بالا بردن تمرکز در ورزش با نوروفیدبک [بهترین روش افزایش تمرکز]

بالا بردن تمرکز در ورزش با نوروفیدبک [بهترین روش افزایش تمرکز]
آنچه در این مطلب می‌خوانید

بالا بردن تمرکز در ورزش با نوروفیدبک [بهترین روش افزایش تمرکز]

یکی از پر بحث ترین موضوعات امروزه علم روان شناسی تمرکز کردن حین انجام فعالیت های ورزشی می باشد. چون اگر یک ورزشکار تمرکز نداشته باشد و نتواند به خوبی تمرکز کند به جای فکر کردن به موارد مورد اهمیت به سراع توجه به مورد های بی اهمیت می رود. در نتیجه حواس پرت می شود و آن طور که باید در حین بازی نمی تواند بازی کند. به همین دلیل ما قصد کرده ایم ورزشکارانی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند روش هایی برای بالا بردن تمرکز در ورزش مطرح کنیم. در حقیقت با راه های بالا بردن تمرکز در ورزش ورزشکار می تواند با تمرین های مداوم تمرکز خود را بالا ببرد و بتواند به بهترین نحو ممکن بر روی موضوعات مختلف تمرکز کند. کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفید و جامع در مورد تمرکز در ورزشکاران و راه های بالا بردن تمرکز در ورزش صحبت کنیم.

بالا بردن تمرکز در ورزش به چه معناست؟

یکی از دغدغه های اصلی ورزشکاران تمرکز کردن می باشد چون امروزه بسیاری از ورزشکاران آن طور که باید نمی توانند تمرکز کنند. پس باید به سراغ راه های بالا بردن تمرکز در ورزش رفت تا بتوان بهترین نتیجه را از بازی گرفت. به عبارتی صریح تر اگر یک ورزشکار تمرکز خوبی نداشته باشد نمی تواند قابلیت های خودش را آن طور که انتظار می رود برای رسیدن به پیروزی در زمین مسابقه استفاده کند.

تمرکز به معنی توجه بیش اندازه به یک چیز یا یک مسئله است تا بتوان در اخر نتیجه خوبی کسب کرد. عوامل زیادی مانند رفتار تماشاگران، ترغیب یا عدم ترغیب تیم یا تیم رقیب، سر و صدای اطراف و … می تواند بر روی تمرکز ورزشکار تاثیر بگذارد که اگر ورزشکار راه های بالا بردن تمرکز در ورزش را بلد باشد به راحتی می تواند از ترس ها، تردید ها، نگرانی ها، استرس ها و عوامل نام برده شده موفق بیرون آید.

تمرین ذهنی از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش

یکی از بهترین راه های بالا بردن تمرکز در ورزش تمرین های ذهنی می باشد. با استفاده از این راه یک ورزشکار می تواند به محرک های منحرف کننده مانند سر و صدای طرفداران بی تفاوت باشد و در اخر بهترین نتیجه را از بازی خود کسب کند. برای اینکه یک ورزشکار بتواند از این راه بهره ببرد باید تصویر سازی را بلد باشد. برای بهره بردن از این روش ورزشکار باید خود را آرام کرده و با تصویر هایی که در ذهنش می سازد اجرای خود را به بهترین نحو ممکن تصور کند.

نتیجه این راه این است که ورزشکار برای رسیدن به تصویری که در ذهن خود ساخته به هیچ محرکی توجه نمی کند و تنها برای برنده شدن به جلو می رود. از این روش برای بازیافت تمرکز نیز استفاده می شود. برای مثال وقتی ورزشکار متوجه شود تمرکزی که کرده بر اثر عوامل خارجی مانند سر و صدای طرفدارانش به هم خورده با چند نفس عمیق می تواند خود را آرام کند و با قدرتی بیشتر از قبل به بازی اش بپردازد.

