تست افسردگی بک همراه با نتیجه و تفسیر رایگان

تست افسردگی بک

با استفاده از این تست روانشناسی می توانید میزان افسردگی خود را بصورت دقیق ارزیابی کنید و از توصیه های ارائه شده در نتیجه وتفسیر تست برای بهبود افسردگی استفاده کنید.

هزینه آزمون : رایگان
تعداد سوالات : 21 سوال
رده سنی : بزرگسالان و نوجوانان
بازه سنی : 13 سال به بالا

لطفاً جمله‌های هر گروه از پرسش‌ها را به‌دقت بخوانید و جمله‌ای را که بهتر از جمله‌های دیگر احساس شما را در طی هفته گذشته و در حال حاضر بیا ن می‌کند مشخص کنید و سپس آن را علامت بزنید. عدد کنار هر جمله نمره آن سوال را نشان می دهد. اگر جمله‌های مختلف در برخی از پرسش‌ها به گونه یکسانی درباره شما صدق می‌کند جمله‌ای را انتخاب کنید که بیشترین شماره را داشته باشد. در مورد پرسش ۱۶ (تغییر در میزان خواب) و پرسش ۱۸ (تغییر در اشتها) دقت کنید که دور بیش از یک شماره را علامت نزنید.

۱-

۲-

۳-

4-

5-

6-

7-

8-

9-

10-

11-

12-

13-

14-

15-

16-

17-

18-

19-

20-

21-

نحوه عملکرد تست افسردگی بک

تست‌های مختلفی وجود دارند که از آن‌ها می‌توان برای تشخیص اختلالات افسردگی مانند مقیاس رتبه‌بندی افسردگی همیلتون (HAM-D) و مقیاس افسردگی مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک (CES-D) استفاده کرد. تست افسردگی بک جزو یکی از پرکاربردترین تست‌های افسردگی به حساب می‌آید.

در طی فرایند این تست، متخصص مربوطه یا روانشناس، علائم فرد بیمار را بررسی می‌کند و سوالاتی را در مورد الگوی خواب، خلق و خو، علائم اختلال، سطح فعالیت و افکار فرد، اشت‌ها و… مطرح می‌کند تا بتواند علت اختلال افسردگی فرد بیمار را شناسایی کند. در ادامه بیشتر در مورد تست بک صحبت خواهیم کرد.

معرفی تست افسردگی بک

تست افسردگی بک جزو یکی از انواع تست‌های روانشناسی بسیار پر کاربرد به حساب می‌آید که از آن جهت سنجش میزان و شدت افسردگی استفاده می‌شود.

این تست افسردگی در واقع یک پرسشنامه ۲۱ سوالی است که نسخه فعلی آن شامل آیتم‌های مربوط به نا امیدی، احساس خود تخریبی، علائمی مانند بی‌قراری، عذاب وجدان و غیره بوده و برای افراد بالای ۱۳ سال طراحی شده است.

هر یک از تست‌های افسردگی بک حداقل ۴ جواب دارند که شدت ویژگی‌های بیماران را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال:

  • من احساس غم می‌کنم.
  • من احساس غم نمی‌کنم.
  • من آن قدر غمگین هستم که توان کنترل آن را ندارم.
  • من همیشه غمگین هستم و نمی‌توانیم این احساس را از بین ببرم.

زمانی که تست بک امتیازدهی می‌شود، به هر پاسخ امتیازی بین ۰ تا ۳ تعلق می‌گیرد که در نهایت مجموع امتیازات بیمار را با کلید تست مقایسه می‌کنند تا میزان افسردگی او مشخص شود. اعداد زیر، میزان افسردگی در افراد را مشخص می‌کنند:

  • افسردگی خیلی خفیف: امتیاز ۰ تا ۱۰
  • افسردگی خفیف: امتیاز ۱۱ الی ۱۶
  • افسردگی متوسط: امتیاز ۱۷ الی ۲۰
  • به نسبت افسرده: امتیاز ۲۱ تا ۳۰
  • افسردگی شدید: امتیاز ۳۱ تا ۴۰
  • افسردگی بیش از حد: امتیاز ۴۰ به بالا

نحوه انجام پرسشنامه افسردگی بک

در تست افسردگی بک باید به تمامی سوالاتی که متخصص از شما می‌پرسد، پاسخ دهید. در این پرسشنامه نیز مانند پرسشنامه اضطراب بک برای هر کدام از ماده‌های مدنظر طراحان آزمون حدود ۴ تا ۶ جمله ارائه شده است که به ترتیب بیان کننده خفیف‌ترین تا شدیدترین حالت افسردگی است.

