نخواهیم کرد.

2. چه رفتارها و برنامه‌هایی در درمان موثر نیستاگموس مفید است؟

برای کنترل و بهبود نیستاگموس خواب منظم و کافی برای چشم بسیار مفید است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش متعادل می‌تواند به بهبود نیستاگموس کمک کند.

4.3/5 - (16 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.