فهرست وظایف از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش

یکی دیگر از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش ایجاد یک فهرست وظایف می باشد. در حقیقت یک ورزشکار با تهیه فهرستی از کارهایی که باید انجام دهد نه تنها کارهایی که باید انجام را اولویت بندی می کند بلکه می تواند متوجه شود چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را انجام نداده است.

چون وقتی یک ورزشکار فهرستی از کارهایی که باید انجام دهد تهیه می کند به مغز خود یاد داده که باید بر روی هر یک از این کارها تمرکز کند و ناتمام هیچ یک را رها نکند. از این رو توصیه می شود برای بالا بردن تمرکز در ورزش حتما فهرستی از وظایف خود طراحی کنید.

مصرف کافئین از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش

یکی از بهترین راه های بالا بردن تمرکز در ورزش که نیاز به کار خاصی ندارد مصرف کردن موادی می باشد که در آن کافئین وجود دارد. برای مثال هر وقت که یک ورزشکار احساس خستگی و بی حالی می کند و دیگر مغزش پاسخگوی تمرکز کردن بر روی هیچ موضوعی را ندارد کافیست یک لیوان قهوره یا نسکافه بخورد.

چون بررسی های متخصصین در این حوزه نشان داده مصرف موادی که در آن ها کافئین دارد به افزایش تمرکز کمک شایانی می کند. اما به این نکته ام توجه داشته باشید که نباید بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار بخورید چون مصرف زیاد آن بجای افزایش

 تفکیک ورزش و زندگی از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش

یکی از روش های بلا بردن تمرکز در ورزش که به شدت آن را به شما پیشنهاد می کنیم تفکیک ورزش از زندگی می باشد. حتی بسیاری از افراد مانند آقای نیوپورت بیان کرده برای اینکه بتوانید بهترین نتایج را هم از ورزش و هم از زندگی خود بگیرید باید ارتباط زندگی تان را با ورزش به طور کامل قطع کنید. قطع کردن به معنی تفکیک کردن می باشد و اگر شما در محیط زندگی تان این دو را از یک جدا کنید موجب افزایش تمرکز تان می شود چون شما با این کار به مغزتان اجازه ی استراحت داده اید.

قطع ارتباط با اینترنت از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش

قطع ارتباطات خود با اینترنت یکی دیگر از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش می باشد که برای دریافت بهترین نتیجه ها بهتر است به آن عمل کنید. به طور کلی تکنولوژی هایی که امروزه به واسطه مدرن شدن دنیای بشر پدید آمده اند باعث حواس پرت شدن افراد به خصوص نوجوانان و جوانان می شود.

در این بین وقتی یک ورزشکار برای چک کردن پیغام ها و تماس های خود به سراغ گوشی اش می رود حواس خود را از ورزش کردن رها و به سمت تلفن همراه اش سوق می دهد. در نتیجه پس از اتمام کارهایش نمی توانید به خوبی قبل و آن طور که باید بر روی کار خود تمرکز کند.

خواب خوب شبانه از راه های بالا بردن تمرکز در ورزش

یکی دیگر از روش های خوب برای بالا بردن تمرکز در ورزش خواب خوب شبانه می باشد. در حقیقت اگر یک ورزشکار در طول شب 7 الی 8 ساعت خواب مفید داشته باشد در طول روز با انرژی کامل می تواند تمرکز کند. حتی بررسی ها یکی از نشانه های بی خوابی را ناتوانی در تمرکز کردن بیان کرده اند. پس نتیجه می گیریم چه یک ورزشکار و چه یک فرد عادی برای داشتن تمرکزی خوب باید خواب کافی داشته باشند.

چه عواملی منجر به از بین رفتن تمرکز در ورزش می شود؟

در ابتدای مطالب اشاره ی کوچکی به عواملی که باعث از بین رفتن تمرکز در ورزشکاران مانند سر و صدای طرفداران می شوند کردیم. اما در این قسمت می خواهیم کمی بیشتر به این مسئله بپردازیم. وقتی یک ورزشکار به عوامل غیر مرتبط با حیطه کاری خود توجه می کند چه بخواهد و چه نخواه تمرکز خود را به طور کلی از دست می دهد. به طور کلی وقتی یک ورزشکار نمی تواند تمرکز کند به دو علت است که یکی از آن ها علت های داخل و دیگری علت های خارجی می باشد.