در اینجا لازم است تا هر یک از این جملات را با دقت و توجه کامل بخوانید و در نهایت جمله‌ای که با حالات شما بیشترین تناسب را دارد انتخاب کنید.

انتخاب این ماده‌ها طبق نمودهای آشکار رفتار در این بیماری صورت گرفته است و در مورد فرآیند روانی و علت شناسایی در بیماری افسردگی به شما هیچ اطلاعاتی را نمی‌دهد.

در گفتگوی شما با فرد روان درمانگر، دلیل افسردگی و اقداماتی که جهت رفع آن باید انجام دهید مشخص می‌شود. پس از اتمام تست افسردگی بک، طبق امتیازی که به دست می‌آورید در یکی از گروه‌های زیر قرار خواهید گرفت:

  • میانگین بهنجار: افرادی که دارای افسردگی نیستند و در سطح مناسب قرار دارند.
  • افسردگی خفیف: افرادی که دارای افسردگی خفیف هستند و بهتر است که برای بالا بردن کیفیت زندگی خود باید به روانشناس مراجعه کنند.
  • افسردگی متوسط: افرادی که افسردگی در سطح متوسط را تجربه می‌کنند و لازم است تا جهت جلوگیری از آن، روش‌های روان درمانی را در پیش بگرند.
  • افسردگی عمیق: افرادی که دارای افسردگی بسیاری شدید هستند و باید سریعا به مداخله درمانی بپردازند.

البته لازم به ذکر است برای اینکه بتوانید مرز میان سلامتی و بیماری را تشخیص دهید، باید پژوهش‌ها و تحقیق‌های بیشتری را انجام دهید.

تفسیر آزمون

برای اینکه بتوانید نتیجه تست افسردگی خود را محاسبه کنید، باید نمره عباراتی را که انتخاب کرده‌اید را بایکدیگر جمع بزنید.

در نظر داشته باشید که تعدد سوالات تست افسردگی بک ۲۱ عدد بوده و بالاترین نمره برای هر عبارت ۳ در نظر گرفته شده است، از این رو بالاترین نمره مقایس یک شخص از این تست ۶۳ خواهد بود.

اگر نمره شما بین ۰ تا ۱۰ باشد، بیانگر این است که شما افسردگی ندارید و از سلامت روان برخودار هستید. اگر نمره ۱۱ تا ۱۶ را کسب کنید یعنی افسردگی خفیف دارید.

اگر امتیاز شما بین ۱۷ تا ۳۰ باشد، باید هرچه زودتر به متخصص مربوطه مراجعه کرده و با یک روانشناس حرفه‌ای مشورت کنید.

اگر امتیازی بین ۳۰ تا ۴۰ به دست بیاورید یعنی به افسردگی شدید مبتلا هستید و لازم است تا روش‌های درمانی را حتما در پیش بگیرید.

اما اگر نمره شما بیشتر از ۴۰ باشد یعنی دارای افسردگی بسیار شدید و خطرناکی هستید و لازم است تا به صورت اورژانسی به روانپزشکان مراجعه کنید.

بر اساس نمره و امتیازی که در این تست کسب کرده‌اید و سطح افسردگی خود می‌توانید به روانپزشکان و روانشناسان مراجعه کنید تا در صورت نیاز مورد رفتار درمانی، روان درمانی و یا حتی دارو درمانی نیز قرار بگیرید.

سلامت روان شما بسیار حائز اهمیت و مهم است و لازم است تا به آن توجه داشته باشید.

تست افسردگی بک رایگان

انجام تست افسردگی بک رایگان به شما این امکان را می‌دهد تا اگر زنگ خطر و یا هرگونه تهدیدی برای مبتلا شدن به افسردگی در شما موجود باشد، بتواند به آن پی ببرید.

این پرسشنامه نیز مانند تست‌هایی که توسط متخصصان از فرد بیمار گرفته می‌شود، دارای ۲۱ سوال مختلف بوده که در آن می‌توانید معیارهای افسردگی را به صورت موردی بررسی کنید.

در آخر نیز امتیازی که دریافت می‌کنید، میزان افسردگی‌تان را به شما اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که این تست هم به صورت پولی و هم به صورت رایگان در وب سایت‌های مختلف قرار گرفته است و نیازی نیست که برای انجام آن به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر در انجام این تست متوجه شدید که نمره‌ای کمتر از حد معمول و استاندارد کسب کرده‌اید، باید سریعاً به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کنید تا بتوانید سلامت روان خود را به صورت دقیق‌تر و تخصصی‌تر مورد بررسی قرار دهید.

