درمان فوبیا با نوروفیدبک

نوروفیدبک فوبیا
آنچه در این مطلب می‌خوانید

روش درمانی نوروفیدبک فوبیا به مراجعه‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بر ترس و اضطراب خود غلبه و زندگی سالم‌تر و آرام‌تری را سپری کنند.

درمان فوبیا با نوروفیدبک روشی نوین با بیشترین درصد پاسخ‌دهی مثبت برای درمان ترس به شمار می‌آید.

برای آشنایی بیشتر در ادامه نحوه عملکرد، میزان تاثیرگذاری، مدت‌زمان و تعداد جلسات درمان ترس با نوروفیدبک را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

درمان ترس با نوروفیدبک

درمان اختلال ترس با نوروفیدبک

نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک، شکل قدرتمندی از روان‌درمانی است که به افراد کمک می‌کند تا علائم بیماری‌های مختلف مانند ترس و اضطراب را مدیریت کنند و کاهش دهند.

این کارکرد بر اساس این ایده است که با تغییر الگوهای امواج مغزی، افراد می‌توانند بر سلامت روان خود کنترل داشته باشند.

بر اساس تحقیقات اخیر، درمان نوروفیدبک تا ۸۰ درصد در درمان اختلال ترس تاثیرگذار بوده است.

جهت اقدام به درمان اختلال ترس با نوروفیدبک، بهتر است تا سوالات زیر را از خود بپرسید و سپس سایر اطلاعات را به دست آورید.

  • چند وقت است که مشکل اختلال ترس دارید؟
  • چقدر انگیزه قوی برای آغاز فرایند درمان ترس با نوروفیدبک دارید؟
  • شدت فوبیا یا اختلال ترس شما چقدر است؟
  • آیا از نظر سلامت عمومی خوب هستید؟
  • آیا از نوروفیدبک فوبیا به‌عنوان روشی مکمل استفاده می‌کنید؟
  • شما از این روش تنها برای درمان یک نوع فوبیا استفاده می‌کنید یا دچار چند نوع مختلف آن هستید؟

فرم مشاوره رایگان

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

درمان اختلال ترس با نوروفیدبک و نحوه عملکرد آن

نوروفیدبک فوبیا، شکلی توانمند از روان‌درمانی است که به افراد کمک می‌کند بر اختلال ترس خود غلبه کنند.

این روش به‌عنوان بیوفیدبک EEG شناخته می‌شود که شامل استفاده از الگوهای امواج مغزی برای نظارت و تغییر فعالیت مغز است.

درمان فوبیا با نوروفیدبک

استفاده از فناوری الکتروانسفالوگرام

در قلب درمان ترس با نوروفیدبک، این درک نهفته است که نواحی مختلف مغز ما در ارتباط دائمی با یکدیگر هستند.

از طریق استفاده از فناوری الکتروانسفالوگرام (EEG)، درمانگران می‌توانند فعالیت الکتریکی مغز را شناسایی و اندازه‌گیری کنند.

علاوه بر این، نوروفیدبک شامل ابزارهای مختلفی مانند حسگرهای بیوفیدبک است که ضربان قلب، سرعت تنفس و دمای پوست را اندازه‌گیری می‌کند.

برای مثال، نمایشگرهای بصری که بازخوردی در مورد حالات عاطفی مراجعه‌کننده ارائه می‌دهند.

ترسیم نقشه مغزی

پس از شناسایی فعالیت‌های مغز، از آن برای مشاهده نحوه تعامل نواحی مختلف آن با یکدیگر استفاده می‌شود و یک الگو یا «نقشه مغزی» را تشکیل می‌دهد.

هدف، شناسایی هرگونه عدم تعادل در این نقشه است که ممکن است باعث مشکلات عاطفی یا مشکلات سلامت روانی مانند اختلال ترس شود.

هنگامی که این عدم تعادل‌ها شناسایی شد، درمانگران می‌توانند شروع به آموزش تکنیک‌های آرام‌سازی برای درمان اختلال ترس با نوروفیدبک کنند.

تکنیک‌های آرام‌سازی

در درمان ترس با نوروفیدبک از تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده می‌شود که به افراد می‌آموزد رفتار خود را تنظیم کنند.

با استفاده از این تکنیک‌ها، مراجعه‌کنندگان می‌توانند بینش بیشتری نسبت به احساسات، افکار و رفتارهای خود به دست آورند.

آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه رفتار خود را با واکنش مناسب به محرک‌های خاص در محیط یا موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، اصلاح کنند.

درمان قطعی فوبیا با نوروفیدبک چیست؟

درمان نوروفیدبک فوبیا برای کمک به افراد در درک نحوه تعامل، افکار، احساسات و رفتار آن‌ها با یکدیگر طراحی شده است.

هدف درمان نوروفیدبک نه‌تنها تسکین علائم، بلکه ایجاد تغییرات پایدار در الگوهای رفتاری است تا مراجعین بتوانند زندگی متعادل‌تری داشته باشند.

این رویکرد درمانی بر آموزش به مراجعین تمرکز دارد که چگونه حالات مختلف را در بدن و ذهن خود تشخیص دهند.

از طریق این فرایند، افراد می‌آموزند که چگونه تغییر الگوهای امواج مغزی می‌تواند احساسات مثبت را افزایش و احساسات منفی را کاهش دهد.

در نتیجه این دانش و بینش نسبت به خود، مراجعه‌کنندگان دارای اختلال ترس خودآگاهی بیشتری کسب می‌کنند که آن‌ها را به سمت رشد شخصی و تسلط بر سلامت روانی هدایت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: [ می توانید با مطالعه مقاله نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است تشخیص دهید که آیا سن بیمار متناسب برای درمان نوروفیدبک هست]

درمان ترس با نوروفیدبک

این نوع درمان از بازخورد بی‌درنگ فعالیت امواج مغزی استفاده می‌کند تا به افراد این امکان را دهد تا بینشی نسبت به ارتباط ذهنی بدن پیدا کنند و بر نحوه واکنش خود به عوامل ایجادکننده ترس کنترل داشته باشند.

نوروفیدبک به افراد کمک می‌کند تا با تشخیص الگوهای رفتاری مرتبط با سطوح اضطراب، از چرخه ترس مرتبط با فوبیا رهایی یابند.

درمان فوبیا با نوروفیدبک

نقش آموزش و تکنیک در روش نوروفیدبک فوبیا

با آموزش اینکه چگونه آگاهانه تمرکز خود را از ترس دور کنیم، می‌توانیم کنترل احساسات و واکنش‌هایمان را در یک محیط امن و حامی به دست آوریم.

همچنین این موضوع به ما بینش بیشتری نسبت به منبع ترس می‌دهد. درمان اختلال ترس با نوروفیدبک می‌تواند خودآگاهی و اعتماد‌به‌نفس بیشتری در مدیریت موقعیت‌های ترس‌آور برای افراد فراهم کند.

نوروفیدبک فوبیا با ارائه راهبردها و تکنیک‌های تنظیم هیجانی که سلامت روانی را ارتقا می‌دهد، ابزاری ارزشمند برای کسانی است که به‌دنبال رهایی از اختلال ترس هستند.

آن‌ها می‌توانند مهارت‌های سازگارانه‌تری را توسعه دهند. درنتیجه در مورد چیزهایی که معمولا باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود، کمتر ترسیده و مضطرب خواهند شد.

فواید نوروفیدبک برای درمان ترس

نوروفیدبک یکی از بهترین و نوین‌ترین روش‌های درمانی اختلال ترس به شمار می‌آید. این روش در مدت کوتاهی که توسعه داده شده است، توانسته نتایج خارق‌العاده‌ای ایجاد کند.

مزایای درمان نوروفیدبک در طول فرایند درمان و حتی پس از پایان درمان تجربه می‌شود. از جمله مزایا و فواید آن می‌توان موارد زیر را مهم شمرد:

بدون دخالت داروهای شیمیایی

در درمان ترس با نوروفیدبک از هیچ دارویی استفاده نمی‌شود. این مسئله به‌طور قابل‌توجهی خطر عوارض جانبی غیرمنتظره را کاهش می‌دهد.

علاو‌ه‌بر این، فواید درمان‌های مبتنی بر دارو اغلب با قطع آن پایان می‌یابد، اما با نوروفیدبک، نتایج می‌توانند تا مدت‌ها پس از پایان جلسات درمانی ادامه پیدا کنند.

رویکرد درمانی غیرتهاجمی

یکی دیگر از مزایای درمان اختلال ترس با نوروفیدبک غیرتهاجمی بودن آن است. نوروفیدبک فقط فعالیت مغز را اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد، درست مانند دماسنج که فقط دما را اندازه‌گیری می‌کند.

با نوروفیدبک، بیمار کنترل تغییرات و بهبود امواج مغزی خود را در دست دارد.

آموزش خود تنظیمی

فعالیت مغز شما در طول روز بسته به کاری که انجام می‌دهید متفاوت است. بااین‌حال، در یک مغز بی‌نظم، امواج مغزی با فرکانس غیرعادی آهسته یا سریع‌تر، ممکن است در زمان نامناسبی رخ دهد که منجر به علائم مرتبط با اختلالات عصبی فیزیکی می‌شود.

فرایند درمان ترس با نوروفیدبک به هر بیمار می‌آموزد که فعالیت مغز خود را تنظیم و آن را به سمت الگوهای عملی‌ هدایت کند که به مغز اجازه می‌دهد بهینه‌تر رفتار کند.

کاهش دوره افسردگی و اضطراب

اختلال ترس به‌عنوان یک اختلال روانی می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. این اختلال باعث بدبینی و مختل کردن زندگی روزمره می‌شود که در بلندمدت آثار منفی بر تمام ابعاد زندگی فرد می‌گذارد.

درمان اختلال ترس با نوروفیدبک یک گزینه بی‌خطر است که برای درمان علائم فیزیکی و خلقی استفاده می‌شود.

 نوروفیدبک فوبیا

بهبود عملکرد شناختی

یکی دیگر از مزایای نوروفیدبک فوبیا بهبود عملکرد شناختی است که ممکن است شامل بهبود تمرکز، عملکرد اجرایی، حافظه، سازمان‌دهی، کنترل تکانه و موارد دیگر باشد.

بیماران می‌توانند عملکرد شناختی خود را با تمرین کنترل بر فعالیت امواج مغزی تقویت کنند. فرایند درمان، توانایی مغز را برای تولید الگوهای امواج مناسب تقویت می‌کند که منجر به بهبود طولانی‌مدت می‌شود.

ایجاد ثبات عاطفی

برخی از افراد، به‌ویژه آن‌هایی که دارای اختلال ترس هستند، احساسات ناراحت‌کننده‌ای را تجربه می‌کنند که بر کار، روابط و کیفیت کلی زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

هنگامی که احساسات طاقت‌فرسا و مخرب می‌شوند، تکنیک‌های آموخته‌شده در طول درمان ترس با نوروفیدبک می‌تواند به کاهش آن‌ها کمک کند.

یادگیری نحوه اصلاح و بهبود الگوهای امواج مغزی خود نیز می‌تواند افکار مزاحم و نشخوارهای فکری مشکل‌ساز را کاهش دهد.

ایفای نقش به‌عنوان درمان مکمل

درمان نوروفیدبک را می‌توان با خیال راحت در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده کرد. این روش به‌خوبی به‌عنوان یک فرایند مکمل برای سایر درمان‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شوند، عمل می‌کند.

نوروفیدبک را می‌توان همراه با داروها، روان‌درمانی و فیزیوتراپی در بزرگسالان و کودکان استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: [ پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت نوروفیدبک با لورتا نوروفیدبک را مطالعه کنید ]

درمان اختلال ترس با نوروفیدبک چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

مدت زمانی که فرایند درمانی نوروفیدبک طول می‌کشد، بستگی به انجام مراحل مختلف آن دارد. این مراحل به‌طورکلی یکسان هستند اما ازآنجاکه مراجعه‌کنندگان دارای تفاوت‌هایی خاص هستند، موجب تغییرات قابل‌توجهی در ساختار درمان می‌شوند.

مدت‌زمان درمان اختلال ترس با نوروفیدبک باتوجه‌به فازهای درمانی زیر تعیین می‌شود:

  • در مرحله اولیه، تاکید بر گرفتن شرح‌حال، ارزیابی‌ و تشخیص روان‌شناختی، آموزش روانی بیمار در مورد اختلال ترس، تشخیص مدل رفتاری شناختی و آماده‌سازی فرایند درمان است. پس از اتمام دو جلسه اول، بازخوردی از بیمار دریافت می‌شود که ارتباط بین اختلال و فعالیت مغزی را پررنگ‌تر می‌کند.
  • برای هر جلسه نوروفیدبک فوبیا یک دستور کار تعیین شده است. به بیمار توضیح داده می‌شود که منطق تنظیم یک دستور کار، قابل‌درک‌تر کردن روند درمان و جلب مشارکت فعال بیمار برای ادامه روشی ساختاریافته و سازنده است.
  • فاز میانی جلسات درمان ترس با نوروفیدبک بر اجرای تکنیک یعنی نوروفیدبک درمانی و همچنین CBT متمرکز است که به‌طور هم‌زمان انجام می‌شود. در طول درمان نوروفیدبک، افکار و موقعیت‌های تحریک‌کننده ترس از طریق تصویرسازی بصری کاهش می‌یابد و بیمار با کمک‌گرفتن از بازخورد پاسخ‌های فیزیولوژیکی بر ترس خود غلبه می‌کند.
  • مرحله بعدی درمان اختلال ترس با نوروفیدبک، درمان شناختی رفتاری است. ارتباط بین موقعیت‌های محرک، افکار خودکار و واکنش‌ها (عاطفی، رفتاری و فیزیولوژیکی) بیمار توضیح داده می‌شود. همچنین به بیمار حوزه‌های مختلفی نشان داده می‌شود که چگونه می‌توان این چرخه معیوب را شکست و چگونه یک طرح‌واره جدید با بازسازی سیستم باور ناکارآمد شکل داد.
  • فاز نهایی درمان اختلال ترس با نوروفیدبک بر مرحله خاتمه متمرکز است. یک جلسه برای بررسی کل فرایند درمانی انجام و در نهایت، دستاوردها در طول جلسات درمانی یادآوری می‌شود. علاوه‌بر این، یک جلسه برای بررسی پیشرفت پس از ۱ ماه از جلسه خاتمه برنامه‌ریزی خواهد شد.

آیا نتایج درمان نوروفیدبک فوبیا پایدار است؟

ازآنجایی‌که نتایج حاصل از درمان ترس با نوروفیدبک توسط خود فرد تولید می‌شود و به داروهای تجویزی وابسته نیست، بیماران می‌توانند مدت طولانی پس از پایان درمان، بهبود و تسکین علائم را تجربه کنند.

نوروفیدبک درمانی مانند یادگیری تعادل در دوچرخه‌سواری با استفاده از چرخ‌های تمرینی است.

درمان اختلال ترس با نوروفیدبک یک درمان ایمن و بسیار موثر است که علائم اختلالات عصبی فیزیکی مانند تپش قلب و سایر شرایط را تسکین می‌دهد.

نتایج این رویکرد درمانی حتی پس از پایان دوره نوروفیدبک فوبیا نیز باقی می‌مانند. باتوجه‌به خودمحور بودن فرایند درمان، بیماران یک خط پایه از فعالیت امواج مغزی مطلوب‌تر و توانایی تغییر مغزشان به الگویی سالم‌تر را پس از پایان درمان تجربه خواهند کرد.

باتوجه‌به مستقل‌بودن نتایج درمان، عوارض آن کوتاه‌مدت و خفیف و نتایج آن عمیق و ماندگار است.

درمان فوبیا با نوروفیدبک چند جلسه است؟

تعداد کل جلسات با درنظرگرفتن تاریخچه بالینی، ماهیت بیماری، شدت، مشاهدات در ارزیابی خط پایه، اثربخشی درمان نوروفیدبک و میزان اختلال ترس برنامه‌ریزی می‌شود.

بدین ترتیب، در مجموع ۸ جلسه درمان نوروفیدبک با مدت‌زمان ‍۵ دقیقه و ‍‍۱۰ جلسه CBT با مدت‌زمان ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی بیماران انجام می‌شود.

البته، باتوجه‌به سوالاتی که در ابتدای این مقاله مطرح کردیم، تعداد جلسات درمان اختلال ترس با نوروفیدبک تغییر می‌کند. اینکه چقدر انگیزه دارید، استخراج نقشه مغزتان تا چه حد موفقیت‌آمیز می‌شود، توالی جلسات، سلامت عمومی‌تان، شدت و مدت‌زمان درگیری با اختلال ترس و فوبیا در این مورد تاثیر دارد.

سخن نهایی

نوروفیدبک فوبیا این پتانسیل را دارد که رویکرد ما به درمان سلامت روان را حتی برای کسانی که در گذشته نتوانسته‌اند با دارو و روان‌درمانی تسکین پیدا کنند، تغییر دهد.

این رویکرد بر ارتباطات نواحی مختلف مغز و علائم موجود در منبع مشکل تمرکز می‌کند. پروتکل‌های نوروفیدبک به‌صورت جداگانه با علائم منحصربه‌فرد و الگوهای عملکرد مغز شما تنظیم می‌شوند.

بنابراین، درصد موفقیت درمان اختلال ترس با نوروفیدبک بسیار امیدبخش است.

سوالات متداول

1. جلسات درمان ترس با نوروفیدبک چقدر باید تکرار شود؟

در ابتدا بهتر است جلسات منظم و دو یا سه روز در هفته باشد. با تسریع روند درمان، می‌توان تعداد جلسات و توالی آن‌ها را زیر نظر پزشک تغییر داد.

2. آیا نتیجه درمان اختلال ترس با نوروفیدبک همیشگی است؟

قطعا نتایج به شرایط خاص هر مراجعه‌کننده بستگی دارد اما به‌طور متوسط، اثربخشی این رویکرد درمانی در ارزیابی‌ها بسیار بالا بوده است.

4.5/5 - (13 امتیاز)

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.