  • حواس پرتی های داخلی عبارت است از مواردی که درون ورزشکار مانند ترس ها، نگرانی ها، افکار و … شکل می گیرد که سه عامل اصلی حواس پرتی توجه کردن به اتفاقات آینده، توجه کردن به وقایع گذشته و خستگی می باشد.
  • حواس پرتی خارجی عبارت است از محرک هایی که در محیط وجود دارد و ورزشکار نیز باید حتما در آن محیط حضور داشته باشد. این عوامل سبب انحراف فکری ورزش‌ کار از مسائل مهم است می شوند.

عوامل منحرف کننده بصری چیست؟

یکی از عواملی که باعث عدم تمرکز ورزشکار می شود عامل ها منحرف کننده بصری می باشد که در محیط مسابقه وجود دارد. برای مثال از این عوامل می توانیم به بنر ها و پرچم هایی اشاره کنیم که از ابتدا تا انتهای بازی در زمین وجود دارند. از این رو باید گفت که کم ترین توجهی از جانب ورزشکاران به عوامل بصری می تواند منجر به افت کارایی آنان در حین مسابقه شود. یکی از قدرتمند ترین عوامل منحرف کننده بصری حضور هزاران تماشاگر و طرفدار در میدان بازی می باشد.

عوامل منحرف کننده سمعی چیست؟

یکی دیگر از مهم ترین عوامل منحرف کننده در ورزش پس از بصری سمعی می باشد. این عوامل نیز در محیط مسابقه بسیار شایع هستند که از شایع ترین آن می توانیم به سر و صدای تماشاچیان، هواپیماهایی که در بالای سالن ورزشی پرواز می کنند، صدای سخنگوی ورزشگاه و دستگاه های الکترونیکی که به گونه مداوم در حال تولید صدا هستند اشاره کنیم که هر یک تمرکز ورزشکار را به طور کلی ممکن است از بین ببرد.

نوروفیدبک چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از بهترین راه های بالا بردن تمرکز در ورزش نوروفیدبک می باشد. نوروفیدبک یکی از بهترین و معروف ترین روش های درمانی بسیاری از اختلالات، بیماری های مزمن و بالا بردن بسیاری از اختلالات مانند تمرکز در سراسر دنیا می باشد که از پیر و جوان می توانند از آن بهره ببرند. این روش هیچ گونه عوارض و دردی برای فرد به همراه نمی آورد چون کاملا غیر تهاجمی است و روش های غیر تهاجمی بدون درد، بدون عوارض و با قطعیت هستند.

برای بالا بردن تمرکز در ورزش کافیست ورزش کار بر روی یک صندلی بنشیند تا توسط نوروتراپیست های متخصص یک سری حسگر به نام الکترود بر روی پوست سر آن ها وصل شود. سپس با وصل شدن این الکترود ها به پوست سر یا گوش ورزش کار امواج مغزی به مانیتور رو به رو منتقل می شود. سپس با استفاده از یک سری بازی مغز یاد می گیرد که آرام آرام خودش را بدون هیچ محرک خارجی آنقدر بهبود ببخشد تا کاملا درمان شود.

 نوروفیدبک در چه ورزش هایی استفاده می شود؟

این روش نوین برای بالا بردن تمرکز در ورزش تا چندی پیش تنها برای درمان اختلالات و بیماری های مزمن به کار برده می شد اما امروزه دیگر اینظور نیست. در حقیقت این روش با باز آموزی فعالیت های مغزی بهترین عملکرد را در ورزشکاران فراهم می کند.