تست روانشناسی و افسردگی

تست افسردگی جزو یکی از رایج‌ترین تست‌های امروزی به حساب می‌آید که جهت سنجش بسیاری از بیماری‌های روانی و اختلالات مانند افسردگی، اضطراب و استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تست‌ها را روانشناسان بالینی، طبق مطالعاتی که روی افراد بیمار انجام داده‌اند، ساخته‌اند.

تست روانشناسی در زمینه سنجش اختلالات روانشناسی از جمله تست اضطراب کتل و تست افسردگی بک دارای استاندارد بیشتری است و در پژوهش‌های متفاوت با بیماران و افراد بهنجار مورد استفاده قرار گرفته است.

متخصصان معتقد هستند که خودشناسی ناشی از سنجش و ارزیابی همواره یک روش بسیار موثر برای هدایت شما به سمت آرامش و سلامتی است

امروزه محققان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از پرسشنامه افسردگی بک به عنوان یک ابزار جهت ارزیابی افسردگی استفاده می‌کنند.

این ابزار را روانشناسان و پژوهشگران در طول سال‌های اخیر بارها و بارها مورد استفاده قرار داده‌اند.

توضیح درخصوص پرسشنامه افسردگی بک

پرسشنامه افسردگی بک در واقع یک نوع آزمون خودسنجی و خود ارزیابی است که انجام آن معمولا ۵ دقیقه تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

این آزمون دارای ۲۱ ماده مختلف است که ماده‌های آن از نشانه‌های مختلف افسردگی شکل گرفته‌اند و برای هر یک از آن‌ها نمره‌ای بین صفر تا ۳ درجه در نظر گرفته شده است.

این مواد در زمینه‌های مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به زمینه‌های بدبینی، غمگینی، از دست دادن اشتها، احساس شکست و ناتوانی، آشفتگی خواب، از خود بیزاری و… اشاره کرد.

توجه داشته باشید که برای هر زمینه چند ماده مختلف در نظر گرفته شده است. بدین صورت که ۱۱ ماده از این تست به شناخت، ۵ ماده به نشانه‌های جسمانی، ۲ ماده از آن به عاطفه، ۱ ماده به نشانه‌شناسی میان‌فردی و ۲ ماده به رفتارهای آشکار اختصاص یافته است.

به این صورت این مقیاس، امتیازات و درجات مختلف میزان افسردگی شما را از خفیف تا بسیار شدید مشخص می‌کند و دامنه امتیازات این تست از حداقل صفر تا حداکثر ۶۳ قابل تغییر است.

انجام این تست بسیار راحت و آسان است و تنها باید به سوالات داده شده دقت و توجه کافی داشته باشید و نشانه‌ها و علائمی را که به تازگی در خود مشاهده می‌کنید را از میان ۴ گزینه مختلف انتخاب کنید.

مواردی که تست افسردگی بک می‌سنجد

همان طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، تست افسردگی بک ۲۱ ماده و سوال خود ارزیابی مختلف دارد. این تست به گونه‌ای ساخته شده است که در آن تمامی نشانه‌های و علائم افراد مبتلا به افسردگی و یا افرادی که در آستانه ابتلا به این بیماری هستند، آورده شده است.

در تست افسردگی بک به مسائل مختلفی پرداخته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غمگینی
  • ناراضایتی
  • بدبینی
  • احساس شکست
  • انتظار تنبیه
  • احساس گناه
  • خود سرزنشی
  • دوست نداشتن خود
  • گریه کردن
  • افکار خود کشی
  • کناره گیری اجتماعی
  • بی‌قراری
  • بی‌ارزشی
  • بی‌تصمیمی
  • تغییر در الگوی خواب
  • از دست دادن انرژی
  • تغییر در اشت‌ها
  • تحریک‌پذیری
  • خستگی‌پذیری
  • اشکال در تمرکز
  • کاهش علاقه جنسی

مزایای تست بک

افراد با انجام تست بک می‌توانند به سطح و میزان افسردگی خود پی ببرند و شناخت مناسبی در این زمینه داشته و در نهایت از صرف هزینه‌های اضافی بابت مراجعه به مشاور و یا هزینه‌های درمانی به دور باشند. علاوه بر این مورد با انجام تست بک می‌توانید شناخت بهتری از روان خود داشته باشید.

اگر افسردگی شما توسط این تست تایید شد سریعا به روانشناس و یا متخصص مراجعه کنید تا بتوانید از زندگی بهتر و شادتری بهره‌مند شوید. انجام تست افسردگی بک را می‌توانید توسط یک مصاحبه‌گر ماهر انجام دهید که همواره نسبت به مصاحبه روان پزشکی مقرون به صرفه‌تر است.

تفسیر تست افسردگی بک

تفسیر و نمره‌گذاری تست افسردگی بک در افراد از طریق جمع نمرات و عبارات انتخاب شده به دست می‌آید. بدین صورت که گزینه اول صفر، گزینه دوم ۱، گزینه سوم ۲، گزینه چهارم ۳ نمره دارد. یعنی اگر شما در سوال شماره ۱ را انتخاب کرده باشید، از آن سوال نمره ۲ به دست خواهید آورد.

پس از جمع نمرات، تفسیر این تست به صورت زیر خواهد بود:

  • نمره ۰-۱۳: درجه افسردگی هیچ یا کمترین حد
  • نمره ۱۴-۱۹: درجه افسردگی خفیف
  • نمره ۲۰-۲۸: درجه افسردگی متوسط
  • نمره ۲۹-۶۳: درجه افسردگی شدید

کاربرد تست افسردگی بک

اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که کاربرد تست افسردگی بک چیست، باید بگوییم که اصلی‌ترین کاربرد این تست سنجش اختلالات روانی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از سلامت یا وجود مشکل روان خود اطمینان حاصل کنید.

این تست امروزه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو یکی از معتبرترین انواع تست‌های روان‌شناسی محسوب می‌شود.

تست افسردگی بک برای چه سنی قابل استفاده است؟

افسردگی یک بیماری بسیار شایع است که هر فردی در هر سنی با هر جنسیتی می‌تواند به آن مبتلا شود؛ بنابراین تست افسردگی بک نیز بر اساس سن افرادی که احتمال داشته به افسردگی مبتلا شوند، طراحی شده است.

به طور کلی، بروز افسردگی در دوره نوجوانانی همواره بیشتر است و کمتر دیده می‌شود که کودکان به افسردگی مبتلا شوند؛ بنابراین تست افسردگی بک برای افراد بالای ۱۳ سال طراحی شده است و تمامی افرادی که سن آن‌ها بیشتر از ۱۳ سال است می‌توانند به انجام این تست جهت تشخیص سلامت روان خود بپردازند.

اگر شما نیز احساس می‌کنید که یک فرد افسرده هستید، ما به شما انجام تست بک را پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین توجه داشته باشید آزمون اضطراب بک نیز نیز یک تست بسیار کاربردی است که با استفاده از می‌توانید میزان اضطراب و استرس خود را بسنجید.

سخن نهایی

افسردگی جزو یکی از بیماری‌های روانی بسیار رایج و شایع و البته قابل درمان است. اگر شما نیز در سطح افسردگی خود دچار نگرانی شده‌اید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سریعا وضعیت خود را با یک متخصص خوب در این زمینه در میان بگذارید.

تست افسردگی بک همواره یک ابزار بسیار مفید بوده که با استفاده از آن می‌توانید سطح افسردگی خود را ارزیابی کنید. اما با این وجود، استفاده از این تست به عنوان یک جایگزین حرفه‌ای همواره اقدام مناسبی نیست. در این مطلب به ارائه مطالبی در خصوص تست بک پرداختیم، امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

۱. هر چند وقت یکبار می‌توانیم به انجام تست افسردگی بک بپردازیم؟

بهتر است که انجام مجدد این تست را حدود ۳ تا ۶ ماه بعد از تست اولیه انجام دهید.

۲. برای انجام تست افسردگی بک به چه میزان زمانی نیاز داریم

انجام این تست بسیار وقت گیر نبوده و شما در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌توانید این تست را تکمیل کنید.

۳. آیا با استفاده از تست افسردگی بک می‌توانیم میزان اضطراب را ارزیابی کنی

خیر؛ تست افسردگی بک برای تشخیص سلامت روان در نظر گرفته شده است و برای تشخیص اضطراب باید یک تست دیگر انجام دهید

۴. آیا انجام تست افسردگی بک دارای محدودیت سنی است

این تست را تمامی افراد بین بازه سنی ۱۳ سال به بالا می‌توانند انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.