تست وسواس فکری و عملی یا بیل براون

هزینه آزمون : رایگان
تعداد سوالات : 10 سوال
رده سنی : بزرگسالان و نوجوانان
بازه سنی : 13 سال به بالا

لطفاً در مورد هفت روز گذشته ( از جمله امروز ) فکر کرده و برای هر پرسش ، یکی از پاسخ ها را علامت بزنید.

1.فکار وسواسی تا چه مقدار از وقت شما را اشغال می کنند؟ میزان فراوانی وقوع افکار وسواس چقدر است؟

2.افکار وسواسی تا چه اندازه در عملکرد شغلی یا اجتماعی شما اختلال ایجاد کرده اند؟ (اگر در حال حاضر شاغل نیستید، میزان تداخل وسواس های فکری را که در فعالیت های روزمرۀ خود در نظر بگیرید ).

3.افکار وسواسی تا چه اندازه باعث ناراحتی و پریشانی شما می شوند؟

۴.تا چه اندازه سعی می کنید افکار وسواسی را نادیده بگیرید؟ و تا چه اندازه اجازه می دهید که این افکار به طور طبیعی در ذهن شما جریان پیدا کنند؟ (البته ما نمی خواهیم بدانیم که شما در نادیده گرفتن این افکاری موفق هستید یا خیر، بلکه می خواهیم بدانیم که چقدر و چه مواقعی برای این کار تلاش می کنید).

۵.تا چه اندازه در نادیده گرفتن افکار وسواسی خود موفق هستید؟ ( توجه داشته باشید که این امر وسواس هایی که با رفتارهای وسواسی متوقف می شوند را در بر نمی گیرد ).

۶.برای انجام دادن رفتارهای وسواسی تا چه اندازه وقت صرف می کنید ؟ فراوانی انجام دادن این رفتارها چقدر است؟ ( اگر آداب رفتاری شما در برگیرندۀ فعالیت های روزمره چقدر بیشتر طول می کشد ).

۷.رفتارهای وسواسی تا چه اندازه در عملکرد شغلی یا اجتماعی شما اختلال ایجاد می کنند؟( اگر در حال حاضر شاغل نیستید، میزان تداخل رفتارهای وسواسی را درفعالیت های روزمرۀ خود در نظربگیرید .)

۸.اگر ممانعتی در انجام دادن رفتارهای وسواسی شما ایجاد شود، چه احساسی پیدا می کنید؟ مضطرب خواهید شد؟

۸.اگر ممانعتی در انجام دادن رفتارهای وسواسی شما ایجاد شود، چه احساسی پیدا می کنید؟ مضطرب خواهید شد؟

۹.چقدر سعی می کنید تا در مقابل انجام دادن رفتارهای وسواسی مقاومت کنید؟ یا هرچند وقت یک بار سعی می کنید که انجام دادن رفتارهای وسواسی را متوقف کنید؟ (فقط تعداد موارد یا میزان تلاش خود را که سعی می کنید درمقابل رفتارهای وسواسی مقاومت کنید ، درجه بندی کنید نه میزان موفقیت واقعی خودرا در متوقف کردن آنها ).

۱۰.چقدر روی رفتارهای وسواسی خود کنترل دارید؟ چقدر در متوقف کردن آداب رفتاری موفق هستید؟ ( اگر به ندرت برای مقاومت کردن تلاش می کنید ، لطفاً در مورد همان موارد نادری که برای متوقف کردن رفتارهای وسواسی تلاش می کنید فکر کنید تا بتوانید به پرسش پاسخ بدهید).

تست وسواس فکری و عملی

ممکن است برایتان پیش‌آمده باشد که هنگام خروج از خانه، چندین بار قفل بودن درب را چک کنید یا هنگام راه‌رفتن در خیابان و پیاده‌رو، فقط روی خطوط کفسازی عبور کنید.

این‌ها تنها گوشه‌ای از علائم اختلال OCD یا همان وسواس فکری و عملی است که ممکن است بسیاری از ما بی‌آنکه بدانیم از آن رنج ببریم.

درواقع امکان ابتلا به این اختلال در جامعه سراسر استرس کنونی برای همه ممکن بوده و چندان دورازذهن نیست.

بنابراین، در این مقاله سعی کرده‌ایم با ارائه مطالبی درباره این اختلال و شیوه تشخیص آن از طریق تست وسواس فکری و عملی ییل براون، شما را به آگاهی‌ای نسبی دراین‌خصوص برسانیم.

تست وسواس فکری و عملی رایگان

OCD یک اختلال روانی است که مهم‌ترین مشخصه آن عدم توانایی در کنترل افکار و شکل‌گیری الگوهای رفتاری تکرار‌شونده است.

به‌گونه‌ای که افراد حس می‌کنند مجبور به طی‌کردن این روند هستند. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند تا اضطرابشان کاهش یابد یا مثلاً از وقوع یک اتفاق ناگوار جلوگیری کنند.

به همین جهت در ذهن این‌گونه افراد، غول‌هایی از ترس‌هایشان وجود دارد که همواره موجب ناراحتی آن‌ها می‌شوند.

به‌منظور تشخیص این اختلال یک پرسشنامه وسواس فکری و عملی توسط ییل براون طراحی گردید که شامل دو خرده مقیاس زیر است:

    • افکار وسواسی: در این خرده مقیاس مواردی نظیر وسواس‌های آلودگی، پرخاشگرانه، جنسی، مذهبی، نظم و تقارن و دیگر وسواس‌های جسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

    • رفتارهای وسواسی: این خرده مقیاس نیز مواردی مانند نظافت و شستشو، آداب‌ تکراری و وسواس‌هایی مرتبط با نظم و شمارش را بررسی می‌‎کند.

 

آشنایی با پرسشنامه وسواس فکری و عملی ییل براون

پرسشنامه وسواس فکری و عملی درواقع یک ابزار خودگزارشی است که جهت تشخیص میزان افکار و رفتارهای وسواسی به کار می‌رود.

این آزمون وسواس فکری و عملی شامل 10 پرسش است که 5 سؤال آن برای ارزیابی افکار وسواسی بوده و 5 سؤال دیگر جهت سنجش وسواس عملی است که می‎تواند برای افراد بالای 14 سال به‌صورت فردی یا گروهی اجرا شود.

درواقع پرسشنامه وسواس فکری و عملی جهت تعیین شدت اختلال مذکور و کنترل آن در دوران درمان استفاده می‎شود؛ بنابراین، نشانه‌های این اختلال را در 5 حیطه اصلی مورد سنجش قرار می‎دهد.

    • میزان زمانی که برای افکار و اعمال وسواسی صرف می‌شود.

 

    • تداخل افکار و رفتار وسواسی در جنبه‌های تحصیلی، زندگی و شغلی

 

    • میزان اضطراب ناشی از این افکار و رفتار

 

    • مقدار مقاومت فرد مبتلا در برابر افکار و رفتار وسواسی

 

    • میزان کنترل بیمار بر این افکار و اعمال

آزمون وسواس فکری و عملی شامل 10 سؤال است که پاسخ‌های آن، نشانگر 5 حالت است:

    • هیچ

 

    • بسیار کم

 

    • متوسط

 

    • زیاد

 

    • بسیار زیاد

 

تفسیر آزمون وسواس فکری و عملی

قطعاً تفسیر درست نتایج آزمون وسواس فکری و عملی بر عهده متخصص است؛ اما می‎توان تنها برای شناخت اولیه از این روش استفاده کرد:

    • نمره کمتر از 10: اختلال بسیار ضعیف

 

    • 10_15: وجود علائمی نسبتا خفیف

 

    • 16_25: وجود میزان متوسطی از علائم اختلال

 

    • بیشتر از 25: اختلال شدید

 

ویژگی تست وسواس فکری و عملی ییل براون

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آزمون وسواس فکری و عملی ییل براون این است که احوالات فرد مبتلا را در یک هفته اخیر زندگی‌اش مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهد.

بنابراین، درک وقایع و تأثیر آن بر جوانب زندگی، برای فرد بیمار آسان‌تر است؛ به همین سبب از زمان معرفی پرسشنامه وسواس فکری و عملی در سال 1989، تاکنون توسط بسیاری از متخصصین داخلی و خارجی جهت تشخیص و بررسی شدت این اختلال تجویز می‌شود.

برای درک هرچه بهتر این موضوع، در ادامه به برخی از مزایای این تست پرداخته‌ایم.

مزایای پرسشنامه وسواس فکری و عملی ییل براون

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از مزایای آزمون وسواس فکری و عملی ییل براون این است که سؤالات و نتایج آن برای خود بیمار نیز تا حدی قابل‌درک بوده و همین امر موجب کاهش مقاومت بیمار برای درمان و افزایش همکاری آن با متخصص می‎شود.

از طرفی دیگر این تست فاقد هرگونه محدودیت‌های جنسی است و می‎توان آن را برای دختران و پسران بالای 14 سال انجام داد.

همچنین با گذشت زمان نسخه تغییریافته این تست نیز جهت سنجش این اختلال در کودکان طراحی شد که تنها تفاوت آن با آزمون وسواس فکری و عملی ییل براون در نحوه بیان سؤالات به‌شکلی ساده‌تر و افزایش سؤالات و مدت‌زمان آن بود.

به‌طوری‌که امروزه در جلسه مشاوره کودک، این تست توسط درمانگر بالینی پر شده و قابل‌اجرا است.

نمره‌گذاری تست وسواس فکری و عملی

در این مرحله شماره‌هایی که کنار گزینه‌های انتخابی‌تان وجود دارد را جمع کرده و با همان الگویی که در قسمت تفسیر نتایج آزمون وسواس فکری و عملی مطرح کردیم، مطابقت دهید.

بدیهی است هرچه این نمره کسب‌شده بالاتر باشد، شدت این اختلال نیز بیشتر است.

سخن نهایی

همان‌گونه که دریافتید یکی از اختلال‌های روانی جامعه کنونی OCD است که از طریق پرسشنامه وسواس فکری و عملی ییل براون قابل‌تشخیص است و می‎توان به میزان شدت آن نیز آگاه شد.

در واقع افراد مبتلا به این اختلال رفتارهایی وسواس‌گونه دارند که خود نسبت به بیهودگی و افراطی بودن آن‌ها علم دارند؛ اما احساس می‌کنند حتماً باید این رفتار را انجام دهند.

در غیر این صورت دچار اضطراب و پریشانی می‌شوند.

ما در مجموعه نوین مشاوره همواره در تلاش بوده‌ایم راهکارهایی جهت کنترل اختلالات روانی ارائه کنیم تا در رفع این‌گونه مسائل شما را یاری کنیم.

به همین جهت در این مقاله نیز سعی کردیم با ارائه رایگان آزمون وسواس فکری و عملی ییل براون، شما را نسبت به علائم این اختلال آگاه کنیم.

سؤالات متداول

1. آیا آزمون وسواس فکری و عملی برای افراد بالای 50 سال نیز مناسب است؟

بله؛ به‌طورکلی انجام این تست برای سنین بالای 14 سال مناسب است.

2. آیا می‌توان به نتیجه پرسشنامه وسواس فکری و عملی ییل براون اعتماد کرد؟

بله؛ این تست شامل سؤالاتی است که تمامی وقایع ریزودرشت یک هفته اخیر شما را تحت بررسی قرار داده و نتیجه‌ای معتبر را ارائه می‎کند.

3. هزینه انجام این تست چه‌قدر است؟

این تست به‌صورت رایگان ارائه شده است و تنها می‌بایست به سؤالات آن پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.