از این روش می توانید در هر حیطه ورزشی که فعالیت می کنید بهره ببرید چون هیچ محدودیتی ندارد. برای مثال می توانید در ورزش تیر اندازی با کمان، دوو میدانی، فوتبال، والیبال، هندل و حتی صدمات وارد شده مانند ضربه مغزی، افزایش تعادل فیزیکی در ژیمناستیک، اسکی روی یخ و … بهره ببرید.

شایع ترین تاثیر نوروفییدبک در ورزشکاران

اگر می خواهید کمی بیشتر در مورد این روش برای بالا بردن تمرکز در ورزش بدانید کافیست در ادامه با ما همراه باشید چون سعی کرده ایم شایع ترین تاثیرات نوروفیدبک در ورزشکاران را برای شما بیان کنیم. با اگاهی از تاثیرات نوروفیدبک بر ورزشکاران می توانید اطلاعات مفیدی از این روش در ذهن خود داشته باشید. شایع ترین تاثیر های نوروفیدبک در ورزشکاران عبارت است از :

  • افزایش توانایی های ورزشکار در تمرین ها و حرکت های ورزشی
  • سریع تر، دقیق تر و موفقیت آمیز تر شدن حرکت های ورزشی
  • گرفتن تصمیم های موفقی و بهترین عملکرد ها
  • کاهش اضطراب و استرس
  • کاهش خشم و تصمیم های هیجانی
  • کاهش خستگی و درد های مفصلی تمرین های ورزشی
  • افزایش انگیزه و اعتماد به نفس

بالا بردن تمرکز در ورزش با نوروفیدبک

همان طور که متوجه شدید نوروفیدبک یکی از روش های درمانی نوین جهان می باشد که با استفاده از آن می توان تمرکز را در ورزشکاران افزایش داد تا بهترین بازخورد را دریافت کنند. بالا بردن تمرکز در ورزش با نوروفیدبک به ورزشکار کمک می کند مکانیسم توجه را درک کند و توانایی خود را در اصلاح کانون توجه و تمرکز تغییر دهد.

تاثیر نوروفیدبک بر کاهش اضطراب و استرس یکی از دلایل موفقیت ورزشکاران

یکی دیگر از دلیل های موفقیت ورزشکاران کاهش استرس و اضطراب می باشد و ما می دانیم که این دو اختلال تا چه حد می تواند زندگی فرد را به مرور زمان مختل کند. بنا بر تحقیقاتی که محققین بر روی بالا بردن تمرکز در ورزش به وسیله نوروفیدبک انجام داده اند نشان داده شده که ورزشکاران مبتلا به حواس پرتی و تمرکز ضعیف به احتمال خیلی قوی به درمان پاسخ داده اند. پس از پایان تحقیقات و پیاده شدن روش نوروفیدبک ورزشکارانی که نمی توانستند به خوبی تمرکز کنند در پایان از تمرکز خوبی برخوردار شدند.

تاثیر نوروفیدبک بر تقویت تعادل جسمانی در ورزشکاران

همه ی ورزشکاران چه کسی که در رشته ورزشی ایروبیک فعالیت می کند و چه کسی که در رشته فوتبال فعالیت می کند باید اقدام به تقویت تعادل جسمانی خود کند. به عبارتی صریح تر هر ورزشکاری باید به دنبال راه هایی برای تقویت تعادل جسمانی خود باشد تا بتواند در اخر بهترین نتایج را دریافت کند. در این بین باز هم توصیه ما بهره بردن از روش نوروفیدبک می باشد چون با بررسی هایی که در مورد این موضوع انجام شده است افرادی که به سراغ نوروفیدبک برای بالا بردن تعادل جسمانی خود رفته بودند پاسخ های هیجان انگیز و مثبتی دریافت کرده اند.

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم شما را با راه های بالا بردن تمرکز در ورزش و بهترین راه حل ممکن آشنا کنیم تا بتوانید بهترین نتایج را از رشته ورزشی که در آن فعالیت می کنید دریافت نمایید. در پایان امیدوار هستیم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

 

این پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *